IENS: 'KHN verkondigt onzin'

10 januari 2017 | Roy Spijker

Online restaurantgids IENS, overweegt juridische stappen te nemen tegen Koninklijke Horeca Nederland. Recente uitspraken van KHN liggen hieraan ten grondslag.

Gisteren bracht Koninklijke Horeca Nederland naar buiten dat een groot deel van de horecaomzet wordt afgesnoept door bemiddelende websites als booking.com en iens.nl. Zij zouden onevenredig hoge percentages rekenen dankzij hun dominante marktpositie. De KHN vindt dat de Autoriteit Consument en Markt hier onderzoek naar moet doen en zonodig in moet grijpen, ter bescherming van de consument.

Boos

Volgens de algemeen directeur van IENS, Niels Keizer, klopt het niet wat de KHN zegt. "We zijn erg boos op KHN en beraden ons op juridische stappen. Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn”

"De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van € 1,50 tot € 2,-. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de € 47.000,-  die KHN noemt," aldus Keizer

Zorgen

Bij Iens maken zij zich zorgen over de rol die de KHN momenteel vervult. "Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten."

“We staan altijd open voor de dialoog, juist ook met onze criticasters. Maar ondanks diverse pogingen om het gesprek met KHN aan te gaan, hebben we tot nu toe altijd voor een dichte deur gestaan", aldus Keizer.

Aan de hand van gesprekken die IENS met restauranthouders heeft, denk het boekingsbedrijf dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. “Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen. Concurrentie juichen we toe, daar profiteren onze relaties en de consument uiteindelijk alleen maar van. Maar als de geruchten kloppen, dan betreuren we het ten zeerste dat KHN op deze manier de aandacht zoekt ten koste van ons.”

Zes  procent

In totaal worden slechts zes procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals IENS. “Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven. IENS is een online platform dat werkt op basis van no cure no pay. Dat betekent dat restaurants alleen een bedrag per couvert betalen indien de reservering ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het is in feite een marketingkanaal dat ook direct rendement oplevert, in tegenstelling tot andere marketingkanalen. We willen graag met zoveel mogelijke restaurants samenwerken, maar natuurlijk is iedereen vrij in het maken van die keuze."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Gouden Mossel prooi voor Robin van Persie en Sander de Kramer

Op woensdag 20 november heeft restaurant Kaat Mossel voor de 25ste keer een Gouden Mossel uitgereikt aan twee Rotterdammers die zich sterk inzetten voor de stad of een goed doel. Aan boord van het Spido-schip Abel Tasman kregen journalist en televisiepresentator Sander de Kramer en stervoetballer Ro...

Opening Rotterdam
Restaurant JAQ, dé hotspot in het Rotterdamse theaterdistrict

Op 12 december opent restaurant JAQ haar deuren in het theaterdistrict van Rotterdam, tegenover het Oude Luxor Theater en vlakbij het bruisende uitgaansgebied rondom het Hofplein. Het sfeervolle restaurant is dé plek om af te spreken voor een drankje tijdens of na het shoppen, voor een zakend...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Internationaal Michelin
Nieuw tweesterrenrestaurant in de Michelin Gids België en Luxemburg 2020

Michelin stelt met veel genoegen de selectie van de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2020 voor. De jeugdige schwung van talentvolle chefs zorgt in deze nieuwe editie voor één nieuw tweesterrenrestaurant en zeven prikkelende sterren. Het summum van de Belgische gastronomie, dat is...

Columns
Column Sico de Moel: Derde date

Rode broek, keurige schoenen, net jasje, ik zette zijn prachtige bloem even in een vaasje. Hij had afgesproken met mijn buurmeisje. Ze woont bij mij aan de overkant van de gracht. Het zou hun derde date worden. Het regende buiten een beetje en de dame liet nog even op zich wachten. "He...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: