Maastrichts restaurant zet gezondheidswetenschap op de kaart

17 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Van biologisch eten tot brood, van vet tot suiker en van voldoende groente en fruit tot het belang van multivitaminen. De ene ‘gezonde’ voedingstrend is nog niet voorbij of de volgende staat alweer in de rij. Media, voedingsdeskundigen en -instanties, food bloggers en het kritische publiek zetten de spotlight meer dan voorheen op deze kwestie. Hoewel er veel over gesproken wordt en voedings- en dieetadviezen zich in rap tempo opvolgen, is het opvallend dat restaurants en chef-koks zich qua innovatie hoofdzakelijk nog richten op (het ontwikkelen van) nieuwe smaken en bereidingstechnieken. Cross-overs met de gezondheidswetenschap van voeding worden in de keuken amper tot niet gemaakt. In ieder geval uitdagend genoeg voor Jean-Marc en Christophe Beaumont van Twin Peaks Hospitality en eigenaren van restaurant Harry’s om een uniek 'Health experiment' te initiëren in hun keuken en een zoektocht te starten naar de optimale combinatie tussen wetenschappelijke gezondheid en smaakexpertise.

Jean-Marc & Christoph Beaumont: “Zeker als restauranteigenaar kom je niet meer onder de woorden 'gezonde voeding' uit. Mensen willen steeds meer weten wat ze eten en hoe ze hun lichaam het beste kunnen voeden. Daarnaast signaleren we met name vanuit onze zakelijke lunchgasten een toenemende vraag naar een lichtere en gezondere lunch. Vanuit Harry’s hebben we daarom een eerste stap gezet en onze chef-kok Frank van Thiel gekoppeld aan gezondheidsexpert en voedingswetenschapper dr. Samefko Ludidi. Het doel: culinair hoogstaande én gezonde(re) gerechten voor onze gasten ontwikkelen. Als eigenaren van een restaurant zien wij het niet alleen als onze verantwoordelijkheid, maar ook als een belangrijke ontwikkeling en uitdaging voor onze keuken om gezonde voeding op de kaart te zetten. Van belang is natuurlijk wel dat het sociale karakter, de smaak én kwaliteit van Harry's hierin staande blijft. Het is absoluut niet onze ambitie om een Health restaurant te worden, maar als we een gerecht nog gezonder kunnen maken zonder afbreuk te doen aan kwaliteit en smaak zullen we dat zeker doen."

Jean-Marc & Christoph: "Aan de hand van de hieruit voortgekomen gevarieerde lunchmenu’s testen we nu sinds enige tijd de animo. En met succes, een op de vier klanten kiest bewust voor een lunchmenu die de 'dr. Ludidi & Harry's' goedkeuring heeft. De nieuwe menu's en opgedane kennis worden gebruikt en verder ontwikkeld als een versterkende en verantwoorde dimensie op onze huidige kaart." 
 

http://www.harrysrestaurant.nl/en/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: