Michelinrestaurant lanceert theemenu

10 mei 2016 |
Michelinrestaurant lanceert theemenu<

Michelin-restaurant HanTing Cuisine presenteert vandaag een innovatief theemenu. Bij elke gang wordt een andere thee geschonken, die, in
combinatie met het eten, een positief effect heeft op het menselijk lichaam.

Harmonie
Het menu gaat volgens de zaak een stap verder dan de tea pairing zoals die we tot nu toe kennen. Bij elke gang van het menu is een thee geselecteerd, waaraan een mengsel van kruiden is toegevoegd, gebaseerd op kennis en ervaring van de traditionele Chinese geneeskunde. De thee is dus niet alleen wat betreft smaak afgestemd op het eten, maar de kruiden in combinatie met het eten hebben bovendien een positieve werking op het menselijk lichaam.

Chinese voedingsleer
Han Ji: "Thee wordt door de Chinese voedingsleer gezien als voedingsmiddel én als medicijn. Als een bepaalde thee bij een gerecht wordt gedronken, kunnen bovendien sommige nadelige effecten van een gerecht worden verminderd en positieve effecten worden versterkt. Zo wordt bijvoorbeeld bij een gerecht met verwarmende, activerende ingrediënten zoals wasabi of paling, een rustgevende thee geschonken en bij een gerecht dat rundvlees bevat, een thee die de aanmaak van enzymen versterkt, waardoor eiwitten beter verteerd kunnen worden. Bij een gerecht dat vet bevat wordt een thee geschonken met vetoplossende eigenschappen. Zo draagt de thee bij aan een betere spijsvertering."

Energie
De Chinese voedingsleer kijkt naar de balans in het menselijk lichaam. Als we ons lichaam voeden op een manier die past bij ons lichaam en onze situatie (bijvoorbeeld klimaat en jaargetijde), dan zijn we in harmonie. Han Ji: "Als iemand bijvoorbeeld te ‘koud’ is, dan kunnen we dit herstellen met verwarmende voeding en thee, die de ‘koude’ energie opheffen. Door de juiste voeding te kiezen, worden ziekten voorkomen. Dit is een andere benaderingswijze dan de westerse geneeskunde, al is er in het westen ook steeds meer aandacht voor preventieve zorg."

Shandong University
Voor het samenstellen van de kruidencombinatie en het onderzoeken van de werking ervan, is nauw samengewerkt met de Shandong University of Traditional Chinese Medicine, partner van HanTing Academy. De smaak van de thee is samengesteld door theesommelier Kiona Malinka. Het theemenu staat vanaf half juni bij HanTing op de kaart.

Missie
Het theemenu sluit volgens Ji aan bij de trend dat mensen bewuster en gezonder willen eten en drinken. Dit is eveneens de missie van de Han Group onder leiding van Michelin-chef Han Ji, die naast HanTing Cuisine bestaat uit Red Chilli en de restaurants UMAMI by Han. De Han Group laat zich inspireren door de 5.000 jaar oude Chinese Voedingsleer.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: