Wetenschappers: 'opnieuw kijken naar Franchise Code'

2 maart 2017 | Roy Spijker

De Nederlandse Franchise Code moet terug naar de tekentafel. Dat stellen Maryse Brand, Evelien Croonen en Liesbeth Kneppers-Heijnert van de Rijksuniversiteit Groningen. In een blog laten de drie wetenschappers weten dat de Franchise Code op dit moment te uitgebreid is en dat er onderwerpen in benoemd worden die eerder in een contract thuis horen.

Ook zouder er volgens de wetenschappers bepaalde definities niet helder geformuleerd zijn, ontbreken er bepaalde verplichtingen en schiet de zorgplicht voor franchisegevers te ver door. Tot slot schrijven ze in hun blog dat er een geschillenregeling ontbreekt in de Code.

De Franchise Code is vorig jaar oktober gepresenteerd. Sindsdien is veel kritiek op de code, met name van franchisegevers. De code is in het leven geroepen om 'uitwassen in de machtspositie van franchisegevers'in de franchisesector tegen te  gaan. In de praktijk zou dit niet werken en zou er ook geen voldoende draagvlak voor zijn. 

In hun blog schrijven de wetenschappers dat ze zich lang niet met de discussie hebben bemoeid, omdat ze verwachten dat er in Nederland voldoende kennis en ervaring is om tot goed werkende afspraken te komen tussen franchisegevers en franchisenemers. Ze hebben besloten toch de code te onderzoeken, nu de kritiek blijft aanhouden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Par Hasard opent nieuwe vestiging in Alkmaar

Vandaag opent friterie Par Hasard haar deuren in Alkmaar. De vestiging wordt gerund door de ervaren en gedreven frietbakker Xander Poort die Par Hasard, gevestigd op de Pier in Scheveningen, op de kaart heeft gezet met de ambachtelijk bereide frites. Op de charmante locatie aan de Laat 179 in hartje...

Insipiratiedag: Hoe bereik je de horecaondernemer?

Horecaplatform BBB, Tippr en the Social Selling Company organiseren een inspirerende middag op donderdag 13 juni 2019 voor horecatoeleveranciers bij Soho House in Amsterdam. Deze stijlvolle Engelse keten opende vorig jaar zomer zijn deuren in het statige Bungehuis en is normaal alleen toegankelijk v...

Tech
Een e-mail is 10 keer effectiever dan een post op social media

E-mailadressen zijn goud waard, maar restaurateurs doen er tot op heden weinig mee. “Een gemiddelde restaurateur kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt de waarde van een e-mailadres onderscha...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: op de knieën

Mijn gasten waren wat onrustig, de hele avond al, een beetje klef ook. Het was een jong stel, superverliefd. De man was wat zenuwachtig, stelde mij af en toe een ongemakkelijke vraag en moest iets te vaak naar buiten. Ze hadden een tafeltje midden in het restaurant. Een aanzoek zou hoe dan ook ku...

Restaurant
Restaurant Wadapartje breidt uit

Wadapartja, een apart restaurantje op ‘t Zuderdaip, gaat een nieuwe zaak openen. In de afgelopen jaren is winkelcentrum Westerhaven in Groningen uitgegroeid tot een centrum op zichzelf die verbonden is met de nieuwe Centrumhalte West, de vernieuwde Brugstraat naar de Vismarkt en de Museumbrug ...

Brouwerijen Chefs
Swinckels' slaat handen ineen met sterrenchef Jacob Jan Boerma

Swinckels’ gaat opnieuw een samenwerking aan met een sterrenchef. Naast Ron Blaauw, wordt nu ook Jacob Jan Boerma ambassadeur van het biermerk. Als ambassadeur schenkt Boerma het superior pilsner exclusief in restaurants De Leest en Parc Broekhuizen en vertegenwoordigt hij Swinckels’ op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: