Takeaway.com: Nederland bestelt op mobile en gemiddeld 11,4 keer per jaar

13 maart 2019 | Thijs Jacobs

In het jaarverslag van 2018 van Takeaway.com spreekt CEO Jitse Groen over een 'memorabel jaar' voor zijn bedrijf. Hij typeert het jaar 2017 als het 'jaar van de beursgang', terwijl 2018 in het teken stond van het nemen van enkele zeer belangrijke beslissingen.

Deze beslissingen zullen volgens Groen een belangrijke rol spelen in de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Er zijn maar liefst vier bedrijven overgenomen om de voetafdruk te vergroten en op het vlak van technologie krachtiger voor de dag te komen.

Kanaalverschuiving vraagt om technologische ontwikkelingen

Kanaalverschuiving staat aan de basis van de technologische ontwikkelingen; men bestelt niet langer meer via de ouderwetse telefoon, maar er wordt heden meer via internet, mobiel en spraak besteld. Het grootste aantal bestellingen wordt bij Takeaway.com geplaatst via de smartphone. 

De uitbreiding naar logistiek, via het Scoober-aanbod, heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden bijna drie miljoen orders geleverd en er is uitgebreid van 24 naar 38 steden. Scoober is nu al de grootste restaurant bezorgservice in veel steden, en de wens is om de grootste bezorgdienst te worden in alle 'Scoobere steden'. Scoober
blijft een klein deel van het bedrijf, maar voor de consument en de professionele gebruiker is het een welkome aanvulling. 

Enorm potentieel in Duitsland

Naast de overname van 10bis heeft takeaway.com ook bedrijven in Bulgarije, Roemenië, Zwitserland en natuurlijk ook in Duitsland overgenomen. De toevoeging van Pizza.de, Lieferheld en Foodora aan Lieferando.de zorgt voor extra schaalgrootte in Duitsland, en dit is belangrijk omdat Takeaway.com gelooft dat alleen marktplaatsen van significante omvang op de lange termijn duurzaam kunnen zijn. Bovendien heeft Duitsland qua schaalgrootte een enorm potentieel. 

Mobile first, vooral in Nederland

Inmiddels heeft Takeaway ongeveer 44.000 aangesloten restaurants, zijn er 4200 koeriers onderweg om bestellingen te bezorgen en werd er voor een waarde van 1,8 miljard euro bezorgd voor de restaurantpartners. Het bedrijf telt 14,1 miljoen actieve klanten, die per terugkerende klant gemiddeld 11,4 bestellingen plaatsen per jaar. In totaal werden er 93,3 miljoen bestellingen geplaatst. Het aantal bestellingen per actieve klant is toegenomen in 2018. Nederland blijft (nog) de grootste afzetmarkt, met een bestelwaarde van 673,7 miljoen euro, gevolgd door Duitsland (665,5 miljoen euro). Daarna volgen België, Oostenrijk, Polen en Istraël.Het enige niet-Europese land in de lijst is Israël. In totaal levert Takeaway.com in tien Europese landen en in Israël. 

Cijfers Nederland

Nederland is de grootste afzetmarkt, met 8.084 restaurants die aangesloten zijn bij het bestelplatform. Er werden 4 miljoen actieve klanten genoteerd in 2018, die samen goed waren voor 32,7 miljoen bestellingen met een volume van 674 miljoen euro, waarvan 98,3 miljoen euro overbleef voor Thuisbezorgd.nl. Niet minder dan 84 procent van de bestellingen werd via mobile geplaatst. In Duitsland is men minder 'tech savvy', want daar werd 'slechts' 76 procent van de bestellingen via mobile gedaan, terwijl in de andere afzetmarkten gecombineerd 68 procent van de bestellingen werd geplaatst via mobile. Nederland lijkt dus in de voorhoede te lopen met betrekking tot het gebruik van technologie. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: