Restaurantgast eet bord niet leeg

24 september 2013 |
Restaurantgast eet bord niet leeg<

Ongeveer de helft van alle restaurants moet wekelijks noodgedwongen meer dan tien kilo voedsel weggooien. Dit blijkt uit een peiling van de Horecava onder Nederlandse horecaondernemers. Dat de gast
het eten niet op krijgt wordt als belangrijkste reden aangegeven waarom restaurants het eten weggooien. Vooral salades en groenten verdwijnen in de prullenbak. De tweede grote voedselstroom die in de prullenbak belandt betreft voorbereid, maar niet verkocht eten. Voedsel dat over de houdbaarheidsdatum is, wordt het minste weggegooid.

Doggybag
De belangrijkste oorzaken voor voedselverspilling zijn de onvoorspelbaarheid van het aantal gasten, de strenge wetgeving wat betreft houdbaarheid en hergebruik en het weer. Opvallend is dat meer dan de helft van de restaurants een doggybag aanbiedt, maar dat slechts zes procent van de restaurantgasten hier gebruik van maakt.

Jaar tegen voedselverspilling
De Europese Unie heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar tegen voedselverspilling. De Horecava ondersteunt dit initiatief door een actie op te zetten in samenwerking met verschillende partners uit de industrie. In aanloop naar de beurs wordt onder meer via sociale media en de website de hele foodservice industrie opgeroepen om deel te nemen aan een collectieve brainstorm tijdens de beurs. Hier wordt gezocht naar een goede eindbestemming van verspild voedsel uit de keten. Het onderzoek toont ook aan dat één op de drie horecaondernemers de voedselverspilling graag voor de Voedselbank wil inzetten.
Mariska van Gorp

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Sico de Moel: Derde date

Rode broek, keurige schoenen, net jasje, ik zette zijn prachtige bloem even in een vaasje. Hij had afgesproken met mijn buurmeisje. Ze woont bij mij aan de overkant van de gracht. Het zou hun derde date worden. Het regende buiten een beetje en de dame liet nog even op zich wachten. "He...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Achtergronden Culinair
Nedstede verwelkomt nieuwe huurder Restaurant Rust Wat

Nedstede Groep feliciteert Bas Rasker en zijn Axivate Horeca Group met de overname van het Blaricumse restaurant Rust Wat. In dit verband heeft Nedstede met Axivate Horeca Group een nieuwe, twintigjarige huurovereenkomst gesloten. Rasker kocht het beroemde Gooise restaurant van Marc Bon, die met zij...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: