Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

22 mei 2019 | Yonne van Geene
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. Tijdens de wedstrijd, die op 21 mei 2019 op het schip de Denick II plaatsvond, hadden de koks de opdracht een gerecht te maken van asperges en een product uit de Oosterschelde, begeleid door een bijpassende drank. De tegelijkertijd gehouden Wine Making Challenge voor sommeliers werd gewonnen door Leonie Mooijekind.

Het team van restaurant ’t Amsterdammertje bestaande uit Marco van de Wijngaard, Floris Wieten en Dennis Steenbergen wist de vakjury te imponeren met een terrine van asperge met paling, waarbij algenkroepoek en strandkrabbenbroodjes. Daarbij schonken zij een weissburgunder van Weingut Bergdolt uit de Duitse Pfalz.

De prestaties van de teams werden beoordeeld door een vakjury, waarin SVH Meesterkok Sjaak Jobse (Plat de Zélande) en sterrenchefs Eric van Bochove (‘t Vlasbloemeken) en Jermain de Rozario (De Rozario). Sommelier Tim Theuns van tweesterrenrestaurant Pure C beoordeelde de drank-spijscombinaties.

Persprijs

De persjury koos voor het Nijmeegse restaurant De Sjalot van ladychef Sibrecht Benning. Samen met Jarno Sanders en sommelier Stijn Hinke overtuigde zij met een gerecht van asperges, kreeft en ijs van asperges met Oosterse invloeden als ras el hanout. De persjury bestond uit uitgever Herlinda De Clerck (Passion HI) en culinair schrijver en horeca-adviseur Astrid Schreuders (AstridsTaste).

Hoog culinair niveau

Mede-organisator Slag op de Schelde Dennis Willems: “We kijken terug op een geslaagde vijfde editie van de wedstrijd, waarin de jury onder de indruk was van de creativiteit en het culinaire niveau. Aan het steeds hogere aantal inschrijvingen én aan de prachtige prijzen die de leveranciers ter beschikking stellen, merken we dat de wedstrijd naam heeft gemaakt binnen de landelijke horeca.”

Naast het volgen van de Slag op de Schelde en de Wine Making Challenge voor sommeliers konden de 200 toeschouwers op de Denick II dit jaar rekenen op een aantrekkelijk programma op de Markt op de Schelde. Zij genoten van drankjes en hapjes van o.m. hoofdsponsor VHC Kreko Groep, Royal Belgian Caviar, de Oesterij en Vishandel Schot Tholen en van muzikaal entertainment door zangeres Marsha de Nooijer. Daarnaast was er een vakinhoudelijk programma met onder meer. wierenexpert Guido Krijger van WildWier, Sander Miesse van Mknives, Raimond Zuure van Il Mondo del Tartufo, een sushi-demo door Martijn van de Walle van restaurant de Visbar in Domburg en een wijnquiz met Croatian Grapes. Traditiegetrouw zorgde Leonard Elenbaas van Pure Passie On Tour op het dek weer voor hapjes van de Big Green Egg.

Deelnemers

Aan de vijfde editie van De Slag op de Schelde namen de volgende teams deel:

- Restaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht (Marco van der Wijngaard, Floris Wieten, Dennis Steenbergen).

-Restaurant Basiliek in Harderwijk (Yornie van Dijk, Laurens Samsen, Vera Bloos).

- Restaurant de Ertepeller in Papendrecht (Sonny Wijninga, Pieter Huijbregts, Arjan Kuipers).

- Restaurant Wolfslaar in Breda (Willem Hamers, Shereni Rullens, Pauline Struijk).

- Restaurant De Sjalot in Nijmegen (Sibrecht Benning, Jarno Sanders, Stijn Hinke).

- Cuisine Conseil in Vriezenveen (John Spruit, Iwan Ouwerkerk, Wendy Spruit).

Wine Making Challenge

Tegelijk met de kookwedstrijd werd op de Denick II de Wine Making Challenge gehouden. Deze werd gewonnen door sommelier Leonie Mooijekind. Bij deze wedstrijd streden topsommeliers om de prijs voor de beste Spaanse QuiXote-blend 2019. Zij  hadden de opdracht om uit mono-cépage wijnen van het Spaanse Wijnhuis Pago Casa del Blanco/QuiXote DOP Pago de meest optimale blend te maken. De gasten konden live zien hoe de sommeliers tot hun blendkeuze kwamen.

Limited edition

Van de winnende blend wordt een limited edition gemaakt van 1000 flessen met de naam van de winnende sommelier op het etiket, die wordt gedistribueerd naar 14 landen binnen Europa, Azië en de USA. De winnaar ontvangt een limited edition QuiXote Magnum in een houten kist.

Winnaar Wine Making Challenge 2018 Tim Theuns van Pure C mocht zijn winnende blend in ontvangst nemen, die eveneens aan de deelnemers van de 2019 editie werd uitgereikt.

Deelnemers Wine Making Challenge 2019:

- Kayleigh Hagesteijn, restaurant Wolfslaar, Breda.

- Mariëlle Vink, restaurant De Zwaan, Etten-Leur

- Martijn Struijk, restaurant By Pascal, Oosterhout.

- Lianne Willems, restaurant Bij Kees, Zierikzee.

- Leonie Mooijekind, interim-sommelier, wijndocent en wijnblogger.

Jury Wine Making Challenge

De sommeliers werden beoordeeld door een jury bestaande uit vinologen Huub van den Muijsenbergh van Wijnkoperij La Persistance, Jens Hoogstad van restaurant Bottles en Bottles Next Door en Jaap Heijmeijer, docent wijn en gastronomie aan Breda University of Applied Sciences.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: