Takeaway.com: Nederland bestelt op mobile en gemiddeld 11,4 keer per jaar

13 maart 2019 | Thijs Jacobs

In het jaarverslag van 2018 van Takeaway.com spreekt CEO Jitse Groen over een 'memorabel jaar' voor zijn bedrijf. Hij typeert het jaar 2017 als het 'jaar van de beursgang', terwijl 2018 in het teken stond van het nemen van enkele zeer belangrijke beslissingen.

Deze beslissingen zullen volgens Groen een belangrijke rol spelen in de toekomstige ontwikkeling van het bedrijf. Er zijn maar liefst vier bedrijven overgenomen om de voetafdruk te vergroten en op het vlak van technologie krachtiger voor de dag te komen.

Kanaalverschuiving vraagt om technologische ontwikkelingen

Kanaalverschuiving staat aan de basis van de technologische ontwikkelingen; men bestelt niet langer meer via de ouderwetse telefoon, maar er wordt heden meer via internet, mobiel en spraak besteld. Het grootste aantal bestellingen wordt bij Takeaway.com geplaatst via de smartphone. 

De uitbreiding naar logistiek, via het Scoober-aanbod, heeft een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er werden bijna drie miljoen orders geleverd en er is uitgebreid van 24 naar 38 steden. Scoober is nu al de grootste restaurant bezorgservice in veel steden, en de wens is om de grootste bezorgdienst te worden in alle 'Scoobere steden'. Scoober
blijft een klein deel van het bedrijf, maar voor de consument en de professionele gebruiker is het een welkome aanvulling. 

Enorm potentieel in Duitsland

Naast de overname van 10bis heeft takeaway.com ook bedrijven in Bulgarije, Roemenië, Zwitserland en natuurlijk ook in Duitsland overgenomen. De toevoeging van Pizza.de, Lieferheld en Foodora aan Lieferando.de zorgt voor extra schaalgrootte in Duitsland, en dit is belangrijk omdat Takeaway.com gelooft dat alleen marktplaatsen van significante omvang op de lange termijn duurzaam kunnen zijn. Bovendien heeft Duitsland qua schaalgrootte een enorm potentieel. 

Mobile first, vooral in Nederland

Inmiddels heeft Takeaway ongeveer 44.000 aangesloten restaurants, zijn er 4200 koeriers onderweg om bestellingen te bezorgen en werd er voor een waarde van 1,8 miljard euro bezorgd voor de restaurantpartners. Het bedrijf telt 14,1 miljoen actieve klanten, die per terugkerende klant gemiddeld 11,4 bestellingen plaatsen per jaar. In totaal werden er 93,3 miljoen bestellingen geplaatst. Het aantal bestellingen per actieve klant is toegenomen in 2018. Nederland blijft (nog) de grootste afzetmarkt, met een bestelwaarde van 673,7 miljoen euro, gevolgd door Duitsland (665,5 miljoen euro). Daarna volgen België, Oostenrijk, Polen en Istraël.Het enige niet-Europese land in de lijst is Israël. In totaal levert Takeaway.com in tien Europese landen en in Israël. 

Cijfers Nederland

Nederland is de grootste afzetmarkt, met 8.084 restaurants die aangesloten zijn bij het bestelplatform. Er werden 4 miljoen actieve klanten genoteerd in 2018, die samen goed waren voor 32,7 miljoen bestellingen met een volume van 674 miljoen euro, waarvan 98,3 miljoen euro overbleef voor Thuisbezorgd.nl. Niet minder dan 84 procent van de bestellingen werd via mobile geplaatst. In Duitsland is men minder 'tech savvy', want daar werd 'slechts' 76 procent van de bestellingen via mobile gedaan, terwijl in de andere afzetmarkten gecombineerd 68 procent van de bestellingen werd geplaatst via mobile. Nederland lijkt dus in de voorhoede te lopen met betrekking tot het gebruik van technologie. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: