IENS: 'KHN verkondigt onzin'

10 januari 2017 | Roy Spijker

Online restaurantgids IENS, overweegt juridische stappen te nemen tegen Koninklijke Horeca Nederland. Recente uitspraken van KHN liggen hieraan ten grondslag.

Gisteren bracht Koninklijke Horeca Nederland naar buiten dat een groot deel van de horecaomzet wordt afgesnoept door bemiddelende websites als booking.com en iens.nl. Zij zouden onevenredig hoge percentages rekenen dankzij hun dominante marktpositie. De KHN vindt dat de Autoriteit Consument en Markt hier onderzoek naar moet doen en zonodig in moet grijpen, ter bescherming van de consument.

Boos

Volgens de algemeen directeur van IENS, Niels Keizer, klopt het niet wat de KHN zegt. "We zijn erg boos op KHN en beraden ons op juridische stappen. Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn”

"De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van € 1,50 tot € 2,-. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de € 47.000,-  die KHN noemt," aldus Keizer

Zorgen

Bij Iens maken zij zich zorgen over de rol die de KHN momenteel vervult. "Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten."

“We staan altijd open voor de dialoog, juist ook met onze criticasters. Maar ondanks diverse pogingen om het gesprek met KHN aan te gaan, hebben we tot nu toe altijd voor een dichte deur gestaan", aldus Keizer.

Aan de hand van gesprekken die IENS met restauranthouders heeft, denk het boekingsbedrijf dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. “Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen. Concurrentie juichen we toe, daar profiteren onze relaties en de consument uiteindelijk alleen maar van. Maar als de geruchten kloppen, dan betreuren we het ten zeerste dat KHN op deze manier de aandacht zoekt ten koste van ons.”

Zes  procent

In totaal worden slechts zes procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals IENS. “Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven. IENS is een online platform dat werkt op basis van no cure no pay. Dat betekent dat restaurants alleen een bedrag per couvert betalen indien de reservering ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het is in feite een marketingkanaal dat ook direct rendement oplevert, in tegenstelling tot andere marketingkanalen. We willen graag met zoveel mogelijke restaurants samenwerken, maar natuurlijk is iedereen vrij in het maken van die keuze."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Awards
Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020

Melissa de Kolk wint de De Lekkerste Tosti van 2020 op de Horecava. Zij won tijdens de Horecava met haar creatie 'Tosti by Melissa' de eerste prijs van de vakjury. Melissa de Kolk werkt bij Kwalitaria Lekkerrr by Amersfoort. De voorzitter van de proefjury, Steven Strijbosch (CityGuys), wa...

Awards
Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020

Ferry van Daal maakt de Lekkerste Maaltijdsalade van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Beef & Tabouleh' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Ferry werkt bij Eurest Catering uit Amsterdam. De voorzitter van de proefjury, Michael Simon, prees het winnende gerecht met name...

Awards Fastservice
Fresh2Go Sushi voor vijfde keer uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant

Tijdens de zesde editie van de Thuisbezorgd.nl Awards is Fresh2Go Sushi opnieuw uitgeroepen tot het beste restaurant uit meer dan 8.000 restaurants in heel Nederland. Thuisbezorgd.nl heeft ook de winnaars per stad en per categorie bekendgemaakt en zet hiermee de beste presterende restaurants in elke...

Achtergronden Vega
10x vegan innovatie op Horecava 2020

Nog niet eerder was er op een Nederlandse horecabeurs zo veel aandacht voor nieuwe vegan producten, waaronder de Vish Sticks van Novish. Aan de lange rijen bij de ondernemers te zien is vegan een belangrijk item voor horeca ondernemers. In deze blog zet ProVeg Nederland 10 van de meest vernieuwende ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: