Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

17 juli 2019 | David Bakker
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpairing wordt steeds populairder.

Dit en meer blijkt uit het vandaag gepubliceerde Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers dat onder 1.059 bierdrinkende Nederlanders is gehouden. Het onderzoek naar biertrends laat tevens een toename in consumptie van bieren met minder alcohol zien. Het combineren van een passend bier met een gerecht neemt toe aan populariteit.

Bij de keuze voor een bier vinden 7 op de 10 bierconsumenten smaak het belangrijkst. Gevolgd door een bier dat men kent (40%), het soort bier (37%), de prijs (35%) en het merk (33%). Het feit dat het bieraanbod steeds verder toeneemt, schrikt de bierdrinker niet af. Daarbij is wel duidelijk een verschil te zien tussen de verschillende doelgroepen. De bierdrinker tussen 18-49 jaar vindt het leuker om te experimenteren dan de oudere vanaf 65 jaar.

Laagalcoholische bieren populair 

Een pilsje pakken blijft favoriet. Vooral tijdens een feestje met familie (62%), een feestje thuis (59%) of borrel met vrienden (55%). Van de bierdrinkers die weleens alcoholvrij, alcoholarm of laagalcoholisch bier drinken, zegt de meerderheid dit vaker te doen dan twee jaar geleden. Vooral bierdrinkers tussen 18 en 29 jaar kiezen vaak voor laagalcoholische bieren (57%). “De consument reageert duidelijk positief op de toename van smaakvolle bieren met minder alcohol die tegenwoordig worden gebrouwen. Het past bij de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten”, aldus Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Over smaak valt te twisten

De smaakvoorkeur voor een glas bier verschilt per sekse. Eens zijn ze het over fris & fruitig. Van de zes smaakcategorieën geeft de bierdrinker hier de meeste voorkeur (41 %) aan. Waar de heren vervolgens liever een kruidig (23%) en bitter (20%) bier drinken, gaat de voorkeur van vrouwen uit naar zoet (24%) en karamel (18%). Het ideale bier bevat volgens de respondenten 4,9% alcohol.

Een passend bier bij elk gerecht

Een meerderheid (55%) van de Nederlandse bierdrinker vindt dat bier goed te combineren is met eten. Gestegen ten opzichte van 2018 zijn de bierdrinkers die ook echt in praktijk kiezen voor een passend bier bij een gerecht. In 2019 kiest al één op de drie bierdrinkers een passend bier bij een gerecht. 

“Ondanks dat het percentage stijgt, is er nog steeds een wereld te winnen”, aldus Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. “Door de enorme keuze aan biersoorten en merken is het begrijpelijk dat consumenten zoekende zijn naar het passend glas bier bij het eten. We zien het als een uitdaging om de bierdrinker daarbij te helpen. Daarom hebben wij een app met de grootste bier & food database opgezet. Met de Bier Butler App kunnen Nederlanders nu overal en op elk moment een passend bier bij hun gerecht vinden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
BAZOOKA opent in de Kauwgomballenfabriek.

Je moet maar durven, midden in de lockdown een horecazaak openen. Het team van House of Watt (Elsa Jonker, Thomas Reekers en Felix Bekkers) doen het. “Je kan ook op de bank gaan zitten, wachten tot het voorbij is en dan hopen dat je nog bestaat”, aldus Elsa Jonker, één van ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: