"Vegetarisch is in, Vegan is hot"

8 maart 2018 | David Bakker

Minder vlees eten zit al een aantal jaar in de lift. Dat bewijst ook de populariteit van de Nationale Week Zonder Vlees. Steeds meer Nederlanders gaan een stapje verder en kiezen zelfs voor vegan. Hoe ziet de vegan trend eruit in Nederland? En wat mogen we nog verwachten? Pablo Moleman, vegan consultant, en Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland, leggen dit weekend tijdens de vega beurs VeggieWorld Utrecht 2018 de vegan trends bloot en doen, samen met een bekend merk, een bijzondere onthulling.

Vegetarisch is in, maar vegan is hot,” vertelt Veerle Vrindts, directeur bij ProVeg Nederland. ”Dat zien we ook in onze VeggieChallenge e-course waarbij maandelijks 2000 mensen zichzelf uitdagen om minder of geen vlees te eten. Deelnemers kiezen zelf hun eigen doel: van 1 dag per week vegetarisch tot een hele maand cold turkey vegan. De afgelopen 2 jaar was de maand vegan veruit de populairste keuze. De meeste deelnemers gaan ook na de challenge door met minder vlees eten en kiezen vaak voor een soepele variant: ‘flexitarier’ of ‘flexanist’.” Het aantal echte veganisten wordt geschat op tussen de 50.000 en 70.000.”
 

Plantaardig mainstream

Uit onderzoek van ProVeg blijkt dat zowel gezondheid als respect voor dieren een belangrijke motivatie blijkt om te minderen of helemaal te stoppen met dieren eten. Maar wat dan als je cravings krijgt naar kaas en vette worst?

"Bij ProVeg vinden we smaak heel belangrijk,” licht Pablo Moleman, vegan consultant bij ProVeg Nederland toe. “Daarom werken we er samen met grote spelers in de voedselmarkt aan dat er ook voor veganisten producten te krijgen zijn van uitstekende smaak, en die deel worden van het mainstream aanbod. We adviseren de horeca en producenten hoe ze kunnen inspelen op de vegan trend en organiseren publieksevenementen, zoals VeggieWorld, die een podium biedt aan de groeiende markt. Wij willen de food sector uitdagen om creatiever en innovatiever te denken dan een saai broodje gegrilde groenten.”  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Fernando Jonker: Autodidact in de keuken

“Sucre, sucre!”, riep ik keihard toen ik voor het eerst voet zette op Nederlands bodem. Ik had nog nooit van mijn leven sneeuw gezien en dacht dat het hele land bestrooid was met suiker. Mijn eerste ontmoeting met Nederland associeerde ik dus onbewust met eten: de rode draad in mijn leve...

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: