Julia’s en Bagels & Beans worden hoog gewaardeerd

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Uit het GfK Formule Rapport 2018 blijkt dat Julia’s, Bagels & Beans, Spar en Hutten de best gewaardeerde Out of Home Formules zijn. Deze formules worden elk in hun eigen segment Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work als beste gewaardeerd door hun eigen gasten. In totaal zijn 67 formules gewaardeerd op de zogenaamde '7 Gs': gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, goed geweten en goed verhaal.

Het is in middels de 8e editie van dit jaarlijkse onderzoek dat iedere keer weer een zeer volledige weergave geeft van de ontwikkeling in waardering en loyaliteit onder de gasten van de grotere horecaformules van Nederland.

Julia’s best gewaardeerde formule in ’Fastservice’

Julia’s wordt door haar gasten met een 6,9 binnen het segment Fastservice het beste gewaardeerd. Vooral op de aspecten gezond en genieten waardeert de gast Julia’s erg hoog.

Binnen dit segment behaalt Kwalitaria de tweede positie, gevolgd door Family.

”Het segment fastservice blijft maar groeien en biedt hierdoor ruimte voor steeds meer locaties van bestaande en nieuwe formules. Het zal niemand ontgaan zijn dat maaltijdbezorging een revolutie teweeg heeft gebracht maar ook nieuwkomers zoals Sla en Eazie zijn sterke voorbeelden van de ongekende dynamiek binnen dit segment. Het is in ieder geval duidelijk dat een actuele positionering op zowel gezond genieten als gemak inspeelt.” aldus Bas van Eekelen, Business Development Manager Foodretail & Foodservice bij GfK.

Bagels & Beans beste waardering binnen het ’Coffee & Lunch’ segment

Bagels & Beans weet met een 7,4 wederom de hoogste waardering binnen het segment Coffee & Lunch te behalen. De ijzersterke scores op gezond, genieten, gastvrij, geweten en goed verhaal genereren een zeer robuuste positie binnen het rapport. Niet vreemd dat de formule zelf inmiddels de achtste G van geluk heeft geïntroduceerd.

De op één na hoogste waardering is voor Vlaamsch Broodhuys, die in dit segment wordt gevolgd door HEMA.

”Hoewel formules binnen het segment Coffee & Lunch misschien relatief meer mogelijkheden hebben om tot een onderscheidende positionering te komen, zijn het met name de vele lokale horecaconcepten die het lastig maken om schaalgrootte te realiseren. Alles draait om behoud van een eigen unieke identiteit, geholpen door mooie producten en ultieme gastvrijheid ” aldus van Eekelen.

SPAR best gewaardeerde formule in ’On the Move’

Spar wordt binnen het segment On the Move het hoogste gewaardeerd. Spar weet, volgens haar klanten, vooral op gezond, genieten en gastvrij het verschil te maken.

AH to go en BP krijgen na Spar de hoogste waardering binnen het segment ‘On the Move’.

Bas van Eekelen voegt toe: ”Afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd binnen dit segment. Met name foodretail formules zoals Spar deden hun intrede langs de weg, op het station en in de binnenstad. Dit terwijl de gevestigde formules vaak al voor een strategisch vraagstuk stonden in relatie tot bijvoorbeeld alternatieve brandstoffen en overheidsbeleid.”

Hutten beste waardering in ’At Work’

Hutten is een naam die afgelopen jaren vaker op de hoogste positie binnen dit segment terug te vinden was. Hutten krijgt van haar gasten de beste waardering binnen het segment ‘At Work’. Met name de hoge waardering voor gezond en gastvrij zijn bepalend voor deze uitkomst.

Albron en Vermaat worden na Hutten als hoogste gewaardeerd.

“At Work blijft een boeiend segment als het gaat om de transitie van gesubsidieerde naar commerciële samenwerkingsmodellen. Niet eenvoudig maar inmiddels is voor diverse organisaties binnen dit segment het gemeengoed waar bovendien op het gebied van verantwoord ondernemen mooie stappen worden gezet” aldus Bas van Eekelen.

Over het GfK Formulerapport - Out of Home

Het GfK Formule Rapport - Out of Home is een onderzoek naar gastwaardering van foodservice formules, onderverdeeld in segmenten Fastservice, Coffee & Lunch, On the Move en At Work. Samen met het speciale online analyseportal per formule geeft het onderzoek inzicht in de waardering score op 31 aspecten. Ook de ontwikkeling van omvang, profiel, loyaliteit en conversie van de gaststroom wordt uitvoerig in beeld gebracht.

Dit consumentenonderzoek is in mei 2018 uitgevoerd en betrof 10.426 bezoeken aan de in totaal 67 onderzochte foodservice formules.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Culinair Coronacrisis
Wellnessboot: van badjassenparadijs naar smaakvol pop-up restaurant

Een fijne cruise maken zit er vanwege de coronacrisis momenteel niet in. Maar wie toch een avondje dat heerlijke vakantiegevoel wil ervaren en tegelijkertijd wil genieten van een heerlijk diner kan vanaf 1 juni terecht op de Wellnessboot bij City Resort Hotel Mill. De Wellnessboot is normaal gezien ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
VCHO, ProFri en NHG vragen om verduidelijking enkele regels 

Premier Mark Rutte heeft gesproken; de kogel is door de kerk. Vanaf 1 juni om 12.00 uur mag het zitgedeelte van cafetaria’s en restaurants weer open voor maximaal 30 eters ter plekke. Ook mogen de terrassen weer in gebruik worden genomen. Veel ondernemers waren zich al aan het voorbereiden; ee...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Coronacrisis
Horeca per 1 juni open: dertig mensen exclusief personeel weer welkom

De horeca in Nederland mag op 1 juni vanaf 12.00 uur weer open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. In tegenstelling tot de eerder afgekondigde versoepelingen van de maatregelen, worden personeelsleden niet meegetelt in de '30-mensenregel'. Dat betekent dat er...

Economie Coronacrisis
Horecaondernemers verliezen 39% van de inkomsten tijdens lockdown

Kleine ondernemers in de horeca zagen hun inkomsten flink teruglopen sinds de eerste coronamaatregelen. Horecaondernemers moesten genoegen nemen met 39% minder inkomsten. Dit en meer blijkt uit een onderzoek door Knab, op basis van geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en bv&r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: