Interview over groentesappen: "Het is een belevingsproduct pur sang"

6 augustus 2018 | David Bakker

De eerste volledige groente -en juicebars zijn steeds vaker te zien in het straatbeeld. Voor horecadagzaken liggen er kansen om deze niche binnen hun bedrijf ook aan te snijden. “Het is een belevingsproduct pur sang”, zegt Sophie Decorte. Zij is ‘Green Juice Sommelier’ en voorvechter van groentesappen. Ook Siska van Fruitbar Sis uit Leeuwarden ziet alleen maar meer mogelijkheden: “De trend is nog lang niet voorbij.”

De Belgische Sophie is overtuigd van de kracht van de Green Juices, ook voor lunchrooms. “De gasten willen een stuk beleving ervaren als ze ergens zijn. Zet een slow juicer in de zaak, laat de gasten zelf hun eindproduct samenstellen, laat de slow juicer het werk doen en binnen een paar minuten heeft de gast een product in handen waar een verhaal achter zit, dat erg gezond is en een bijzondere ervaring geeft.”

Slow juicer

Ondernemers stappen over het algemeen moeilijk af van hun oude gewoontes, maar de voordelen van de verkoop van groentesappen zijn groter dan de nadelen. “De aanschaf van een slow juicer is niet goedkoop, maar los van het feit dat je je als ondernemer onderscheidt ten opzichte van de concurrentie, is het een ideale manier om de restproducten die in de keuken liggen, te gebruiken. Alle combinaties zijn mogelijk”, noemt Sophie een van de vele voordelen

Het grote voordeel van het traag persen van de sappen uit de groenten is het feit dat alle vitaminen en mineralen behouden blijven. “Bij gewone sapcentrifuges ligt het toerental zo hoog dat de inhoud verhit wordt. Een slow juicer heeft een toerental dat overeenkomt met die van een mensenkaak. De slow juicer perst, kneust en maalt de verschillende groente. Het is vergelijkbaar met het koud persen van olijfolie.” Het resultaat is een ‘levende’ sap dat bol staat van essentiële voedingstoffen en levende enzymen.

Batida

Daar weet Siska van Fruitbar Sis in Leeuwarden alles van. Haar slow juicer draait overuren. Ruim twee jaar geleden implementeerde zij een Caribisch fenomeen in de Friese hoofdstad. De ‘Batida’, een klein barretje langs de rand van de weg op Curaçao waar smoothies en verschillende sapjes worden verkocht kreeg haar Nederlandse tegenhanger met de naam Fruitbar Sis. Een eerste poging om haar te spreken mislukt. “Ik zit midden in de lunch, kun je over een paar uur terugbellen.” Na de piek vertelt Siska graag over haar passie en de toenemende trend.

“Ik denk dat we nog niet aan de piek van de healthy life-trend zitten. Uiteindelijk gaat het denk ik in het DNA van de mensen zitten. Iedereen wil weten wat er in zijn lichaam komt. De gezonde koers is ingezet.” En daar speelt de ondernemer op in. Vele fruit- en groentesmoothies gaan over de toonbank. Zowel veganistische als ‘gewone’ producten worden verkocht. “Ik wil niemand uitsluiten, op deze manier kan iedereen bij mij komen eten en drinken.”

Één fabel wil ze de wereld uithelpen. Groente -en fruit smoothies zijn geen omzettijgers. “Nee helaas niet, dat blijft nog altijd koffie of thee. Mensen vragen mij dan wel eens of ik niet over moet stappen op diepvries in plaats van vers, maar dan valt mijn hele concept weg. Ik wil dat absoluut niet.”

De toppers van Sophie:

Sophie Decorte deed er even over om de juiste mix te vinden tussen de verschillende groentesappen
“De eerste probeersels waren echt niet heel erg lekker”, lacht ze. “Maar op een gegeven moment weet je welke smaken het goed doen bij elkaar. Ik ga het liefst voor een wat friszure smaak. Komkommer is mijn favoriet en met limoen kan je het bittere uit de sap filteren. Voor een zoetere sap kies ik graag een combinatie van rode biet of rode kool met fruit zoals ananas.” Dit zijn haar drie favoriete combinaties:

Green Power:

1 komkommer

Een handvol spinazie

Een bosje platte peterselie

2 stengels selderij

2 centimeter gember

2 Granny Smith appels

1 limoen

 

Beet-uccino

4 wortelen

1 rode biet

1 zoete rode paprika

1 ananas

1 limoen

(optioneel gehakte koriander als toevoeging)

 

Kampioenensap

Een handvol rode kool

4 wortelen

2 appelen

100 gram bevroren blauwe bessen

Snufje kaneel

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Economie Food
Foodora stopt in Nederland

Maaltijdbezorger Foodora trekt de stekker uit de Nederlandse markt. Het Duitse moederbedrijf Delivery Hero zette afgelopen maand de Nederlandse tak in de etalage, maar heeft geen koper kunnen vinden. Dat meldt de NOS. Medewerkers van het bedrijf zijn schriftelijk ingelicht en krijgen vrijdag 17 ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: