IENS: 'KHN verkondigt onzin'

10 januari 2017 | Roy Spijker

Online restaurantgids IENS, overweegt juridische stappen te nemen tegen Koninklijke Horeca Nederland. Recente uitspraken van KHN liggen hieraan ten grondslag.

Gisteren bracht Koninklijke Horeca Nederland naar buiten dat een groot deel van de horecaomzet wordt afgesnoept door bemiddelende websites als booking.com en iens.nl. Zij zouden onevenredig hoge percentages rekenen dankzij hun dominante marktpositie. De KHN vindt dat de Autoriteit Consument en Markt hier onderzoek naar moet doen en zonodig in moet grijpen, ter bescherming van de consument.

Boos

Volgens de algemeen directeur van IENS, Niels Keizer, klopt het niet wat de KHN zegt. "We zijn erg boos op KHN en beraden ons op juridische stappen. Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn”

"De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van € 1,50 tot € 2,-. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de € 47.000,-  die KHN noemt," aldus Keizer

Zorgen

Bij Iens maken zij zich zorgen over de rol die de KHN momenteel vervult. "Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten."

“We staan altijd open voor de dialoog, juist ook met onze criticasters. Maar ondanks diverse pogingen om het gesprek met KHN aan te gaan, hebben we tot nu toe altijd voor een dichte deur gestaan", aldus Keizer.

Aan de hand van gesprekken die IENS met restauranthouders heeft, denk het boekingsbedrijf dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. “Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen. Concurrentie juichen we toe, daar profiteren onze relaties en de consument uiteindelijk alleen maar van. Maar als de geruchten kloppen, dan betreuren we het ten zeerste dat KHN op deze manier de aandacht zoekt ten koste van ons.”

Zes  procent

In totaal worden slechts zes procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals IENS. “Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven. IENS is een online platform dat werkt op basis van no cure no pay. Dat betekent dat restaurants alleen een bedrag per couvert betalen indien de reservering ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het is in feite een marketingkanaal dat ook direct rendement oplevert, in tegenstelling tot andere marketingkanalen. We willen graag met zoveel mogelijke restaurants samenwerken, maar natuurlijk is iedereen vrij in het maken van die keuze."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
''De eerste doorgroeimogelijkheid is een feit''

Familierestaurant Midas uit Woerden heeft de knop omgezet en is in deze tijd volledig gaan bezorgen naar particulieren via hun cateringlocatie. Nieuwe fietsen en auto’s erbij én een nieuw filiaal in Berkel en Rodenrijs. Door een nieuw filiaal te openen en een kleine steun van de overhei ...

Achtergronden Internationaal
Just Eat Takeaway gaat supermarktartikelen leveren

Lieferando.de opent zijn deuren voor de levering van supermarkten. Hierdoor is het voor meer dan 12 miljoen gebruikers mogelijk om bijna alles met betrekking tot voedsel en geselecteerde supermarktartikelen te bestellen. Verwacht wordt dat de leveringen gemiddeld 20-30 minuten zullen duren. Het bedr ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: voorsorteren op de toekomst

Ik ben druk met offertes opvragen. Voor een klant die een complexe website moet laten bouwen. En voor wat renovatiewerk aan een ‘oude dame’, een huis uit 1906. Het is een pittige zoektocht om de juiste leveranciers te vinden die de klus kunnen klaren. Je komt de gekste dingen tegen al ...

Gastronomie
Restaurant Intens haalt sterrenkwaliteit in huis

Positieve energie doorgeven en in verbinding blijven met je medewerkers en je gasten. Dát is in coronatijd, als je hotel en restaurant gesloten is, best een uitdaging. Je kunt er dan voor kiezen om bij de pakken neer te gaan zitten óf je denkt in kansen en mogelijkheden. Restaurant Int ...

Corona
Terrassen per 19 mei open van 6 tot 20 uur

De terrassen mogen vanaf aanstaande woensdag 19 mei vanaf 06.00 uur tot 20.00 uur open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Met de verruiming van de openingstijden van de terrassen hebben horecaondernemers meer mogelijkheden om ook diner op de terrassen te draaien ...

Interview
''Positief vooruit blijven kijken naar de toekomst''

Pablo van Dick (openingsfoto), Linda Hogerhorst en Hertzog Olivier (foto onderaan artikel) runnen het restaurant Eet-Lokaal aan de Markt-Wittenburgstraat in Zevenaar. De horeca, die voor een lange tijd gesloten was, mag sinds 28 april 2021 weer gedeeltelijk open. Pablo van Dick en Hertzog Olivier ve ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: