Top 10 Beste Leerbedrijf Horeca bekend

8 november 2018 | Thijs Jacobs

Op woensdag 7 november heeft SVH de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekendgemaakt. Nadat de nominatieronde op vrijdag 12 oktober werd gesloten, hebben leerlingen, docenten en leermeesters hun leerbedrijven kunnen beoordelen tijdens de beoordelingsronde. De tien hoogst geëindigde leerbedrijven zijn gepubliceerd op de website www.besteleerbedrijfhoreca.nl.

209 leerbedrijven

In totaal zijn 209 leerbedrijven genomineerd door leerlingen en docenten, waarvan 120 leerbedrijven daadwerkelijk de kans hebben gegrepen om de titel te bemachtigen en de beoordelingsronde zijn gestart. In deze beoordelingsronde beoordeelden docenten, leerlingen en leermeesters de leerbedrijven op hun visie op opleiden, het opleidingsklimaat en de betrokkenheid van het leerbedrijf bij de opleiding van de leerling. Daarnaast konden de leerbedrijven meer punten verdienen met behulp van tips en trucs vanuit de organisatie Beste Leerbedrijf Horeca en door de geheime opdracht. Die opdracht bestond voor de keuken uit het maken van een gerecht met de kleuren van het logo van Beste Leerbedrijf Horeca, en voor de bediening uit een drankje in die kleuren. Op basis van het aantal behaalde punten is de top 10 bepaald.

Dit is de top 10 leerbedrijven in alfabetische volgorde:

Brasserie van Baerle                                 Amsterdam     

Cafe Brasserie Dudok                               Rotterdam       

De Hotels van Oranje                                Noordwijk       

Eurest-UMCG                                            Groningen      

Euromast Horeca BV                                 Rotterdam       

Hampshire Hotel Restaurant Avenarius    Gelderland      

Hotel Okura Amsterdam                            Amsterdam     

Le Brasseur                                               Maarssen       

Restaurant Zaal Thoen en Thans              Zevenaar       

Van der Valk Sassenheim-Leiden              Leiden           

Meer nominaties

Ook dit jaar waren er meer leerbedrijven genomineerd dan afgelopen editie. 209 genomineerden ten opzichte van 183 genomineerden in 2017/2018. Echter zit volgens de organisator van de wedstrijd SVH de echte winst in de veel actievere deelname van de aangemelde leerbedrijven. “De leerbedrijven zijn erg enthousiast en erg actief op social media. Verder valt op dat veel bedrijven die genomineerd zijn, een stagevergoeding uitbetalen aan de leerlingen, terwijl die wettelijk gezien niet meer verplicht is. Dat geldt sowieso voor de bedrijven in de top 10. Het tekent de positieve instelling van de leerbedrijven dat zij deze vergoeding wel uitkeren en zo bijdragen aan de positieve uitstraling van werken in de horeca. Waar de afgelopen jaren ten minste twee of drie leerbedrijven in de top 10 staan met een sociaal-maatschappelijke doelstelling, zien we dat dit jaar niet. Wat bijzonder mooi is, is dat de runner up van vorig jaar, Hotel Okura Amsterdam, ook dit jaar volop in de strijd is voor de titel," aldus voorzitter van de commissie Beste Leerbedrijf Horeca Ricardo Eshuis (directeur SVH).

Verdere verloop van de wedstrijd

De 10 leerbedrijven worden namens de commissie door SVH bezocht. Het genomineerde bedrijf presenteert zich als leerbedrijf, gaat in gesprek over de visie op opleiden en de uitvoering van opleidingsplannen. Ook wordt er gesproken met leerlingen die daar werken. De spelregels zijn dit jaar wel iets aangepast. Zo is het niet meer verplicht om een opleidingsplan in te leveren. Als leerbedrijf mag je nu ook op een creatieve manier laten zien wat je visie is over leerlingen opleiden. Dit zorgt voor extra uitdaging en tegelijkertijd ook voor extra kansen voor de leerbedrijven. Op basis van deze bezoeken beoordeelt de Commissie Beste Leerbedrijf Horeca de leerbedrijven en bepaalt aan de hand van de bevindingen de top 3. De top 3 wordt bekendgemaakt op donderdag 6 december.

Winnaar

De winnaar van de wedstrijd wordt bekendgemaakt op dinsdag 8 januari 2019 tijdens de Horecava in de RAI in Amsterdam. De winnaar mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019 dragen, maar wint ook de award, met bijbehorend muurbordje en mag een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze. Bovendien mag het leerbedrijf een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH waarin hij samen met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel drukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.

Doel van de wedstrijd

De wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is in het leven geroepen om leren in de praktijk te stimuleren en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen. Dit doel sluit goed aan bij de visie van SVH: “het vergroten van de vakbekwaamheid in de branche als geheel en van individuele medewerkers in het bijzonder. Om dit voor elkaar te krijgen zijn de leerbedrijven en de leermeesters van groot belang.” Dat is dan ook de reden dat SVH deze wedstrijd namens de branche organiseert. Eshuis voegt daaraan toe: “Alle partijen die in de commissie Beste Leerbedrijf Horeca zitten, zien het belang van opleiden op de werkvloer. Samen ondersteunen we bedrijven om leerlingen en andere medewerkers via begeleiding en opleiding beter te maken.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: