Julia’s en Bagels & Beans worden hoog gewaardeerd

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Uit het GfK Formule Rapport 2018 blijkt dat Julia’s, Bagels & Beans, Spar en Hutten de best gewaardeerde Out of Home Formules zijn. Deze formules worden elk in hun eigen segment Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work als beste gewaardeerd door hun eigen gasten. In totaal zijn 67 formules gewaardeerd op de zogenaamde '7 Gs': gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Het is in middels de 8e editie van dit jaarlijkse onderzoek dat iedere keer weer een zeer volledige weergave geeft van de ontwikkeling in waardering en loyaliteit onder de gasten van de grotere horecaformules van Nederland.

Julia’s best gewaardeerde formule in ’Fastservice’

Julia’s wordt door haar gasten met een 6,9 binnen het segment Fastservice het beste gewaardeerd. Vooral op de aspecten gezond en genieten waardeert de gast Julia’s erg hoog.

Binnen dit segment behaalt Kwalitaria de tweede positie, gevolgd door Family.

”Het segment fastservice blijft maar groeien en biedt hierdoor ruimte voor steeds meer locaties van bestaande en nieuwe formules. Het zal niemand ontgaan zijn dat maaltijdbezorging een revolutie teweeg heeft gebracht maar ook nieuwkomers zoals Sla en Eazie zijn sterke voorbeelden van de ongekende dynamiek binnen dit segment. Het is in ieder geval duidelijk dat een actuele positionering op zowel gezond genieten als gemak inspeelt.” aldus Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK.

Bagels & Beans beste waardering binnen het ’Coffee & Lunch’ segment

Bagels & Beans weet met een 7,4 wederom de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch te behalen. De ijzersterke scores op gezond, genieten, gastvrij, geweten en goed verhaal genereren een zeer robuuste positie binnen het rapport. Niet vreemd dat de formule zelf inmiddels de achtste G van geluk heeft geïntroduceerd.

De op één na hoogste waardering is voor Vlaamsch Broodhuys, die in dit segment wordt gevolgd door HEMA.

”Hoewel formules binnen het segment Coffee & Lunch misschien relatief meer mogelijkheden hebben om tot een onderscheidende positionering te komen, zijn het met name de vele lokale horecaconcepten die het lastig maken om schaalgrootte te realiseren. Alles draait om behoud van een eigen unieke identiteit, geholpen door mooie producten en ultieme gastvrijheid ” aldus van Eekelen.

SPAR best gewaardeerde formule in ’On the Move’

Spar wordt binnen het segment On the Move het hoogste gewaardeerd. Spar weet, volgens haar klanten, vooral op gezond, genieten en gastvrij het verschil te maken.

AH to go en BP krijgen na Spar de hoogste waardering binnen het segment ‘On the Move’.

Bas van Eekelen voegt toe: ”Afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd binnen dit segment. Met name foodretail formules zoals Spar deden hun intrede langs de weg, op het station en in de binnenstad. Dit terwijl de gevestigde formules vaak al voor een strategisch vraagstuk stonden in relatie tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen en overheidsbeleid.”

Hutten beste waardering in ’At Work’

Hutten is een naam die afgelopen jaren vaker op de hoogste positie binnen dit segment terug te vinden was. Hutten krijgt van haar gasten de beste waardering binnen het segment ‘At Work’. Met name de hoge waardering voor gezond en gastvrij zijn bepalend voor deze uitkomst.

Albron en Vermaat worden na Hutten als hoogste gewaardeerd.

“At Work blijft een boeiend segment als het gaat om de transitie van gesubsidieerde naar commerciële samenwerkingsmodellen. Niet eenvoudig maar inmiddels is voor diverse organisaties binnen dit segment het gemeengoed waar bovendien op het gebied van verantwoord ondernemen mooie stappen worden gezet” aldus Bas van Eekelen.

Over het GfK Formulerapport - Out of Home

Het GfK Formule Rapport - Out of Home is een onderzoek naar gastwaardering van foodservice formules, onderverdeeld in segmenten Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work. Samen met het speciale online analyseportal per formule geeft het onderzoek inzicht in de waardering score op 31 aspecten. Ook de ontwikkeling van omvang, profiel, loyaliteit en conversie van de gaststroom wordt uitvoerig in beeld gebracht.

Dit consumentenonderzoek is in mei 2018 uitgevoerd en betrof 10.426 bezoeken aan de in totaal 67 onderzochte foodservice formules.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: