Recordgroei voor Domino’s Pizza

16 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Vandaag publiceerde Domino’s Pizza Enterprises Limited (DPE), moederorganisatie van Domino’s Pizza Nederland, haar jaarresultaten. Een recordjaar met 122% EBIDTA winstgroei in Europa, dankzij significante organische groei, technologische innovatie en een sterke groei in het aantal geopende vestigingen, met Nederland & België als koplopers met 37 nieuwe winkels.                     
De totale DPE groep rapporteerde een netto winst groei (NPAT) van $92m, ruim 43% hoger dan dezelfde periode vorig jaar, op basis van $1.964m omzet (32,7% hoger dan vorig jaar). Naast sterke resultaten in Australië en Nieuw-Zeeland draagt Europa, en met name Nederland en België, in steeds groter wordende mate mee aan dit topresultaat.

In Europa (Nederland, België, Frankrijk, Duitsland) heeft Domino’s een ongekende record EBITDA winstgroei laten zien van 122,8%, uitstijgend boven het top DPE groep resultaat van 40,9% EBITDA groei. Deze sterke prestatie komt voort uit exceptionele organische Europese omzetgroei, gekenmerkt door 8,2% groei vanuit bestaande winkels (staat ook bekend als Same Store Sales/SSS), gecombineerd met structurele investeringen in nieuwe winkels. 

Binnen Europa hebben Nederland en België het sterkste SSS percentage en de landen lopen ook aan kop wat betreft aantal nieuwe winkels. In totaal werden in Europa 64 volledige nieuwe Domino’s winkels geopend, waarvan 37 in Nederland en België. Aankomende maand kijkt Domino’s uit naar het openen van de 200ste vestiging in Nederland.

Naast de organische winkelgroei werden ook nog 290 Joey’s en Pizza sprint winkels overgenomen in respectievelijk Duitsland en Frankrijk voor een totaal van 366 additionele Europese winkels, wat volgens Group CEO en Managing Director Don Meij een veelbelovende indicator is voor toekomstig succes.

Met de mijlpaal van 200 vestigingen in Nederland in het vooruitzicht, werkt Domino’s ook aan nieuwe winkelformules. Nieuw zijn de zogenaamde sit-in vestigingen waarbij de nadruk niet enkel ligt op het afhalen en bezorgen van heerlijke pizza’s, maar waarbij de klant ook in de winkel gezellig kan aanschuiven. 

Vooral op digitaal vlak laten Nederland en België sterke cijfers zien. Domino’s online pizzaverkoop steeg 44% in Nederland versus vorig jaar en in België zelfs 125%. Domino’s ‘OneDigital’ aanpak is een belangrijke groeifactor voor Domino’s.

'Via technologie geven we de klant meer gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces', aldus André ten Wolde, CEO Domino’s Pizza Benelux. 

'Door slimme marketing en gebruiksvriendelijke systemen, weten steeds meer mensen de weg te vinden naar Domino’s website en app, en zien de toegevoegde waarde hiervan bij het bestellen van hun pizza.' 

Ruim 90% van de bezorgomzet bij Domino’s in Nederland komt reeds online binnen, een record binnen de branche. Domino’s Nederland loopt hiermee voorop in de wereld. Ook in bredere zin is Domino’s koploper als het gaat om innovatieve introducties en technologische vooruitgang. Zo introduceerde ze recent als eerste bestellen via SMS, zodat iedereen makkelijk een favoriete pizza via mobiel kan bestellen. Eerder lanceerde Domino’s ook als eerste de Domino’s Pizza Tracker als wearable via de Apple Watch. Ook vergrootte ze de gebruiksvriendelijkheid voor klant door het toevoegen van additionele betaalmethodes, waaronder Paypal (NL/B) en Bancontact/Mr. Cash (B), de meest relevante betaalmethode in België. Andere baanbrekende innovatie is de ontwikkeling van DRU, Domino’s Robotic Unit, ’s werelds eerste autonome bezorgrobot.

Komende maanden is Domino’s druk bezig met de landelijke uitrol van de GPS Tracker om de veiligheid van de bezorgers nog beter te garanderen en klanten te verheugen met een supernauwkeurig bezorgtijd, die landelijk minder dan 21 minuten bedraagt. Domino’s maakt zich ook sterk om de duurzaamheid van de business te verbeteren. In een steeds groter aantal Domino’s vestigingen wordt met elektrische scooters en – fietsen bezorgd en dit aantal groeit snel. Ruim 30% van de Domino’s bestellingen in Nederland gebeurt reeds met e-bikes, en de doelstelling is om tegen eind 2016 de teller op 50% te hebben.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ned...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: