"Vegetarisch is in, Vegan is hot"

8 maart 2018 | David Bakker

Minder vlees eten zit al een aantal jaar in de lift. Dat bewijst ook de populariteit van de Nationale Week Zonder Vlees. Steeds meer Nederlanders gaan een stapje verder en kiezen zelfs voor vegan. Hoe ziet de vegan trend eruit in Nederland? En wat mogen we nog verwachten? Pablo Moleman, vegan consultant, en Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland, leggen dit weekend tijdens de vega beurs VeggieWorld Utrecht 2018 de vegan trends bloot en doen, samen met een bekend merk, een bijzondere onthulling.

Vegetarisch is in, maar vegan is hot,” vertelt Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland. ”Dat zien we ook in onze VeggieChallenge e-course waarbij maandelijks 2000 mensen zichzelf uitdagen om minder of geen vlees te eten. Deelnemers kiezen zelf hun eigen doel: van 1 dag per week vegetarisch tot een hele maand cold turkey vegan. De afgelopen 2 jaar was de maand vegan veruit de populairste keuze. De meeste deelnemers gaan ook na de challenge door met minder vlees eten en kiezen vaak voor een soepele variant: ‘flexitarier’ of ‘flexanist’.” Het aantal echte veganisten wordt geschat op tussen de 50.000 en 70.000.”
 

Plantaardig mainstream

Uit onderzoek van ProVeg blijkt dat zowel gezondheid als respect voor dieren een belangrijke motivatie blijkt om te minderen of helemaal te stoppen met dieren eten. Maar wat dan als je cravings krijgt naar kaas en vette worst?

"Bij ProVeg vinden we smaak heel belangrijk,” licht Pablo Moleman, vegan consultant bij ProVeg Nederland toe. “Daarom werken we er samen met grote spelers in de voedselmarkt aan dat er ook voor veganisten producten te krijgen zijn van uitstekende smaak, en die deel worden van het mainstream aanbod. We adviseren de horeca en producenten hoe ze kunnen inspelen op de vegan trend en organiseren publieksevenementen, zoals VeggieWorld, die een podium biedt aan de groeiende markt. Wij willen de food sector uitdagen om creatiever en innovatiever te denken dan een saai broodje gegrilde groenten.”  

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Foodsquare Rotterdam officieel geopend

isteravond opende wethouder Said Kasmi officieel Rotterdam Foodsquare. Het bruisende horecagebied grenst aan de Witte de Withstraat en bestaat uit negen horecagelegenheden met ieder een eigen foodbeleving en charme. In samenwerking met horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam organiseerden de ondernemers e...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Opening Utrecht
De Pizzabakkers Voorstraat opent haar deuren

Komende vrijdag, 21 september, is de feestelijke opening van de tweede vestiging van De Pizzabakkers in Utrecht. De ambachtelijke houtovenpizza’s zijn nu ook te vinden in de Voorstraat. Eigenaren Jean-Marc en Daniël vertellen je wat meer over wat je kan verwachten. Het begin van een...

Achtergronden Culinair
Sterrenrestaurant Da Vinci Maasbracht viert 25-jarig jubileum met ladieslunch

Restaurant Da Vinci in Maasbracht vierde op 14 september het 25-jarig bestaan met een lunch voor 25 powervrouwen uit de horeca, kunst, cultuur en politiek. Het restaurant van de enige vrouwelijke sterrenchef in Nederland Margo Reuten en Meestergastheer Petro Kools opende de deuren op 16 september 19...

Koen Bakker geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer

Op maandag 17 september is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal, geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer. Onder grote belangstelling van familie, vrienden, medewerkers en de pers, is de officiële uitslag van de Meesterproef vastgesteld en ontving Koen het Meest...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: