KHN blij met eerste stappen om online reviews te verbeteren

12 mei 2017 | Roy Spijker

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een verkenning gepubliceerd over online reviews. Belangrijkste conclusie is dat beoordelingssites transparanter moeten worden over de manier waarop ze reviews verzamelen. Koninklijke Horeca Nederland is blij met deze eerste stap om online reviews te verbeteren, maar vindt dat de aanbevelingen een stap verder moeten gaan. Wat KHN betreft moet er een  houdbaarheidsdatum aan reviews komen, moeten anonieme reviews niet langer tot de mogelijkheid behoren en moeten ondernemers kunnen reageren op reviews. Op die manier zijn reviews niet alleen transparanter, zoals ACM dat bepleit, maar zijn ze ook objectiever. En is er naast het consumentenbelang ook oog voor het ondernemersbelang.  

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden het heel goed en belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen en dat mensen onder meer op basis van die reviews voor het hotel, restaurant of café van hun voorkeur  kunnen kiezen. Maar we vinden het cruciaal dat die reviews transparant en objectief zijn. Zolang er nog steeds anoniem reviews mogen worden geplaatst, is het wat ons betreft niet transparant genoeg. We roepen boekingssites op om voor deze transparantie en objectiviteit te zorgen, zodat zowel de belangen van gasten als die van horecaondernemers zijn geborgd.”

Drie maatregelen
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dringt er al langer bij de AMC aan op meer transparantie en we zijn dan ook blij dat de ACM dit advies nu overneemt. Maar wat ons betreft moeten de aanbevelingen nog verder worden aangescherpt en zou de ACM doortastender moeten optreden. KHN vindt dat er drie zaken geregeld moeten worden om tot een transparante en betrouwbare markt te komen:

  • Reviews moeten na twee jaar worden verwijderd.
  • Reviews zouden niet anoniem geplaatst mogen worden; dit is niet transparant.
  • Reviews zouden alleen geplaatst mogen worden door gasten die daadwerkelijk in een hotel of restaurant zijn geweest. Bijvoorbeeld door een Q&R-code op de bon waarmee een review kan worden geplaatst.

Transparantie over online reviews
Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat reviews op internet een steeds grotere rol spelen bij de keuze die consumenten makenDat geldt vooral als het gaat om elektronica, hotels en restaurants. Omdat deze reviews een steeds grotere rol spelen in het keuzeproces van consumenten is het belangrijk dat ze betrouwbaar zijn en pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews. Zo moet het herkenbaar zijn als bedrijven bijvoorbeeld consumenten inschakelen om tegen een beloning beoordelingen of recensies te schrijven.

KHN zal de activiteiten van de online reviewsites de komende tijd blijven volgen en waar nodig ACM inschakelen indien sites zich niet aan de (wat ons betreft te vrijblijvende) ACM ‘guidance’ houden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: