Takeaway.com: Nederland bestelt op mobile en gemiddeld 11,4 keer per jaar

13 maart 2019 | Thijs Jacobs

In het jaarverslag van 2018 van Takeaway.com spreekt CEO Jitse Groen over een 'memorabel jaar' voor zijn bedrijf. Hij typeert het jaar 2017 als het 'jaar van de beursgang', terwijl 2018 in het teken stond van het nemen van enkele zeer belangrijke beslissingen.

Deze beslissingen zullen volgens Groen een belangrijke rol spelen in de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Er zijn maar liefst vier bedrijven overgenomen om de voetafdruk te vergroten en op het vlak van technologie krachtiger voor de dag te komen.

Kanaalverschuiving vraagt om technologische ontwikkelingen

Kanaalverschuiving staat aan de basis van de technologische ontwikkelingen; men bestelt niet langer meer via de ouderwetse telefoon, maar er wordt heden meer via internet, mobiel en spraak besteld. Het grootste aantal bestellingen wordt bij Takeaway.com geplaatst via de smartphone. 

De uitbreiding naar logistiek, via het Scoober-aanbod, heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden bijna drie miljoen orders geleverd en er is uitgebreid van 24 naar 38 steden. Scoober is nu al de grootste restaurant bezorgservice in veel steden, en de wens is om de grootste bezorgdienst te worden in alle 'Scoobere steden'. Scoober
blijft een klein deel van het bedrijf, maar voor de consument en de professionele gebruiker is het een welkome aanvulling. 

Enorm potentieel in Duitsland

Naast de overname van 10bis heeft takeaway.com ook bedrijven in Bulgarije, Roemenië, Zwitserland en natuurlijk ook in Duitsland overgenomen. De toevoeging van Pizza.de, Lieferheld en Foodora aan Lieferando.de zorgt voor extra schaalgrootte in Duitsland, en dit is belangrijk omdat Takeaway.com gelooft dat alleen marktplaatsen van significante omvang op de lange termijn duurzaam kunnen zijn. Bovendien heeft Duitsland qua schaalgrootte een enorm potentieel. 

Mobile first, vooral in Nederland

Inmiddels heeft Takeaway ongeveer 44.000 aangesloten restaurants, zijn er 4200 koeriers onderweg om bestellingen te bezorgen en werd er voor een waarde van 1,8 miljard euro bezorgd voor de restaurantpartners. Het bedrijf telt 14,1 miljoen actieve klanten, die per terugkerende klant gemiddeld 11,4 bestellingen plaatsen per jaar. In totaal werden er 93,3 miljoen bestellingen geplaatst. Het aantal bestellingen per actieve klant is toegenomen in 2018. Nederland blijft (nog) de grootste afzetmarkt, met een bestelwaarde van 673,7 miljoen euro, gevolgd door Duitsland (665,5 miljoen euro). Daarna volgen België, Oostenrijk, Polen en Istraël.Het enige niet-Europese land in de lijst is Israël. In totaal levert Takeaway.com in tien Europese landen en in Israël. 

Cijfers Nederland

Nederland is de grootste afzetmarkt, met 8.084 restaurants die aangesloten zijn bij het bestelplatform. Er werden 4 miljoen actieve klanten genoteerd in 2018, die samen goed waren voor 32,7 miljoen bestellingen met een volume van 674 miljoen euro, waarvan 98,3 miljoen euro overbleef voor Thuisbezorgd.nl. Niet minder dan 84 procent van de bestellingen werd via mobile geplaatst. In Duitsland is men minder 'tech savvy', want daar werd 'slechts' 76 procent van de bestellingen via mobile gedaan, terwijl in de andere afzetmarkten gecombineerd 68 procent van de bestellingen werd geplaatst via mobile. Nederland lijkt dus in de voorhoede te lopen met betrekking tot het gebruik van technologie. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Mijn Frenkie

De spelers van Ajax zijn populairder dan ooit. Europese topclubs azen op de jonge spelers die met Amsterdamse bravoure zoveel harten hebben gestolen. Het is een illusie om te denken dat je deze topspelers zou kunnen vasthouden. "Ajax is een fantastiche club, maar deze kans kan ik natuurlijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: