Recordgroei voor Domino’s Pizza

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Vandaag publiceerde Domino’s Pizza Enterprises Limited (DPE), moederorganisatie van Domino’s Pizza Nederland, haar jaarresultaten. Een recordjaar met 122% EBIDTA winstgroei in Europa, dankzij significante organische groei, technologische innovatie en een sterke groei in het aantal geopende vestigingen, met Nederland & België als koplopers met 37 nieuwe winkels.                     
De totale DPE groep rapporteerde een netto winst groei (NPAT) van $92m, ruim 43% hoger dan dezelfde periode vorig jaar, op basis van $1.964m omzet (32,7% hoger dan vorig jaar). Naast sterke resultaten in Australië en Nieuw-Zeeland draagt Europa, en met name Nederland en België, in steeds groter wordende mate mee aan dit topresultaat.

In Europa (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland) heeft Domino’s een ongekende record EBITDA winstgroei laten zien van 122,8%, uitstijgend boven het top DPE groep resultaat van 40,9% EBITDA groei. Deze sterke prestatie komt voort uit exceptionele organische Europese omzetgroei, gekenmerkt door 8,2% groei vanuit bestaande winkels (staat ook bekend als Same Store Sales/SSS), gecombineerd met structurele investeringen in nieuwe winkels. 

Binnen Europa hebben Nederland en België het sterkste SSS percentage en de landen lopen ook aan kop wat betreft aantal nieuwe winkels. In totaal werden in Europa 64 volledige nieuwe Domino’s winkels geopend, waarvan 37 in Nederland en België. Aankomende maand kijkt Domino’s uit naar het openen van de 200ste vestiging in Nederland.

Naast de organische winkelgroei werden ook nog 290 Joey’s en Pizza sprint winkels overgenomen in respectievelijk Duitsland en Frankrijk voor een totaal van 366 additionele Europese winkels, wat volgens Group CEO en Managing Director Don Meij een veelbelovende indicator is voor toekomstig succes.

Met de mijlpaal van 200 vestigingen in Nederland in het vooruitzicht, werkt Domino’s ook aan nieuwe winkelformules. Nieuw zijn de zogenaamde sit-in vestigingen waarbij de nadruk niet enkel ligt op het afhalen en bezorgen van heerlijke pizza’s, maar waarbij de klant ook in de winkel gezellig kan aanschuiven. 

Vooral op digitaal vlak laten Nederland en België sterke cijfers zien. Domino’s online pizzaverkoop steeg 44% in Nederland versus vorig jaar en in België zelfs 125%. Domino’s ‘OneDigital’ aanpak is een belangrijke groeifactor voor Domino’s.

'Via technologie geven we de klant meer gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces', aldus André ten Wolde, CEO Domino’s Pizza Benelux. 

'Door slimme marketing en gebruiksvriendelijke systemen, weten steeds meer mensen de weg te vinden naar Domino’s website en app, en zien de toegevoegde waarde hiervan bij het bestellen van hun pizza.' 

Ruim 90% van de bezorgomzet bij Domino’s in Nederland komt reeds online binnen, een record binnen de branche. Domino’s Nederland loopt hiermee voorop in de wereld. Ook in bredere zin is Domino’s koploper als het gaat om innovatieve introducties en technologische vooruitgang. Zo introduceerde ze recent als eerste bestellen via SMS, zodat iedereen makkelijk een favoriete pizza via mobiel kan bestellen. Eerder lanceerde Domino’s ook als eerste de Domino’s Pizza Tracker als wearable via de Apple Watch. Ook vergrootte ze de gebruiksvriendelijkheid voor klant door het toevoegen van additionele betaalmethodes, waaronder Paypal (NL/B) en Bancontact/Mr. Cash (B), de meest relevante betaalmethode in België. Andere baanbrekende innovatie is de ontwikkeling van DRU, Domino’s Robotic Unit, ’s werelds eerste autonome bezorgrobot.

Komende maanden is Domino’s druk bezig met de landelijke uitrol van de GPS Tracker om de veiligheid van de bezorgers nog beter te garanderen en klanten te verheugen met een supernauwkeurig bezorgtijd, die landelijk minder dan 21 minuten bedraagt. Domino’s maakt zich ook sterk om de duurzaamheid van de business te verbeteren. In een steeds groter aantal Domino’s vestigingen wordt met elektrische scooters en – fietsen bezorgd en dit aantal groeit snel. Ruim 30% van de Domino’s bestellingen in Nederland gebeurt reeds met e-bikes, en de doelstelling is om tegen eind 2016 de teller op 50% te hebben.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Culinair
Sterrenteam Lars Albers en Randy Bouwer opent in 2020 restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer openen in het voorjaar van 2020 hun restaurant Vigor in Vught. Vigor zetelt in de 17e eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die op dit moment wordt verbouwd. Middelpunt van het restaurant is de centrale bar, die tegelijkertijd ook de open keuk...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Vega
Column Fernando Jonker: Gun deze gasten ook een beleving

Het veganisme is ouder dan het woord zelf, in Frankrijk bijvoorbeeld werd al lang 'végétalisme' gebruikt voor wat later ook in het Frans 'véganisme' ging heten. De term veganisme is de Nederlandstalige versie van het Engelse woord ‘veganism’. Dit w...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: