Tourstart zorgt voor omzetverlies Den Blijker

29 juni 2010 |
Tourstart zorgt voor omzetverlies Den Blijker<

Sommige restaurants op Rotterdam-Zuid verwachten door de komst van de Tour de France komend weekeinde omzetverlies te lijden. Herman den Blijker verwacht een omzetverlies van 60.000 euro voor zijn restaurant Las Palmas. Ook hotel New York verwacht een dip in de omzet. Door de tour zijn de schiereilanden in het centrum van Rotterdam ruim twee dagen afgesloten. Hierdoor kunnen volgens Den Blijker een heleboel van zijn klanten niet met de auto naar zijn restaurant komen.

Verhaal halen
Ook leveranciers kunnen volgens de tv-kok zijn restaurant vrijwel niet beleveren. "Als ik de gemeente bel om verhaal te halen, geven ze niet thuis." Den Blijkers klanten kunnen volgens de chef-kok ook niet met een bootje naar zijn zaak komen.

Wereldevenement
Een woordvoerster van Hotel New York reageert luchtiger. "De tour is een geweldig wereldevenement en goed voor de stad. Maar niet allemaal hosanna." Ze schat de schade voor het restaurant ongeveer even groot als voor Den Blijker, maar kan dat deels goedmaken met een volgeboekt hotel en hogere kamerprijzen.

Doorlaatvensters
Organisatiedirecteur Wim Hoogedoorn zegt dat dat men op bepaalde tijden wel naar de schiereilanden kan. Dan worden auto's bij zogeheten doorlaatvensters doorgelaten. Hoogendoorn erkent dat ondanks de feestelijkheden, vooral bewoners en ondernemers op Noordereiland, de Wilhelminapier en Katendrecht er last van hebben. "Daarom hebben wij de mensen uitgebreid geïnformeerd en eventueel bij problemen geholpen met oplossingen", licht Hoogendoorn toe. Gasten kunnen gewoon naar de restaurants met de metro.

Beetje last
Het stoomschip De Rotterdam heeft maar "een beetje last van de tour", vertelt een woordvoerster. "We kunnen de gasten niet vanaf de kade ontvangen. Daarom doen we dat vanaf het water in samenwerking met Spido." Over de hotelbezetting is ze zeer tevreden, al zijn er wel minder rondleidingen geboekt omdat het schip moeilijk is te bereiken.

Bij wijze van spreke failliet
Eigenaar Jim de Jong van restaurant De Jonge De Jong vreest het ergste. Hij zegt de komende dagen te zijn volgeboekt, maar heeft geen idee hoe zijn klanten zijn zaak aan de Delistraat moeten bereiken. "Ik hoop maar dat de mensen bij die hekken flexibel zijn. Als wij vier dagen geen mensen hebben, zijn we bij wijze van spreken failliet."


Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: