"Vegetarisch is in, Vegan is hot"

8 maart 2018 | David Bakker

Minder vlees eten zit al een aantal jaar in de lift. Dat bewijst ook de populariteit van de Nationale Week Zonder Vlees. Steeds meer Nederlanders gaan een stapje verder en kiezen zelfs voor vegan. Hoe ziet de vegan trend eruit in Nederland? En wat mogen we nog verwachten? Pablo Moleman, vegan consultant, en Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland, leggen dit weekend tijdens de vega beurs VeggieWorld Utrecht 2018 de vegan trends bloot en doen, samen met een bekend merk, een bijzondere onthulling.

Vegetarisch is in, maar vegan is hot,” vertelt Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland. ”Dat zien we ook in onze VeggieChallenge e-course waarbij maandelijks 2000 mensen zichzelf uitdagen om minder of geen vlees te eten. Deelnemers kiezen zelf hun eigen doel: van 1 dag per week vegetarisch tot een hele maand cold turkey vegan. De afgelopen 2 jaar was de maand vegan veruit de populairste keuze. De meeste deelnemers gaan ook na de challenge door met minder vlees eten en kiezen vaak voor een soepele variant: ‘flexitarier’ of ‘flexanist’.” Het aantal echte veganisten wordt geschat op tussen de 50.000 en 70.000.”
 

Plantaardig mainstream

Uit onderzoek van ProVeg blijkt dat zowel gezondheid als respect voor dieren een belangrijke motivatie blijkt om te minderen of helemaal te stoppen met dieren eten. Maar wat dan als je cravings krijgt naar kaas en vette worst?

"Bij ProVeg vinden we smaak heel belangrijk,” licht Pablo Moleman, vegan consultant bij ProVeg Nederland toe. “Daarom werken we er samen met grote spelers in de voedselmarkt aan dat er ook voor veganisten producten te krijgen zijn van uitstekende smaak, en die deel worden van het mainstream aanbod. We adviseren de horeca en producenten hoe ze kunnen inspelen op de vegan trend en organiseren publieksevenementen, zoals VeggieWorld, die een podium biedt aan de groeiende markt. Wij willen de food sector uitdagen om creatiever en innovatiever te denken dan een saai broodje gegrilde groenten.”  

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: