Maastrichts restaurant zet gezondheidswetenschap op de kaart

17 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Van biologisch eten tot brood, van vet tot suiker en van voldoende groente en fruit tot het belang van multivitaminen. De ene ‘gezonde’ voedingstrend is nog niet voorbij of de volgende staat alweer in de rij. Media, voedingsdeskundigen en -instanties, food bloggers en het kritische publiek zetten de spotlight meer dan voorheen op deze kwestie. Hoewel er veel over gesproken wordt en voedings- en dieetadviezen zich in rap tempo opvolgen, is het opvallend dat restaurants en chef-koks zich qua innovatie hoofdzakelijk nog richten op (het ontwikkelen van) nieuwe smaken en bereidingstechnieken. Cross-overs met de gezondheidswetenschap van voeding worden in de keuken amper tot niet gemaakt. In ieder geval uitdagend genoeg voor Jean-Marc en Christophe Beaumont van Twin Peaks Hospitality en eigenaren van restaurant Harry’s om een uniek 'Health experiment' te initiëren in hun keuken en een zoektocht te starten naar de optimale combinatie tussen wetenschappelijke gezondheid en smaakexpertise.

Jean-Marc & Christoph Beaumont: “Zeker als restauranteigenaar kom je niet meer onder de woorden 'gezonde voeding' uit. Mensen willen steeds meer weten wat ze eten en hoe ze hun lichaam het beste kunnen voeden. Daarnaast signaleren we met name vanuit onze zakelijke lunchgasten een toenemende vraag naar een lichtere en gezondere lunch. Vanuit Harry’s hebben we daarom een eerste stap gezet en onze chef-kok Frank van Thiel gekoppeld aan gezondheidsexpert en voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi. Het doel: culinair hoogstaande én gezonde(re) gerechten voor onze gasten ontwikkelen. Als eigenaren van een restaurant zien wij het niet alleen als onze verantwoordelijkheid, maar ook als een belangrijke ontwikkeling en uitdaging voor onze keuken om gezonde voeding op de kaart te zetten. Van belang is natuurlijk wel dat het sociale karakter, de smaak én kwaliteit van Harry's hierin staande blijft. Het is absoluut niet onze ambitie om een Health restaurant te worden, maar als we een gerecht nog gezonder kunnen maken zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en smaak zullen we dat zeker doen."

Jean-Marc & Christoph: "Aan de hand van de hieruit voortgekomen gevarieerde lunchmenu’s testen we nu sinds enige tijd de animo. En met succes, een op de vier klanten kiest bewust voor een lunchmenu die de 'dr. Ludidi & Harry's' goedkeuring heeft. De nieuwe menu's en opgedane kennis worden gebruikt en verder ontwikkeld als een versterkende en verantwoorde dimensie op onze huidige kaart." 
 

http://www.harrysrestaurant.nl/en/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: