Restaurants serveren massaal niet-duurzame vis

8 juni 2018 | Thijs Jacobs

Restaurants die claimen een verantwoorde menukaart te hebben, slaan de plank mis bij vis. Uit onderzoek bij 500 restaurants die zeggen duurzaamheid belangrijk te vinden, blijkt dat bij minstens 81% van de restaurants een vissoort op de menukaart staat die rood scoort op de VISwijzer.

Vandaag, op Wereld Oceanen Dag, presenteren de uitgevers van de VISwijzer een grootschalige analyse van de duurzaamheid van vis in restaurants. De Good Fish Foundation (uitgevers van de VISwijzer) onderzocht de menukaart van 500 restaurants die in 2016 op restaurantsite Dinnersite hadden aangegeven met de VISwijzer te werken. Op 81% van deze menukaarten stond ten minste één vissoort die rood scoort op de VISwijzer. Van deze 81% heeft 32% van de totale menukaarten één rode vissoort op de kaart, 30% heeft 2 rode vissoorten en de overige 19% heeft zelfs 3 of meer rode vissoorten op de kaart staan. De score ‘rood’ op de VISwijzer betekent dat een vis meerdere duurzaamheidsproblemen heeft, zoals overbevissing, schade aan de zeebodem of milieu impact door de kweek.

Lees meer over vis (en check dan ook de handige visposter!) in de Visspecial van De RestaurantKrant, die net verschenen is. Je kunt deze gratis downloaden via deze link.

De belangrijkste ‘rode’ vissoort die geserveerd wordt is de tropische garnaal (gamba), die op 61% van de menukaarten gevonden is. Ook verse tonijn (dat is meestal geelvin, maar kan ook blauwvin of bigeye tonijn zijn) scoort vrijwel altijd rood en staat op 31% van de menukaarten. Daarnaast staat erop maar liefst 15% van de menukaarten paling (Europese aal). Dit terwijl paling een ernstig bedreigde diersoort is en er nog geen duurzame visserij of kweek mogelijk is. Ook rode soorten als rog, spiering, zwaardvis en botervis werden gevonden op menu's (Figuur 1). In een telefonische enquête geeft 4 op de 5 chefs aan dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is in hun bedrijfsvoering. Er is dus zeker wel de intentie om te verduurzamen maar het is nog niet terug te zien op de menukaarten.

Geschokt

Good Fish Foundation (GFF) is geschokt door deze resultaten. ‘Deze chefkoks willen wel verantwoorde vis op de kaart maar het lukt niet door gebrek aan kennis en informatie. Daarnaast hebben de meeste leveranciers nog geen duidelijk aanbod van duurzame vis, uitzonderingen daargelaten. Wij vrezen dan ook voor de menukaarten van restaurants die er nog niet mee bezig zijn.’ aldus Christien Absil, directeur GFF.

Kortom, er is werk aan de winkel voor de horeca. Waar de Nederlandse supermarkten in Europa vooroplopen in hun aanbod duurzame vis, blijft de Nederlandse horeca achter. Het gaat niet goed met de zeeën en juist restaurants kunnen het verhaal achter de vis vertellen en een duurzame keuze uitleggen. 

Wel goed bezig

Gelukkig zijn er ook restaurants die dit wel doen. Bij restaurant Bluespoon in Amsterdam hebben duurzame producten de hoofdrol, ook duurzame vis. Aanstaande vrijdag 8 juni presenteert chef kok Sander Bierenbroodspot op Wereld Oceanen Dag zijn ‘Good Fish Dish’ en wordt hij gehuldigd als ambassadeur voor het horecaprogramma Chefs voor Goede Vis van de VISwijzer. Met zijn signature dish gemaakt van duurzame makreel laat hij zien hoe het bij restaurants ook anders kan. Sander laat zich inspireren door de zee en vertelt graag het verhaal achter de duurzame vis op de kaart, een perfecte match met de Good Fish Foundation. Van elk verkocht Good Fish dish doneert Bluespoon één euro aan de VISwijzer. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: