Nederlandse 'ruige' koks achter het fornuis in Parijs

7 maart 2019 | Yonne van Geene

Op uitnodiging van Food Festival Omnivore verschijnen op 10, 11 en 12 maart drie Nederlandse topchefs op het podium in Parijs. Joris Bijdendijk (Rijks, Amsterdam), Thijs Meliefste (Meliefste, Wolphaartsdijk) en Syrco Bakker (Pure C, Cadzand) zijn door het festival uitverkozen om in gastronomie-land Frankrijk voor het voetlicht te treden. De organisatie van het festival spreekt vol lof over de nieuwe generatie Nederlandse chefs, die ze als ‘ruig’ bestempelen en benoemde Nederland tot gastland.

De drie Nederlanders zullen tijdens presentaties op het podium van het beroemde Parijse ‘Maison de la Mutualité’ een tipje van de sluier oplichten van hun kookkunsten. Joris Bijdendijk bijt aanstaande zondag het spits af, gevolgd door Thijs Meliefste op maandag en Syrco Bakker op dinsdag. Het festival wordt dinsdagavond afgesloten met een pop-up diner, waar alle drie zich van hun beste kant zullen laten zien. Omnivore is een jaarlijks terugkerend festival voor foodies dat in Parijs en in andere wereldsteden wordt georganiseerd. Nederland is dit jaar verkozen tot gastland.

Ambachtelijk werk

Niet alleen topchefs treden aan op het festival. Ook Samuel Levie & Geert van Wersch (Brandt & Levie), Marike van der Werff (Abraham Kef), Wouter Bosch (Rosalia’s Menagerie) en Andrew Nicholis (Pulitzer) zijn uitgenodigd om presentaties te geven. De één produceert biologische worst, de ander is gespecialiseerd in geraffineerde kazen of maakt cocktails achter de bar. Ambachtelijk werk waar de organisatie van Omnivore naar op zoek is gegaan. Een paar weken lang toerde de organisatie vorig jaar door ons land om op zoek te gaan naar de parels van onze eet- en drinkcultuur.

“Er gebeurt een hoop in Nederland maar in Frankrijk is dat volstrekt onbekend, vandaar dat de keuze voor Nederland als gastland een hele verrassende keuze is”, zegt Omnivore. “De 'ruige' keuken verlegt nu sinds een paar jaar de culinaire grenzen in Nederland. Maar ook bartenders, gastronomische- en landbouwspecialisten werken hard aan een culinaire identiteit die is gebaseerd op lokale, verse en seizoensgebonden producten”, verklaren de organisatoren. De nieuwe Nederlandse culinaire trend is inderdaad vers en seizoensgebonden. Vlees en vis nemen een minder belangrijke plaats in op het bord, groente des te meer. En misschien nog wel het meest belangrijk: het productieproces moet duurzaam zijn.

Vertegenwoordiging

Nederland is op het festival eveneens vertegenwoordigd door bedrijven als Koppert Cress (micro-groenten), het Nederlands Visbureau, de VanDrie Group (kalfsvlees) en Chaud Devant (hoogwaardige horeca kledingcollecties). Deze bedrijven zijn, samen met Thalys (highspeed verbinding) te vinden op een gezamenlijke stand van het Landbouwbureau van de Nederlandse ambassade in Parijs en NBTC-Holland Marketing. Het Landbouwbureau en de toeristische marketingorganisatie coördineren gezamenlijk de Nederlandse vertegenwoordiging en geven ter gelegenheid van het festival het blad ‘Naturally Dutch’ uit. Daarin wordt een beeld geschetst van culinair en innovatief Nederland dat foodaddicts moet prikkelen een bezoek aan ons land te brengen.

Over Omnivore

Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement, de bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto ‘Tempting and surprising’ profileert Nederland zich in de Franse hoofdstad als een verrassende, onverwachte en aantrekkelijke bestemming voor innovatieve kwaliteitsproducten en bijzondere culinaire ervaringen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: