Interview over groentesappen: "Het is een belevingsproduct pur sang"

6 augustus 2018 | David Bakker

De eerste volledige groente -en juicebars zijn steeds vaker te zien in het straatbeeld. Voor horecadagzaken liggen er kansen om deze niche binnen hun bedrijf ook aan te snijden. “Het is een belevingsproduct pur sang”, zegt Sophie Decorte. Zij is ‘Green Juice Sommelier’ en voorvechter van groentesappen. Ook Siska van Fruitbar Sis uit Leeuwarden ziet alleen maar meer mogelijkheden: “De trend is nog lang niet voorbij.”

De Belgische Sophie is overtuigd van de kracht van de Green Juices, ook voor lunchrooms. “De gasten willen een stuk beleving ervaren als ze ergens zijn. Zet een slow juicer in de zaak, laat de gasten zelf hun eindproduct samenstellen, laat de slow juicer het werk doen en binnen een paar minuten heeft de gast een product in handen waar een verhaal achter zit, dat erg gezond is en een bijzondere ervaring geeft.”

Slow juicer

Ondernemers stappen over het algemeen moeilijk af van hun oude gewoontes, maar de voordelen van de verkoop van groentesappen zijn groter dan de nadelen. “De aanschaf van een slow juicer is niet goedkoop, maar los van het feit dat je je als ondernemer onderscheidt ten opzichte van de concurrentie, is het een ideale manier om de restproducten die in de keuken liggen, te gebruiken. Alle combinaties zijn mogelijk”, noemt Sophie een van de vele voordelen

Het grote voordeel van het traag persen van de sappen uit de groenten is het feit dat alle vitaminen en mineralen behouden blijven. “Bij gewone sapcentrifuges ligt het toerental zo hoog dat de inhoud verhit wordt. Een slow juicer heeft een toerental dat overeenkomt met die van een mensenkaak. De slow juicer perst, kneust en maalt de verschillende groente. Het is vergelijkbaar met het koud persen van olijfolie.” Het resultaat is een ‘levende’ sap dat bol staat van essentiële voedingstoffen en levende enzymen.

Batida

Daar weet Siska van Fruitbar Sis in Leeuwarden alles van. Haar slow juicer draait overuren. Ruim twee jaar geleden implementeerde zij een Caribisch fenomeen in de Friese hoofdstad. De ‘Batida’, een klein barretje langs de rand van de weg op Curaçao waar smoothies en verschillende sapjes worden verkocht kreeg haar Nederlandse tegenhanger met de naam Fruitbar Sis. Een eerste poging om haar te spreken mislukt. “Ik zit midden in de lunch, kun je over een paar uur terugbellen.” Na de piek vertelt Siska graag over haar passie en de toenemende trend.

“Ik denk dat we nog niet aan de piek van de healthy life-trend zitten. Uiteindelijk gaat het denk ik in het DNA van de mensen zitten. Iedereen wil weten wat er in zijn lichaam komt. De gezonde koers is ingezet.” En daar speelt de ondernemer op in. Vele fruit- en groentesmoothies gaan over de toonbank. Zowel veganistische als ‘gewone’ producten worden verkocht. “Ik wil niemand uitsluiten, op deze manier kan iedereen bij mij komen eten en drinken.”

Één fabel wil ze de wereld uithelpen. Groente -en fruit smoothies zijn geen omzettijgers. “Nee helaas niet, dat blijft nog altijd koffie of thee. Mensen vragen mij dan wel eens of ik niet over moet stappen op diepvries in plaats van vers, maar dan valt mijn hele concept weg. Ik wil dat absoluut niet.”

De toppers van Sophie:

Sophie Decorte deed er even over om de juiste mix te vinden tussen de verschillende groentesappen
“De eerste probeersels waren echt niet heel erg lekker”, lacht ze. “Maar op een gegeven moment weet je welke smaken het goed doen bij elkaar. Ik ga het liefst voor een wat friszure smaak. Komkommer is mijn favoriet en met limoen kan je het bittere uit de sap filteren. Voor een zoetere sap kies ik graag een combinatie van rode biet of rode kool met fruit zoals ananas.” Dit zijn haar drie favoriete combinaties:

Green Power:

1 komkommer

Een handvol spinazie

Een bosje platte peterselie

2 stengels selderij

2 centimeter gember

2 Granny Smith appels

1 limoen

 

Beet-uccino

4 wortelen

1 rode biet

1 zoete rode paprika

1 ananas

1 limoen

(optioneel gehakte koriander als toevoeging)

 

Kampioenensap

Een handvol rode kool

4 wortelen

2 appelen

100 gram bevroren blauwe bessen

Snufje kaneel

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Internationaal
Nederland voor het eerst gastland op trendy food festival Parijs

Van 10 t/m 12 maart 2019 is Nederland gastland op het jaarlijkse trendy food platform Omnivore in Parijs. Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement; bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto Te...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden Wijn
Dit is wel een heel duur wijntje!

Twee flessen wijn zijn bij veilinghuis Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor de astronomische bedragen van respectievelijk 558.000 dollar en 496.000 dollar. De flessen komen uit het jaar 1945 en zijn afkomstig van het beroemde wijnhuis Romanée Conti. Op de website van De Telegr...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: