Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

27 december 2018 | Thijs Jacobs

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder het lage tarief! Alleen wanneer je de btw-verhoging direct doorberekent aan je gasten, blijft het bedrijfsresultaat gelijk. Maar ja, schrikt de prijsverhoging de consument niet af? Aan jou als ondernemer de keuze om de btw-verhoging al dan niet door te berekenen en er al dan niet een schepje bovenop te doen...

Er zijn horecaondernemers die de verhoging bewust niet doorberekenen aan de klant. In deze gevallen hebben zij afgelopen jaar al prijswijzigingen doorgevoerd, zijn de marges al toereikend of nemen ze hun verlies. Verhoging van de prijzen zou klanten immers maar afschrikken, zo menen veel horecaondernemers. Bij het opstellen van offertes voor 2019 is het wel raadzaam om te vermelden dat de btw-verhoging doorberekend wordt.

 

 

Belastinghervorming staat aan de basis van btw-verhoging

Aan de consumentenkant gaat de koopkracht er schijnbaar op vooruit. Het belastingstelsel wordt immers in stappen hervormd, waardoor er aanpassingen komen op de belastingschijven. In 2021 kennen we niet vier, maar twee schijven (zie tabel). De percentages worden over het algemeen – en met name voor de middeninkomens – lager, waardoor de invloed van de verhoging van het lage btw-tarief wordt weggepoetst. Althans, dat is de conclusie die de regering trekt uit de eigen rekenmodellen. In de praktijk zien we echter dat veel ondernemers deze verhoging aangrijpen om direct maar een forsere verhoging door te voeren.

Tabel belastingschijven:

 

Koopkracht van belang, maar wordt vaak vergeten...

KHN is tegenstander van de btw-verhoging. KHN-voorzitter Robèr Willemsen sprak de verwachting uit dat de consument minder geld overhoudt om uit eten te gaan of een hotel te bezoeken omdat hij of zij te maken heeft met een verhoging van de prijs van de dagelijkse boodschappen, als gevolg van de verhoging van het lage btw-tarief. Blijkbaar vergat hij in dit geval de aanpassingen in het belastingstelsel mee te nemen in zijn berekening. De koopkracht zou er immers op vooruit gaan, ongeacht of het volle winkelkarretje duurder wordt… Natuurlijk is die kennis er nog niet bij iedereen en weten we niet of de koopkracht er daadwerkelijk op vooruit gaat, zoals wel wordt geschetst door de staatssecretaris, maar een dergelijke aanname zou wat voorbarig zijn; zeker wanneer de uitspraak wordt gedaan door de voorzitter van een dergelijke werkgeversorganisatie.

Ga je je prijzen verhogen of niet?

Even terug naar de dagelijkse praktijk. Een kopje koffie gaat, als de btw-verhoging 1-op-1 wordt doorgevoerd, van 2 euro naar 2,06 euro, zo rekent staatssecretaris Snel van Financiën ons voor. De NOS ging bij een aantal ondernemers langs en zij waren voornemens om een prijsstijging van gemiddeld 5 procent door te voeren. Niet voor niets, zo is hun visie. Want ook de ondernemer heeft te maken met bepaalde prijsontwikkelingen. Zo valt volgend jaar de energierekening hoger uit en zijn zij meer kwijt aan salarissen. Wanneer je er als horecaondernemer voor kiest om nu de prijzen flink te verhogen en dat af te schuiven op de btw-verhoging, dan is dat niet geheel correct. Er zijn andere factoren van invloed op de door jou gewenste prijsverhoging. Veel ondernemers hebben namelijk al langere tijd de prijzen niet verhoogd, waardoor dit een logisch moment is (of lijkt) om dat te doen. Het is dan wel van belang om redelijk te blijven, want je vaste gasten gaan niet graag 2,30 euro betalen voor dat kopje koffie dat een week eerder nog 2 euro kostte.

Je relatie met je klantenkring is ook wat waard en de invloed van prijs op afzet is er wel degelijk. Wellicht is het raadzaam om de btw-verhoging wel door te voeren en je prijzen nog wat verder te verhogen, maar doe dit dan in stappen om uiteindelijk het gewenste prijspeil te bereiken. De slimme kassa biedt daarbij voordelen; met één druk op de knop zijn alle prijzen (en het btw-tarief op 1 januari natuurlijk ook) aangepast. Er zijn horecaondernemers die eind 2018 de prijzen al verhoogd hebben in plaats van de start van het nieuwe jaar - en de daarbij behorende btw-verhoging - af te wachten. Daar is wat voor te zeggen, zeker op psychologisch vlak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: