Interview over groentesappen: "Het is een belevingsproduct pur sang"

6 augustus 2018 | David Bakker

De eerste volledige groente -en juicebars zijn steeds vaker te zien in het straatbeeld. Voor horecadagzaken liggen er kansen om deze niche binnen hun bedrijf ook aan te snijden. “Het is een belevingsproduct pur sang”, zegt Sophie Decorte. Zij is ‘Green Juice Sommelier’ en voorvechter van groentesappen. Ook Siska van Fruitbar Sis uit Leeuwarden ziet alleen maar meer mogelijkheden: “De trend is nog lang niet voorbij.”

De Belgische Sophie is overtuigd van de kracht van de Green Juices, ook voor lunchrooms. “De gasten willen een stuk beleving ervaren als ze ergens zijn. Zet een slow juicer in de zaak, laat de gasten zelf hun eindproduct samenstellen, laat de slow juicer het werk doen en binnen een paar minuten heeft de gast een product in handen waar een verhaal achter zit, dat erg gezond is en een bijzondere ervaring geeft.”

Slow juicer

Ondernemers stappen over het algemeen moeilijk af van hun oude gewoontes, maar de voordelen van de verkoop van groentesappen zijn groter dan de nadelen. “De aanschaf van een slow juicer is niet goedkoop, maar los van het feit dat je je als ondernemer onderscheidt ten opzichte van de concurrentie, is het een ideale manier om de restproducten die in de keuken liggen, te gebruiken. Alle combinaties zijn mogelijk”, noemt Sophie een van de vele voordelen

Het grote voordeel van het traag persen van de sappen uit de groenten is het feit dat alle vitaminen en mineralen behouden blijven. “Bij gewone sapcentrifuges ligt het toerental zo hoog dat de inhoud verhit wordt. Een slow juicer heeft een toerental dat overeenkomt met die van een mensenkaak. De slow juicer perst, kneust en maalt de verschillende groente. Het is vergelijkbaar met het koud persen van olijfolie.” Het resultaat is een ‘levende’ sap dat bol staat van essentiële voedingstoffen en levende enzymen.

Batida

Daar weet Siska van Fruitbar Sis in Leeuwarden alles van. Haar slow juicer draait overuren. Ruim twee jaar geleden implementeerde zij een Caribisch fenomeen in de Friese hoofdstad. De ‘Batida’, een klein barretje langs de rand van de weg op Curaçao waar smoothies en verschillende sapjes worden verkocht kreeg haar Nederlandse tegenhanger met de naam Fruitbar Sis. Een eerste poging om haar te spreken mislukt. “Ik zit midden in de lunch, kun je over een paar uur terugbellen.” Na de piek vertelt Siska graag over haar passie en de toenemende trend.

“Ik denk dat we nog niet aan de piek van de healthy life-trend zitten. Uiteindelijk gaat het denk ik in het DNA van de mensen zitten. Iedereen wil weten wat er in zijn lichaam komt. De gezonde koers is ingezet.” En daar speelt de ondernemer op in. Vele fruit- en groentesmoothies gaan over de toonbank. Zowel veganistische als ‘gewone’ producten worden verkocht. “Ik wil niemand uitsluiten, op deze manier kan iedereen bij mij komen eten en drinken.”

Één fabel wil ze de wereld uithelpen. Groente -en fruit smoothies zijn geen omzettijgers. “Nee helaas niet, dat blijft nog altijd koffie of thee. Mensen vragen mij dan wel eens of ik niet over moet stappen op diepvries in plaats van vers, maar dan valt mijn hele concept weg. Ik wil dat absoluut niet.”

De toppers van Sophie:

Sophie Decorte deed er even over om de juiste mix te vinden tussen de verschillende groentesappen
“De eerste probeersels waren echt niet heel erg lekker”, lacht ze. “Maar op een gegeven moment weet je welke smaken het goed doen bij elkaar. Ik ga het liefst voor een wat friszure smaak. Komkommer is mijn favoriet en met limoen kan je het bittere uit de sap filteren. Voor een zoetere sap kies ik graag een combinatie van rode biet of rode kool met fruit zoals ananas.” Dit zijn haar drie favoriete combinaties:

Green Power:

1 komkommer

Een handvol spinazie

Een bosje platte peterselie

2 stengels selderij

2 centimeter gember

2 Granny Smith appels

1 limoen

 

Beet-uccino

4 wortelen

1 rode biet

1 zoete rode paprika

1 ananas

1 limoen

(optioneel gehakte koriander als toevoeging)

 

Kampioenensap

Een handvol rode kool

4 wortelen

2 appelen

100 gram bevroren blauwe bessen

Snufje kaneel

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Ondernemen Longread
Interview: De Drie Wijzen uit Oost openen 19 horecazaken in ruim 10 jaar

In het pand waar het allemaal begonnen is, Maxwell aan het Beukenplein in Amsterdam Oost, druppelen Piet van der Graaf, Jason Berg en Riad Farhat binnen. Een vaderlijke knuffel voor de gastheer, bezoekende gasten worden begroet met een lach, een stevige hand en een knipoog, de jassen gaan uit, koffi...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Evenement organiseren, simpel of niet?

Toen ik kortgeleden met een leuk gezelschap over een kerstmarkt wandelde, kon ik het niet laten er even bij stil te staan. Dit soort initiatieven kunnen de lokale (horeca)ondernemers namelijk een flinke ‘boost’ geven. Winkeliers en horecaondernemers slaan dan ook steeds vaker de handen i...

Achtergronden
Onderzoek: melk en kaas zijn beperkte bron van vitamine B12

Niet alleen vlees en vis, maar ook zuivelproducten als melk en kaas dragen bij aan de vitamine B12-voorziening van het lichaam. Alleen is de hoeveelheid vitamine B12 in melkproducten aan de krappe kant om een tekort te voorkomen als vlees en vis niet op het menu staan. Dat blijkt uit onderzoek van d...

Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

KHN
Nierstichting en KHN organiseren opnieuw Restaurant Driedaagse

Op 12, 13 en 14 maart 2019 organiseren de Nierstichting en KHN de tweede landelijke editie van de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Tijdens deze dagen laten we Nederland een speciaal tasting-menu proeven, waarbij de focus ligt op pure smaken, verse ingrediënten en minder zout. Met dit evenem...

Achtergronden
Download: HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: