Terrasonderzoek: Amsterdam de duurste, Zwolle het goedkoopst

20 juli 2018 | Thijs Jacobs

Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in onze hoofdstad is € 25,10, dit is 3,5% hoger dan vorig jaar. Landelijk steeg de terrasprijs gemiddeld met 2,5% dit jaar naar € 22,64. Zwolle is, net als vorig jaar, de goedkoopste stad om een terrasje te pakken. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje op het terras (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Amsterdam voor het vierde jaar op rij de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 25,10. Dit is niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land. Den Haag staat op plek twee, gevolgd door ’s-Hertogenbosch en Haarlem. Rotterdam steeg drie plekken en completeert de top vijf.  

Inkoop- & verkoopprijzen bier

De prijs van een fluitje is dit jaar harder gestegen dan de inkoopprijs van bier, zo blijkt uit het onderzoek. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, toen de stijging van de inkoopprijs niet volledig werd doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 2,5%. De horecaondernemers daarentegen verhoogde de prijs voor een fluitje met 3,5%. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier met 20,9% terwijl de prijs in de horeca gemiddeld met slechts 12,7% werd verhoogd.

Stijgers & dalers

De grootste stijgers dit jaar zijn Leiden en Utrecht, beide steden stegen vijf plekken. In Leiden is men 4,2% duurder uit dan vorig jaar, in Utrecht 4,7%. Ook ’s-Hertogenbosch (+4,5%) en Rotterdam (+4,4%) zaten ruim boven het landelijke gemiddelde van 2,4%. In Nijmegen, Arnhem en Enschede bleven de onderzochte prijzen nagenoeg gelijk.

De voordeligste steden

In Zwolle is een rondje terras het meest voordelig. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 3,75. Met name liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle, waar de gemiddelde prijs € 3,50 bedraagt. Het traditionele fluitje is het meest goedkoop in Almere (€ 2,40) en in Enschede kan er voor € 2,18 relatief goedkoop koffie gedronken worden. In Maastricht zijn de frisdranken het meest betaalbaar, voor een glaasje cola ben je daar € 2,33 kwijt.

Terraskoopkracht wederom het laagst in Groningen

Net als voorgaande jaren is de ‘terraskoopkracht’ het laagst in Groningen. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Groningen hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 18,7 rondjes per week. Breda heeft de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 23,5 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 21 rondjes per week.

Trends op het terras

De verkoop van speciaalbieren blijft in de lift zitten. Hierbij zijn met name weizen-, wit- en blond bier populair. Ook radlers en rosé bieren doen het goed op het terras, evenals lokaal gebrouwen bieren. De sterkste groei in het biersegment komt echter vanuit een andere hoek: het alcoholvrijbier. De consumptie hiervan steeg afgelopen jaar met 24,7 procent (bron: Nederlandse Brouwers).

Aperol Spritz en Gin & Tonic zijn inmiddels gemeengoed geworden op veel Nederlandse terrassen. Overige non-alcoholische dranken die het goed doen zijn zelfgemaakte limonades, ijskoffie’s, ijsthee’s en smoothies.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: