Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

22 mei 2019 | Yonne van Geene

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. Tijdens de wedstrijd, die op 21 mei 2019 op het schip de Denick II plaatsvond, hadden de koks de opdracht een gerecht te maken van asperges en een product uit de Oosterschelde, begeleid door een bijpassende drank. De tegelijkertijd gehouden Wine Making Challenge voor sommeliers werd gewonnen door Leonie Mooijekind.

Het team van restaurant ’t Amsterdammertje bestaande uit Marco van de Wijngaard, Floris Wieten en Dennis Steenbergen wist de vakjury te imponeren met een terrine van asperge met paling, waarbij algenkroepoek en strandkrabbenbroodjes. Daarbij schonken zij een weissburgunder van Weingut Bergdolt uit de Duitse Pfalz.

De prestaties van de teams werden beoordeeld door een vakjury, waarin SVH Meesterkok Sjaak Jobse (Plat de Zélande) en sterrenchefs Eric van Bochove (‘t Vlasbloemeken) en Jermain de Rozario (De Rozario). Sommelier Tim Theuns van tweesterrenrestaurant Pure C beoordeelde de drank-spijscombinaties.

Persprijs

De persjury koos voor het Nijmeegse restaurant De Sjalot van ladychef Sibrecht Benning. Samen met Jarno Sanders en sommelier Stijn Hinke overtuigde zij met een gerecht van asperges, kreeft en ijs van asperges met Oosterse invloeden als ras el hanout. De persjury bestond uit uitgever Herlinda De Clerck (Passion HI) en culinair schrijver en horeca-adviseur Astrid Schreuders (AstridsTaste).

Hoog culinair niveau

Mede-organisator Slag op de Schelde Dennis Willems: “We kijken terug op een geslaagde vijfde editie van de wedstrijd, waarin de jury onder de indruk was van de creativiteit en het culinaire niveau. Aan het steeds hogere aantal inschrijvingen én aan de prachtige prijzen die de leveranciers ter beschikking stellen, merken we dat de wedstrijd naam heeft gemaakt binnen de landelijke horeca.”

Naast het volgen van de Slag op de Schelde en de Wine Making Challenge voor sommeliers konden de 200 toeschouwers op de Denick II dit jaar rekenen op een aantrekkelijk programma op de Markt op de Schelde. Zij genoten van drankjes en hapjes van o.m. hoofdsponsor VHC Kreko Groep, Royal Belgian Caviar, de Oesterij en Vishandel Schot Tholen en van muzikaal entertainment door zangeres Marsha de Nooijer. Daarnaast was er een vakinhoudelijk programma met onder meer. wierenexpert Guido Krijger van WildWier, Sander Miesse van Mknives, Raimond Zuure van Il Mondo del Tartufo, een sushi-demo door Martijn van de Walle van restaurant de Visbar in Domburg en een wijnquiz met Croatian Grapes. Traditiegetrouw zorgde Leonard Elenbaas van Pure Passie On Tour op het dek weer voor hapjes van de Big Green Egg.

Deelnemers

Aan de vijfde editie van De Slag op de Schelde namen de volgende teams deel:

- Restaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht (Marco van der Wijngaard, Floris Wieten, Dennis Steenbergen).

-Restaurant Basiliek in Harderwijk (Yornie van Dijk, Laurens Samsen, Vera Bloos).

- Restaurant de Ertepeller in Papendrecht (Sonny Wijninga, Pieter Huijbregts, Arjan Kuipers).

- Restaurant Wolfslaar in Breda (Willem Hamers, Shereni Rullens, Pauline Struijk).

- Restaurant De Sjalot in Nijmegen (Sibrecht Benning, Jarno Sanders, Stijn Hinke).

- Cuisine Conseil in Vriezenveen (John Spruit, Iwan Ouwerkerk, Wendy Spruit).

Wine Making Challenge

Tegelijk met de kookwedstrijd werd op de Denick II de Wine Making Challenge gehouden. Deze werd gewonnen door sommelier Leonie Mooijekind. Bij deze wedstrijd streden topsommeliers om de prijs voor de beste Spaanse QuiXote-blend 2019. Zij  hadden de opdracht om uit mono-cépage wijnen van het Spaanse Wijnhuis Pago Casa del Blanco/QuiXote DOP Pago de meest optimale blend te maken. De gasten konden live zien hoe de sommeliers tot hun blendkeuze kwamen.

Limited edition

Van de winnende blend wordt een limited edition gemaakt van 1000 flessen met de naam van de winnende sommelier op het etiket, die wordt gedistribueerd naar 14 landen binnen Europa, Azië en de USA. De winnaar ontvangt een limited edition QuiXote Magnum in een houten kist.

Winnaar Wine Making Challenge 2018 Tim Theuns van Pure C mocht zijn winnende blend in ontvangst nemen, die eveneens aan de deelnemers van de 2019 editie werd uitgereikt.

Deelnemers Wine Making Challenge 2019:

- Kayleigh Hagesteijn, restaurant Wolfslaar, Breda.

- Mariëlle Vink, restaurant De Zwaan, Etten-Leur

- Martijn Struijk, restaurant By Pascal, Oosterhout.

- Lianne Willems, restaurant Bij Kees, Zierikzee.

- Leonie Mooijekind, interim-sommelier, wijndocent en wijnblogger.

Jury Wine Making Challenge

De sommeliers werden beoordeeld door een jury bestaande uit vinologen Huub van den Muijsenbergh van Wijnkoperij La Persistance, Jens Hoogstad van restaurant Bottles en Bottles Next Door en Jaap Heijmeijer, docent wijn en gastronomie aan Breda University of Applied Sciences.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Chefs
Tweesterrenchef Syrco Bakker kookt de sterren van de hemel bij Restaurant Hemingway

De chef van tweesterren restaurant Pure C te Cadzand-Bad Syrco Bakker was vrijdag 11 oktober te gast bij Restaurant Hemingway in Bergen op Zoom als eerste gastchef. Samen met chef-kok Torben Bouterse (restaurant Hemingway) heeft hij de sterren van de hemel gekookt door signatuur gerechten van beide ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: