Top 10 Beste Leerbedrijf Horeca bekend

8 november 2018 | Thijs Jacobs

Op woensdag 7 november heeft SVH de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekendgemaakt. Nadat de nominatieronde op vrijdag 12 oktober werd gesloten, hebben leerlingen, docenten en leermeesters hun leerbedrijven kunnen beoordelen tijdens de beoordelingsronde. De tien hoogst geëindigde leerbedrijven zijn gepubliceerd op de website www.besteleerbedrijfhoreca.nl.

209 leerbedrijven

In totaal zijn 209 leerbedrijven genomineerd door leerlingen en docenten, waarvan 120 leerbedrijven daadwerkelijk de kans hebben gegrepen om de titel te bemachtigen en de beoordelingsronde zijn gestart. In deze beoordelingsronde beoordeelden docenten, leerlingen en leermeesters de leerbedrijven op hun visie op opleiden, het opleidingsklimaat en de betrokkenheid van het leerbedrijf bij de opleiding van de leerling. Daarnaast konden de leerbedrijven meer punten verdienen met behulp van tips en trucs vanuit de organisatie Beste Leerbedrijf Horeca en door de geheime opdracht. Die opdracht bestond voor de keuken uit het maken van een gerecht met de kleuren van het logo van Beste Leerbedrijf Horeca, en voor de bediening uit een drankje in die kleuren. Op basis van het aantal behaalde punten is de top 10 bepaald.

Dit is de top 10 leerbedrijven in alfabetische volgorde:

Brasserie van Baerle                                 Amsterdam     

Cafe Brasserie Dudok                               Rotterdam       

De Hotels van Oranje                                Noordwijk       

Eurest-UMCG                                            Groningen      

Euromast Horeca BV                                 Rotterdam       

Hampshire Hotel Restaurant Avenarius    Gelderland      

Hotel Okura Amsterdam                            Amsterdam     

Le Brasseur                                               Maarssen       

Restaurant Zaal Thoen en Thans              Zevenaar       

Van der Valk Sassenheim-Leiden              Leiden           

Meer nominaties

Ook dit jaar waren er meer leerbedrijven genomineerd dan afgelopen editie. 209 genomineerden ten opzichte van 183 genomineerden in 2017/2018. Echter zit volgens de organisator van de wedstrijd SVH de echte winst in de veel actievere deelname van de aangemelde leerbedrijven. “De leerbedrijven zijn erg enthousiast en erg actief op social media. Verder valt op dat veel bedrijven die genomineerd zijn, een stagevergoeding uitbetalen aan de leerlingen, terwijl die wettelijk gezien niet meer verplicht is. Dat geldt sowieso voor de bedrijven in de top 10. Het tekent de positieve instelling van de leerbedrijven dat zij deze vergoeding wel uitkeren en zo bijdragen aan de positieve uitstraling van werken in de horeca. Waar de afgelopen jaren ten minste twee of drie leerbedrijven in de top 10 staan met een sociaal-maatschappelijke doelstelling, zien we dat dit jaar niet. Wat bijzonder mooi is, is dat de runner up van vorig jaar, Hotel Okura Amsterdam, ook dit jaar volop in de strijd is voor de titel," aldus voorzitter van de commissie Beste Leerbedrijf Horeca Ricardo Eshuis (directeur SVH).

Verdere verloop van de wedstrijd

De 10 leerbedrijven worden namens de commissie door SVH bezocht. Het genomineerde bedrijf presenteert zich als leerbedrijf, gaat in gesprek over de visie op opleiden en de uitvoering van opleidingsplannen. Ook wordt er gesproken met leerlingen die daar werken. De spelregels zijn dit jaar wel iets aangepast. Zo is het niet meer verplicht om een opleidingsplan in te leveren. Als leerbedrijf mag je nu ook op een creatieve manier laten zien wat je visie is over leerlingen opleiden. Dit zorgt voor extra uitdaging en tegelijkertijd ook voor extra kansen voor de leerbedrijven. Op basis van deze bezoeken beoordeelt de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca de leerbedrijven en bepaalt aan de hand van de bevindingen de top 3. De top 3 wordt bekendgemaakt op donderdag 6 december.

Winnaar

De winnaar van de wedstrijd wordt bekendgemaakt op dinsdag 8 januari 2019 tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. De winnaar mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 dragen, maar wint ook de award, met bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin hij samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.

Doel van de wedstrijd

De wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen. Dit doel sluit goed aan bij de visie van SVH: “het vergroten van de vakbekwaamheid in de branche als geheel en van individuele medewerkers in het bijzonder. Om dit voor elkaar te krijgen zijn de leerbedrijven en de leermeesters van groot belang.” Dat is dan ook de reden dat SVH deze wedstrijd namens de branche organiseert. Eshuis voegt daaraan toe: “Alle partijen die in de commissie Beste Leerbedrijf Horeca zitten, zien het belang van opleiden op de werkvloer. Samen ondersteunen we bedrijven om leerlingen en andere medewerkers via begeleiding en opleiding beter te maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: