Recordaantal van 539 bieren in 7e Dutch Beer Challenge

23 april 2021 | Redactie

Op donderdag 22 april 2021 werd voor de zevende keer de Dutch Beer Challenge gehouden. Voor deze editie van de Nederlandse biercompetitie hebben grote en kleine brouwerijen gezamenlijk een recordaantal van 539 bieren ingeschreven.

Deze editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra), de wedstrijd voor Nederlandse brouwerijen en hun bieren, vond geheel corona-proof plaats in Rotterdam in de RDM Next-gebouwen. De bekendmaking van de winnaars gebeurt op woensdag 12 mei 2021 via een livestream. De fysieke medaille-uitreiking wordt verschoven naar een later moment als de coronamaatregelen dat weer toelaten. 

De vraag na deze zevende Dutch Beer Challenge is: welk bier wordt de opvolger van Jopen Mooie Nel (2015), Gajes van Bruut (2016), Bloedbroeder van Kompaan (2017), Night Porter van Bronckhoster (2018), La Trappe Tripel (2019) en 150 Watt van Stadsbrouwerij Eindhoven (2020) als het Beste Bier van Nederland (de Mitra Award) in 2021? Dat wordt bekend gemaakt op 27 mei 2021 tijdens de start van de Week van het Nederlandse Bier.

Aantal inzendingen verdeeld over categorieën

Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 800. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de vorige zesde editie van de Dutch Beer Challenge in 2020 waren er bijna 400 bieren in competitie.  Dit jaar proefden 32 Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters blind de bieren in verschillende hoofdcategorieën met verschillende subcategorieën. In elke categorie kunnen gouden, zilveren en bronzen medailles behaald worden.

De aantallen verdeeld over de verschillende categorieën waren:

categorie Tarwe-/Granenbier: 18 Witbier;

categorie Blond: 16 Saison;

categorie Blond: 15 Zwaar blond;

categorie Innovatie/speciaal: 31 Alcoholvrij/Alcoholarm;

categorie Amber Ale: 21 Hazy IPA/NEIPA;

categorie Amber Ale: 32 IPA;

categorie Innovatie/speciaal: 24 Houtgelagerd;

categorie Blond: 29 Licht blond;

categorie Innovatie/speciaal: 10 Rookbier;

categorie Donker: 15 Gerstewijn (Barley Wine);

categorie Tarwe-/Granenbier: 22 Weizen;

categorie Blond: 50 Tripel;

categorie Donker: 6 Dark/Black IPA;

categorie Innovatie/speciaal: 30 Speciaal (Meer dan 6 ABV);

categorie Innovatie/speciaal: 20 Fruit;

categorie Amber Ale: 14 Double/Imperial IPA;

categorie Donker: 12 Stout/Porter;

categorie Donker: 12 Licht Donker;

categorie Donker: 16 Imperial Stout;

categorie Amber Ale: 19 Pale ale/Speciale Belge;

categorie Innovatie/speciaal: 19 Sour/Brett;

categorie Donker: 15 Bock/Dubbelbock;

categorie Blond: 24 Pils;

categorie Amber Ale: 17 Session IPA;

categorie Blond: 14 Blond-/Meibock;

categorie Innovatie/speciaal: 19 Speciaal (Minder dan 6 ABV);

categorie Donker: 17 Zwaar donker.

Belangrijkste doelstellingen DBC

De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:

1.     De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2.     Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3.     Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4.     Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.

Over de Dutch Beer Challenge

De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:

Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter

Rick Kempen (Bier&cO), secretaris

Marco Philipsen (Mitra), penningmeester

Henri Reuchlin (BIERburo)

Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble

Foto: Bart Van der Perre

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
''De eerste doorgroeimogelijkheid is een feit''

Familierestaurant Midas uit Woerden heeft de knop omgezet en is in deze tijd volledig gaan bezorgen naar particulieren via hun cateringlocatie. Nieuwe fietsen en auto’s erbij én een nieuw filiaal in Berkel en Rodenrijs. Door een nieuw filiaal te openen en een kleine steun van de overhei ...

Achtergronden Internationaal
Just Eat Takeaway gaat supermarktartikelen leveren

Lieferando.de opent zijn deuren voor de levering van supermarkten. Hierdoor is het voor meer dan 12 miljoen gebruikers mogelijk om bijna alles met betrekking tot voedsel en geselecteerde supermarktartikelen te bestellen. Verwacht wordt dat de leveringen gemiddeld 20-30 minuten zullen duren. Het bedr ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: voorsorteren op de toekomst

Ik ben druk met offertes opvragen. Voor een klant die een complexe website moet laten bouwen. En voor wat renovatiewerk aan een ‘oude dame’, een huis uit 1906. Het is een pittige zoektocht om de juiste leveranciers te vinden die de klus kunnen klaren. Je komt de gekste dingen tegen al ...

Gastronomie
Restaurant Intens haalt sterrenkwaliteit in huis

Positieve energie doorgeven en in verbinding blijven met je medewerkers en je gasten. Dát is in coronatijd, als je hotel en restaurant gesloten is, best een uitdaging. Je kunt er dan voor kiezen om bij de pakken neer te gaan zitten óf je denkt in kansen en mogelijkheden. Restaurant Int ...

Corona
Terrassen per 19 mei open van 6 tot 20 uur

De terrassen mogen vanaf aanstaande woensdag 19 mei vanaf 06.00 uur tot 20.00 uur open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Met de verruiming van de openingstijden van de terrassen hebben horecaondernemers meer mogelijkheden om ook diner op de terrassen te draaien ...

Interview
''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Pablo van Dick (openingsfoto), Linda Hogerhorst en Hertzog Olivier (foto onderaan artikel) runnen het restaurant Eet-Lokaal aan de Markt-Wittenburgstraat in Zevenaar. De horeca, die voor een lange tijd gesloten was, mag sinds 28 april 2021 weer gedeeltelijk open. Pablo van Dick en Hertzog Olivier ve ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: