Helft flexitariërs vindt aanbod vegetarische gerechten in horeca onvoldoende

23 november 2016 | Thijs Jacobs

De helft van de flexitariërs in Nederland (mensen die een of meer keer per week vegetarisch eten) vindt de keuze van het aantal vegetarische gerechten in de horeca matig. Ook beoordeelt 60% de diversiteit van vegetarische gerechten als matig tot heel slecht. In Nederland wint flexitarisch eten steeds meer aan populariteit. Met name millennials (18-35 jaar) kiezen steeds vaker bewust voor minder vlees en vis. Belangrijkste redenen om vegetarisch te eten zijn afwisseling, gezondheid en dierenwelzijn. Dat blijkt online onderzoek door Toluna in opdracht van Aviko Foodservice onder 300 respondenten tussen de 18 en 35 jaar die flexitariër zijn.  

Millennials steeds vaker flexitariër

In totaal is 67% van de totale Nederlandse bevolking flexitariër. Sommige mensen zijn flexitariër zonder het zelf te beseffen, maar voor de meesten is het een bewuste keuze. Van de ondervraagden eet de helft minimaal één keer per week vegetarisch. 37% schrapt zelfs twee of drie keer per week vis en vlees uit de maaltijd. Het onderzoek geeft aan dat millennials ook in restaurants graag een uitgebreid en gevarieerd vegetarisch menuaanbod zien. Hoewel het niet altijd de doorslag geeft om ergens te gaan eten, hecht meer dan 50% van de millennials waarde aan vegetarische gerechten op de menukaart. 16% vindt dit zelfs heel belangrijk. De meeste flexitariërs (39%) kiezen een vegetarisch gerecht als voorgerecht, 31% geeft de voorkeur aan een vegetarisch hoofdgerecht en 20% kiest vegetarisch het liefst als lunch. Vegetarische salades, soepen en ovenschotels zijn favoriet.

Meer inspiratie voor vega op de kaart

Aviko introduceerde recent het online platform Vier het Seizoen om horeca ondernemers te inspireren met gerechten en recepten. Dick Everaarts, general sales manager Foodservice Benelux van Aviko: “De vegetarische trend zal  ook in 2017 doorzetten. Wij zijn na ons onderzoek verrast door de beperkte keuze aan vegetarische gerechten in de horeca. Om de proef op de som te nemen hebben we zelf de menukaarten van 200 verschillende restaurants naast elkaar gelegd. En het is echt zo: de diversiteit is teleurstellend. Wij adviseren chef koks daarom om eens wat meer te brengen dan een geitenkaassalade of een groente lasagne, want er is zoveel mogelijk in een vegetarisch menu! Restaurants die hier voldoende aandacht aan geven, kunnen hier kansen pakken. Daarom willen wij chef-koks niet alleen inspireren met seizoensgebonden inspiratie, maar ook met lekkere en vooral verrassende vegetarische recepten!” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: