Maastrichts restaurant zet gezondheidswetenschap op de kaart

17 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Van biologisch eten tot brood, van vet tot suiker en van voldoende groente en fruit tot het belang van multivitaminen. De ene ‘gezonde’ voedingstrend is nog niet voorbij of de volgende staat alweer in de rij. Media, voedingsdeskundigen en -instanties, food bloggers en het kritische publiek zetten de spotlight meer dan voorheen op deze kwestie. Hoewel er veel over gesproken wordt en voedings- en dieetadviezen zich in rap tempo opvolgen, is het opvallend dat restaurants en chef-koks zich qua innovatie hoofdzakelijk nog richten op (het ontwikkelen van) nieuwe smaken en bereidingstechnieken. Cross-overs met de gezondheidswetenschap van voeding worden in de keuken amper tot niet gemaakt. In ieder geval uitdagend genoeg voor Jean-Marc en Christophe Beaumont van Twin Peaks Hospitality en eigenaren van restaurant Harry’s om een uniek 'Health experiment' te initiëren in hun keuken en een zoektocht te starten naar de optimale combinatie tussen wetenschappelijke gezondheid en smaakexpertise.

Jean-Marc & Christoph Beaumont: “Zeker als restauranteigenaar kom je niet meer onder de woorden 'gezonde voeding' uit. Mensen willen steeds meer weten wat ze eten en hoe ze hun lichaam het beste kunnen voeden. Daarnaast signaleren we met name vanuit onze zakelijke lunchgasten een toenemende vraag naar een lichtere en gezondere lunch. Vanuit Harry’s hebben we daarom een eerste stap gezet en onze chef-kok Frank van Thiel gekoppeld aan gezondheidsexpert en voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi. Het doel: culinair hoogstaande én gezonde(re) gerechten voor onze gasten ontwikkelen. Als eigenaren van een restaurant zien wij het niet alleen als onze verantwoordelijkheid, maar ook als een belangrijke ontwikkeling en uitdaging voor onze keuken om gezonde voeding op de kaart te zetten. Van belang is natuurlijk wel dat het sociale karakter, de smaak én kwaliteit van Harry's hierin staande blijft. Het is absoluut niet onze ambitie om een Health restaurant te worden, maar als we een gerecht nog gezonder kunnen maken zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en smaak zullen we dat zeker doen."

Jean-Marc & Christoph: "Aan de hand van de hieruit voortgekomen gevarieerde lunchmenu’s testen we nu sinds enige tijd de animo. En met succes, een op de vier klanten kiest bewust voor een lunchmenu die de 'dr. Ludidi & Harry's' goedkeuring heeft. De nieuwe menu's en opgedane kennis worden gebruikt en verder ontwikkeld als een versterkende en verantwoorde dimensie op onze huidige kaart." 
 

http://www.harrysrestaurant.nl/en/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Food trends Vega
Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te o...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: