Terrasonderzoek: Amsterdam de duurste, Zwolle het goedkoopst

20 juli 2018 | Thijs Jacobs

Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in onze hoofdstad is € 25,10, dit is 3,5% hoger dan vorig jaar. Landelijk steeg de terrasprijs gemiddeld met 2,5% dit jaar naar € 22,64. Zwolle is, net als vorig jaar, de goedkoopste stad om een terrasje te pakken. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje op het terras (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Amsterdam voor het vierde jaar op rij de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 25,10. Dit is niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land. Den Haag staat op plek twee, gevolgd door ’s-Hertogenbosch en Haarlem. Rotterdam steeg drie plekken en completeert de top vijf.  

Inkoop- & verkoopprijzen bier

De prijs van een fluitje is dit jaar harder gestegen dan de inkoopprijs van bier, zo blijkt uit het onderzoek. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren, toen de stijging van de inkoopprijs niet volledig werd doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 2,5%. De horecaondernemers daarentegen verhoogde de prijs voor een fluitje met 3,5%. Over de afgelopen vijf jaar steeg de inkoopprijs van bier met 20,9% terwijl de prijs in de horeca gemiddeld met slechts 12,7% werd verhoogd.

Stijgers & dalers

De grootste stijgers dit jaar zijn Leiden en Utrecht, beide steden stegen vijf plekken. In Leiden is men 4,2% duurder uit dan vorig jaar, in Utrecht 4,7%. Ook ’s-Hertogenbosch (+4,5%) en Rotterdam (+4,4%) zaten ruim boven het landelijke gemiddelde van 2,4%. In Nijmegen, Arnhem en Enschede bleven de onderzochte prijzen nagenoeg gelijk.

De voordeligste steden

In Zwolle is een rondje terras het meest voordelig. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 3,75. Met name liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle, waar de gemiddelde prijs € 3,50 bedraagt. Het traditionele fluitje is het meest goedkoop in Almere (€ 2,40) en in Enschede kan er voor € 2,18 relatief goedkoop koffie gedronken worden. In Maastricht zijn de frisdranken het meest betaalbaar, voor een glaasje cola ben je daar € 2,33 kwijt.

Terraskoopkracht wederom het laagst in Groningen

Net als voorgaande jaren is de ‘terraskoopkracht’ het laagst in Groningen. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Groningen hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 18,7 rondjes per week. Breda heeft de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 23,5 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 21 rondjes per week.

Trends op het terras

De verkoop van speciaalbieren blijft in de lift zitten. Hierbij zijn met name weizen-, wit- en blond bier populair. Ook radlers en rosé bieren doen het goed op het terras, evenals lokaal gebrouwen bieren. De sterkste groei in het biersegment komt echter vanuit een andere hoek: het alcoholvrijbier. De consumptie hiervan steeg afgelopen jaar met 24,7 procent (bron: Nederlandse Brouwers).

Aperol Spritz en Gin & Tonic zijn inmiddels gemeengoed geworden op veel Nederlandse terrassen. Overige non-alcoholische dranken die het goed doen zijn zelfgemaakte limonades, ijskoffie’s, ijsthee’s en smoothies.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: