Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 2

21 april 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het tweede artikel uit de reeks.

In het vorige artikel beloofden we je om inhoudelijk dieper in te gaan op het inrichten van een Adwords-advertentie. Dit keer behandelen we de basics voor het juist implementeren van je Adwords-campagne door middel van een aantal tips & tricks.

Blijven testen

De belangrijkste tip is om te blijven testen. Altijd. Veel ondernemers worden opgeschrikt door advertenties die teveel kosten en een te lage conversie hebben. Dat is voor een  groot deel te wijten aan de instellingen, waardoor niet alleen het aantal vertoningen tegenvalt, maar ook het aantal conversies tegenover het aantal vertoningen niet aan de verwachtingen voldoet.

Voor het optimaliseren van je campagne moet je doelwaarden toekennen. Daarover later meer.

Welke positie wil je in Google?

Wat veel adverteerders niet weten, is dat de bovenste positie in Google vaak onrendabel is. Je kunt beter kijken naar wat past bij het rendement. Daarvoor moet je de campagne doorlopend optimaliseren en de biedingen/budgetten blijven bijstellen. Met andere woorden: uit historische gegevens blijkt de toppositie niet de toppositie te zijn, wanneer er naar rendement moet worden gekeken.

Gratis: Google Maps!

Voor horeca is Google Maps een van de beste gratis manieren om je bedrijf goed op de kaart te zetten. Zeker restaurants en hotels zijn gebaat bij een goede Google Maps vermelding. Het is immers het eerste organische resultaat dat de Google-gebruikers zien van je business. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘restaurant Nijmegen’, dan zie je restaurant MANNA als eerste resultaat zichtbaar is. Wat dan opvalt, is dat ze de term ‘restaurant’ niet in de naam hebben verwerkt, hetgeen wel aan te bevelen is. Daarentegen hebben ze wel (heel goed van ze!) een aantal USP’s toegevoegd. Vergeet ook niet de openingstijden, foto’s reviews, et cetera. Het is gratis, maar niet voor niks. Je haalt er immers gasten mee naar je zaak. In Google Business is het daarom raadzaam om aanvullende informatie zoveel mogelijk in te vullen.

Kies voor display- of search-advertenties

Display is moeilijker rendabeler te krijgen dan search. Je moet de doelwaarde van display-advertenties dan ook altijd lager zetten dan bij search-advertenties; je trekt er een lager budget voor uit. Eigenlijk is display advertising een vorm van ‘push marketing’, zoals je vaak ziet voorafgaand aan een filmpje op Youtube. De kijker ziet jou opeens ongevraagd, wat de kans op conversie kleiner maakt dan bij search advertising.

Wat kun je in Adwords toevoegen aan de advertentie?

Zoals beloofd geven we je een aantal tips die je advertentie beter maken. Hier komen er een aantal die je gemakkelijk kunt implementeren:

We raden je aan om een aantal USP’s toe te voegen aan de advertentie. Denk hierbij aan het adres en de openingstijden van je zaak.

Schrijf voor specifieke zoekwoorden specifieke teksten. Het is zelfs nog beter om twee teksten te schrijven, waarbij je via een A/B-test uitzoekt welke tekst beter presteert. De tekst die beter presteert, wordt dan door Google getoond.

Extensies worden vaak overgeslagen. We raden je aan ze allemaal te gebruiken. Denk hierbij aan een oproep om te bellen of te mailen of om de app te gebruiken. Een andere extensie is het toevoegen van USP’s. Je advertentie wordt ook fysiek groter naarmate je meer extensies toevoegt, en dat zonder extra kosten.

Je kunt een aangepast bod instellen op plaats- of regioniveau. Voor een restaurant kan dit zeer goed werken, aangezien er veel locals zijn die je zaak bezoeken.

Ga mensen die al op je website zijn geweest specifiek targeten. Heb je zowel een hotel als een restaurant? Target dan de mensen die je restaurant hebben bezocht met een advertentie voor het hotel. Okee, het bod per click is hoger, maar de kans op conversie is dat ook.

Stel ‘snachts altijd een lager bod in! Echt waar; tussen 00.00 uur ‘s nachts en 07.00 uur in de ochtend is het rendement 50 procent lager. Mensen zijn tussen die tijdstippen vaak te dronken of te ongeïnteresseerd

Het bod op mobile moet je lager instellen. Op een desktop blijken advertenties toch een veel hogere conversie te behalen.

Stel een aangepast bod ALTIJD in. Op zoekwoord, plaats, doelgroep, tijdstip, apparaat, et cetera…

Op display moet je altijd alle beschikbare advertentieformaten inrichten. Doe je dat niet, dan mis je goede kansen op conversie en business.

De volgende keer (volgende week) leren we je meer over doelgerichte en effectieve online advertising in deel drie van deze reeks.

Overig nieuws

Food Achtergronden
Goed voedsel wordt gesubsidieerd vergist

De overheid subsidieert de vergisting van goed voedsel om groene energie op te wekken. Dat bleek uit de uitzending van onderzoeksprogramma De Monitor (KRO-NCRV) over voedselverspilling. Staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken, PvdA) overweegt de subsidieregeling voor groene ener...

Personalia Culinair
Promoties bij Oostwegel Collection: nieuwe Chef de Cuisine

Vandaag zijn er twee promoties in het gastronomische team van Château St. Gerlach aangekondigd. Chefkok Otto Nijenhuis wordt Executive Chef en Guido Le Bron de Vexela wordt Chef de Cuisine van Restaurant Château St. Gerlach. SVH Meesterkok Otto Nijenhuis (55) is sinds 2004 werkzaam al...

Culinair Internationaal
Chef Jacob Jan Boerma te gast in culinair mekka Ischgl

In het tweede weekend van juli bereidt en presenteert Nederlandse sterren-kok Jacob Jan Boerma van Restaurant De Leest in Vaassen zijn creatie voor de ‘Kulinarischer Jakobsweg’ in het Oostenrijkse Paznauntal. Voor dit culinaire concept worden ieder jaar andere internationale sterren-chef...

Opening Restaurant
Restaurant Vlaar opent vernieuwd terras

Restaurant Vlaar aan het Noordereinde in ’s-Graveland (centraal in het Gooi) heeft haar terras geheel vernieuwd. Met nieuwe stijlvolle bestrating, comfortabel en modern meubilair, mediterrane planten, loungemuziek en fijne sfeerverlichting zijn ze helemaal klaar voor de zomer. Want buiten eten...

Events Culinair
Eerste internationale congres over smaak en proeven: Taste Summit

Een nieuw, internationaal congres over smaak en proeven maakt zijn entree in Nederland! 12 juli 2017 wordt de allereerste editie van TASTE Summit georganiseerd door Peter Klosse en staat de Hogere hotelschool Maastricht geheel in het teken van ‘Deliciousness’. Specialisten en grote na...

Café Opening Culinair
Sergio Herman opent café met zelfbediening en snacks

Volgende maand opent de befaamde chef-kok Sergio Herman een nieuwe zaak, genaamd AIRcafé. Dat wordt een take-away en zelfbedieningsgedeelte in zijn pas geopende restaurant AIRRepublic. Dit restaurant vind je in Cadzand. Laagdrempelig en relatief eenvoudig In zijn nieuwsbrief rept Herm...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: