Minder cafetaria's, meer lunchrooms

30 april 2014 |
Minder cafetaria's, meer lunchrooms<

Het aantal bedrijven in de fastservicesector is in Nederland de afgelopen vijf jaar met 572 bedrijven toegenomen, een groei van 5,7%. Met name het aantal ijssalons en lunchrooms
nam toe. Dit blijkt uit het onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.

Langetermijnontwikkeling
Nederland telde in 2013 bijna 10.700 bedrijven in de fastservicesector die bestaat uit ijssalons, cafetaria, fastfoodrestaurants, shoarmazaken, lunchrooms, pannenkoekenrestaurants, restauraties en overige kleinschalige spijsverstrekkers. Het aantal bedrijven neemt al meer dan tien jaar toe, maar de groei kwam de afgelopen vijf jaar in een stroomversnelling.

De sector wordt gekenmerkt door een relatief laag prijsniveau dit heeft door de recessie een positieve invloed. Door de verandering in het bestedingspatroon van consumenten, neemt de bezoekparticipatie geleidelijk toe. De verwachting is dat de groei de komende jaren gestaag zal doorzetten.

Groei in grote steden
In de grote steden nam het aantal bedrijven het sterkst toe. De toename bedroeg 6,7% in alle steden met meer dan 100.000 inwoners en 8,4% in de G4 (de vier grote steden).

Spectaculaire stijging
IJssalons weten het hoofd koel te houden tijdens de recessie. Landelijk nam het aantal de afgelopen vijf jaar met 30,4% toe. In de G4 nam het aantal ijssalons toe van 54 naar 84, een groei van 56%. Niet in alle steden werd groei gerealiseerd, in Zoetermeer (-50%), Dordrecht (-33,3%), Groningen (-25%) en Enschede (-16,7%) nam het aantal ijssalons af.

lunchrooms in de lift
Naast ijssalons zorgen lunchrooms, pannenkoekenrestaurants en shoarmazaken voor groei. Over de gehele linie geldt dat de groei in de grote steden sterker is dan het landelijk gemiddelde. Shoarmazaken doen het met name goed in Zwolle (75%), Amersfoort (66,7%) en Apeldoorn (40%). Lunchrooms stijgen hard in Zwolle (57,1%), Utrecht (34,7%) en Nijmegen (26,1%) en in Utrecht, Tilburg en Almere verdubbelde het aantal pannenkoekenrestaurants.

Afname cafetaria’s en fastfoodrestaurants
Het aantal cafetaria’s en fastfoodrestaurants nam landelijk af met respectievelijk 1,6% en 3,5%. In de grote steden was de daling sterker met een afname van circa 6%. Cafetaria’s namen vooral af in Leiden (-17,1%) Amsterdam (-14,1%) en Utrecht (-9,4%). Het aantal fastfoodrestaurants daalde vooral in Groningen (-45,5%), Enschede (-40%), Den Bosch en Nijmegen (beiden -37,5%).

Alles weten over de Nederlandse lunchroommarkt?
Uitgeverij PS: bv publiceert al sinds 2005 de Lunchroom marktverkenning.
"Download hier de Lunchroom Marktverkenning 2014":http://www.lunchroom.nl/download/46/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: