Vion maakt varkensvleesketens transparant door middel van blockchaintechnologie

16 december 2020 | redactie

 

Vion is gestart met het aansluiten van de Good Farming Star varkensvleesketen op de ‘digitale snelweg’ door middel van blockchain. De keten wordt zo digitaal verbonden en volledig transparant gemaakt. Hiermee creëert Vion een koploperspositie in de sector.

‘Vion Pork Chain VISION’ is de naam van Vion voor digitale gegevensuitwisseling door middel van blockchaintechnologie en past volledig binnen haar strategie Building Balanced Chains (BBC). Vion werkt samen met varkensveehouders, klanten en andere ketenpartners aan toekomstbestendige en duurzame voedselketens.

John de Jonge, COO Business Unit Vion Pork:

‘‘De thema’s duurzaamheid, transparantie, integriteit, voedselveiligheid en kwaliteit worden steeds belangrijker bij het produceren van vlees. Deze thema’s zijn de basis van onze vraaggestuurde ketens. Om met elkaar een sterke keten te bouwen, is open en transparante gegevensuitwisseling tussen ketenpartners van belang. Door alle partners binnen de Good Farming Star keten digitaal met elkaar te verbinden en data uit te wisselen, verhogen we het rendement van de gehele keten en garanderen we de herkomst en integriteit van ons vlees. Dit creëert vertrouwen. De Good Farming Star keten is de eerste keten in de sector die is aangesloten op blockchain. In de komende jaren volgen ook onze overige ketens.’’

Koen van Bergen, Director Livestock & Supply Chains van Vion Farming:

‘‘Varkenshouders en andere ketenpartners leveren bij de productie van varkensvlees veelal onzichtbare inspanningen. Door middel van blockchaintechnologie maken we dit nu zichtbaar en bewijsbaar. Zo kunnen we de kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid van ons varkensvlees elke dag met trots garanderen. Ook leidt de digitale gegevensuitwisseling tot grote efficiencyvoordelen in de hele keten. Er komt onder andere inzicht in de herkomst van grondstoffen, gezondheid van de dieren, slachtinformatie en logistiek. Deze integrale managementinformatie levert de varkenshouder belangrijke informatie op voor zijn bedrijfsvoering. De varkenshouder kan door middel van de ontwikkelde Vion Rendement Index (VRI) zijn bedrijf vergelijken met collega-varkenshouders. Daarnaast resulteert het in minder administratie doordat alle data via de blockchain in één digitale omgeving beschikbaar is.’’

Veilig data uitwisselen met JoinData

Transparant en veilig digitaal informatie uitwisselen tussen de schakels in de voedselketen is de toekomst. Door middel van JoinData, een coöperatie van bedrijven in de agrarische sector die de veiligheid van data-uitwisseling bevordert, kunnen alle ketenpartners op een veilige manier hun data delen. Via een machtigingenregister is de data van de ondernemer volledig geborgd. De ondernemer bepaalt zelf met wie hij of zij welke gegevens deelt.

Good Farming Star is het vraaggestuurde ketenconcept van Vion voor varkensvlees met het één ster Beter Leven keurmerk voor de Nederlandse retail.

Vion Food Group

Vion wil een betrouwbare partner zijn binnen de toeleveringsketen van voedsel, en mensen over de hele wereld voorzien van veilig vlees, vleesproducten en plantaardige alternatieven. Daarnaast neemt het bedrijf een leidende rol in voor de verduurzaming en professionalisering van de industrie. Het bedrijf heeft productielocaties in Nederland en Duitsland en verkoopondersteunende kantoren in 13 landen wereldwijd. De vier Business Units Pork, Beef, Food Service en Retail leveren vers varkens- en rundvlees, vleesproducten, plantaardige vleesvervangers en bijproducten voor retail, foodservice en de vleesverwerkende industrie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: