Wetenschappers: 'opnieuw kijken naar Franchise Code'

2 maart 2017 | Roy Spijker

De Nederlandse Franchise Code moet terug naar de tekentafel. Dat stellen Maryse Brand, Evelien Croonen en Liesbeth Kneppers-Heijnert van de Rijksuniversiteit Groningen. In een blog laten de drie wetenschappers weten dat de Franchise Code op dit moment te uitgebreid is en dat er onderwerpen in benoemd worden die eerder in een contract thuis horen.

Ook zouder er volgens de wetenschappers bepaalde definities niet helder geformuleerd zijn, ontbreken er bepaalde verplichtingen en schiet de zorgplicht voor franchisegevers te ver door. Tot slot schrijven ze in hun blog dat er een geschillenregeling ontbreekt in de Code.

De Franchise Code is vorig jaar oktober gepresenteerd. Sindsdien is veel kritiek op de code, met name van franchisegevers. De code is in het leven geroepen om 'uitwassen in de machtspositie van franchisegevers'in de franchisesector tegen te  gaan. In de praktijk zou dit niet werken en zou er ook geen voldoende draagvlak voor zijn. 

In hun blog schrijven de wetenschappers dat ze zich lang niet met de discussie hebben bemoeid, omdat ze verwachten dat er in Nederland voldoende kennis en ervaring is om tot goed werkende afspraken te komen tussen franchisegevers en franchisenemers. Ze hebben besloten toch de code te onderzoeken, nu de kritiek blijft aanhouden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: