Takeaway.com: Nederland bestelt op mobile en gemiddeld 11,4 keer per jaar

13 maart 2019 | Thijs Jacobs

In het jaarverslag van 2018 van Takeaway.com spreekt CEO Jitse Groen over een 'memorabel jaar' voor zijn bedrijf. Hij typeert het jaar 2017 als het 'jaar van de beursgang', terwijl 2018 in het teken stond van het nemen van enkele zeer belangrijke beslissingen.

Deze beslissingen zullen volgens Groen een belangrijke rol spelen in de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Er zijn maar liefst vier bedrijven overgenomen om de voetafdruk te vergroten en op het vlak van technologie krachtiger voor de dag te komen.

Kanaalverschuiving vraagt om technologische ontwikkelingen

Kanaalverschuiving staat aan de basis van de technologische ontwikkelingen; men bestelt niet langer meer via de ouderwetse telefoon, maar er wordt heden meer via internet, mobiel en spraak besteld. Het grootste aantal bestellingen wordt bij Takeaway.com geplaatst via de smartphone. 

De uitbreiding naar logistiek, via het Scoober-aanbod, heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden bijna drie miljoen orders geleverd en er is uitgebreid van 24 naar 38 steden. Scoober is nu al de grootste restaurant bezorgservice in veel steden, en de wens is om de grootste bezorgdienst te worden in alle 'Scoobere steden'. Scoober
blijft een klein deel van het bedrijf, maar voor de consument en de professionele gebruiker is het een welkome aanvulling. 

Enorm potentieel in Duitsland

Naast de overname van 10bis heeft takeaway.com ook bedrijven in Bulgarije, Roemenië, Zwitserland en natuurlijk ook in Duitsland overgenomen. De toevoeging van Pizza.de, Lieferheld en Foodora aan Lieferando.de zorgt voor extra schaalgrootte in Duitsland, en dit is belangrijk omdat Takeaway.com gelooft dat alleen marktplaatsen van significante omvang op de lange termijn duurzaam kunnen zijn. Bovendien heeft Duitsland qua schaalgrootte een enorm potentieel. 

Mobile first, vooral in Nederland

Inmiddels heeft Takeaway ongeveer 44.000 aangesloten restaurants, zijn er 4200 koeriers onderweg om bestellingen te bezorgen en werd er voor een waarde van 1,8 miljard euro bezorgd voor de restaurantpartners. Het bedrijf telt 14,1 miljoen actieve klanten, die per terugkerende klant gemiddeld 11,4 bestellingen plaatsen per jaar. In totaal werden er 93,3 miljoen bestellingen geplaatst. Het aantal bestellingen per actieve klant is toegenomen in 2018. Nederland blijft (nog) de grootste afzetmarkt, met een bestelwaarde van 673,7 miljoen euro, gevolgd door Duitsland (665,5 miljoen euro). Daarna volgen België, Oostenrijk, Polen en Istraël.Het enige niet-Europese land in de lijst is Israël. In totaal levert Takeaway.com in tien Europese landen en in Israël. 

Cijfers Nederland

Nederland is de grootste afzetmarkt, met 8.084 restaurants die aangesloten zijn bij het bestelplatform. Er werden 4 miljoen actieve klanten genoteerd in 2018, die samen goed waren voor 32,7 miljoen bestellingen met een volume van 674 miljoen euro, waarvan 98,3 miljoen euro overbleef voor Thuisbezorgd.nl. Niet minder dan 84 procent van de bestellingen werd via mobile geplaatst. In Duitsland is men minder 'tech savvy', want daar werd 'slechts' 76 procent van de bestellingen via mobile gedaan, terwijl in de andere afzetmarkten gecombineerd 68 procent van de bestellingen werd geplaatst via mobile. Nederland lijkt dus in de voorhoede te lopen met betrekking tot het gebruik van technologie. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Rotterdam krijgt er een PizzaBar di Vicini bij

Op 6 maart 2020 opent PizzaBar di Vicini haar deuren in het Rotterdamse Kralingen en is - naast Osteria Vicini en Fratelli - de jongste van de drie. PizzaBar di Vicini wordt een plek voor een spontane ontmoeting aan de bar, rijk gevulde tafels of een lekker afhaalmaal. Met ovenverse pizza’s en...

Opening Rotterdam
Tres: intimate dining in Rotterdam

Na een carrière in Zeeland, Melbourne en Kopenhagen zijn Emy Koster en Michael van der Kroft terug in de havenstad waar zij horen. In het monumentale Entrepotgebouw op de Kop van Zuid vindt het onafscheidelijke duo een thuis – in een voormalige jazzkelder - voor het kersverse Tres. Een ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: