Tips voor de beste after dinner koffie

11 oktober 2017 | José Mast

Niet iedere gast vraagt erom, maar voor de echte liefhebber maakt de kwaliteit van een espresso een groot verschil. Daarom is aandacht voor koffie ? ook in restaurants ? een absolute must. De marge verdient het. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE RESTAURANTKRANT

De toenemende waardering voor koffie blijkt alleen al uit het straatbeeld. Het aantal koffiebars van koffiemerken groeide in een jaar tijd met 8,4% naar 317 filialen en die lijn stijgt nog steeds. Ook andere merken en zelfstandige koffiebars verspreiden zich snel. Opvallend is de hoge prijs die consumenten voor koffie betalen. Een single espresso werd 2% duurder en kost nu gemiddeld 2,16 euro, een medium cappuccino steeg 5% in prijs tot een gemiddelde van 3,56 euro. Alle reden dus om ook in het restaurant aandacht te geven aan een goede (after dinner) koffie.

Kennis over koffie
Een goede kop koffie maken vergt aandacht. Te fijn gemalen koffie houdt het water te lang vast, waardoor een espresso te donker en te bitter wordt. Een te grove maling daarentegen laat het water passeren zonder dat de koffie de smaak heeft kunnen afgeven. Klokken is de enige manier om de maalgraad precies goed te kiezen. De gouden regel is dat een espresso na ongeveer 25 seconden klaar moet zijn.

Een goede machine maakt veel uit, of die nu volautomatisch of halfautomatisch is. Maar minstens zo belangrijk is de training van het personeel. Denk daarbij niet alleen aan latte art. Een indrukwekkende presentatie doet weliswaar veel voor de beleving, maar als de kwaliteit van het basisproduct niet goed is, maakt een in het melkschuim getekend herfstblaadje dat niet beter. Train het personeel dus ook en vooral in het proces van koffie zetten. Ieder detail is belangrijk, tot het opschuimen van de melk en het schoonmaken van de machine toe. Als finishing touch is de aanschaf van een koppenwarmer en/of een waterfilter en ?ontharder te overwegen. Dat maakt de koffieverwennerij helemaal af.

Dit doen anderen met koffie en thee
 

Naam: Bas Hoebink
Restaurants: De Meesterproef, De Firma en The Black Fox
Zitplaatsen binnen: 110 (De Meesterproef)
Zitplaatsen buiten: 65 (De Meesterproef)
Plaats: Nijmegen
Prijs koffiemachine: vanaf 6000 euro
Prijs cappuccino: 2,50 euro

"Een groeiende groep stelt goede koffie op prijs. Daarom zijn we er veel mee bezig. Het belangrijkste aan een machine vind ik de constante temperatuur en de constante druk. De bonen halen we bij onze onderburen, koffiebranderij Blommers. Zij trainen ook ons personeel. Goede koffie maken is niet zomaar op een knopje drukken; je moet ook de temperatuur en de maalgraad in de gaten houden. Bij een hogere luchtvochtigheid is een grovere maling nodig. Daarom staan wij iedere ochtend met een klokje bij het apparaat om te timen hoe snel de espresso klaar is. Is dat te snel, dan malen we fijner. Graag zou ik ook slow koffie serveren, maar daar is nog te weinig vraag naar."

"Ook onze thee komt van een lokale leverancier, Puritea uit Malden. Thee serveren we in een glas met een zeefje. Voor sommige gasten is dat even wennen, maar de meesten vinden het vooral leuk. En onze koekjes zijn altijd zelfgemaakt: de ene keer cake, de andere keer sprits."
 

Naam: Ton Freriks
Restaurants: De Vier Seizoenen
Zitplaatsen binnen: 75 
Zitplaatsen buiten: 80 voor en 80 achter
Plaats: Lisse
Prijs koffiemachine: 5000 à 6000 euro
Prijs cappuccino: 2,75 euro

"We hebben alle soorten koffie die je kunt verzinnen. Op het terras hebben we dit jaar voor het eerst ook koffie verkeerd met een extra smaakje aangeboden: caramel of chocola. Dat liep aardig, maar het is geen hardloper. Een koekje zit er standaard bij. Vanwege de concurrentie rondom het plein heeft de terraskaart lagere prijzen. Binnen doen we meer met after dinner coffee met zoete verwennerijen erbij."

"Ik ben bezig een nieuwe koffiemachine uit te zoeken. Hij moet er in ieder geval knap uitzien, want hij staat middenin de zaak. Ik werk al achttien jaar met dezelfde koffieleverancier en die heeft meestal gunstige aanbiedingen. Een minpuntje vind ik dat na vijf jaar het onderhoudscontract al afloopt, terwijl zo?n apparaat best tien jaar mee kan gaan. De mijne is nu negen jaar, dus eerdaags ben ik aan de beurt. Ik krijg veel aanbiedingen voor nieuwe koffiemachines, dus de markt werkt. Maar ik loop niet alleen achter mijn portemonnee aan. Als het even kan blijf ik graag mijn leverancier trouw."


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: