Gemaksproducten? Onmisbaar!

14 april 2015 |
Gemaksproducten? Onmisbaar!<

Gemaksproducten zijn niet meer weg te denken uit de professionele keuken. Toegegeven, een chef zet niet op de kaart dat
de fond van ‘merk X’ is gebruikt, maar in de praktijk levert het gebruik van deze producten tijdsbesparing, lagere kosten en minder afval op. De kwaliteit van veel gemaksproducten is zo goed, dat er maar weinig argumenten zijn om ze niet te gebruiken.

Foto: Jan-Cees Garvelink van Bistro De Rode Kater in Deventer

Gebrek aan goede koks
Een andere reden om gemaksproducten te gebruiken, is het gebrek aan goede koks. Vooral kleine of middelgrote zaken willen weleens zonder goede chef komen te zitten, omdat deze door een ander is ‘weggekaapt’. Er zijn zaken die grotendeels met gemaksproducten werken, maar de meeste chefs kiezen ervoor om een eigen signatuur aan de gerechten te geven. Dat is logisch, zeer zeker met het oog op het verhaal dat je kunt vertellen bij een gerecht. Toch zal, met het oog op kostenbesparing, het aandeel van gemaksproducten binnen het menu alleen maar toenemen.

Zelfs België gaat overstag
In België is door Filip Vanheusden aangekondigd dat de horeca in ‘overlevingsmodus’ moet gaan. Dit door de komst van de ‘witte kassa’. Hij riep horecaondernemers op om het personeelsbestand in te krimpen en meer met gemaksproducten te werken. In België tot op heden een doodzonde, maar ook hier dringt het besef door dat het een ideale manier van kostenbesparing is, zonder op kwaliteit in te leveren. Voor restaurants met een kleine keuken is het gebruik van gemaksproducten zelfs een bittere noodzaak; de ruimte dwingt de chef om creatief te zijn. Creatief met gemaksproducten in dit geval.

Aanbieders
Gemaksproducten zijn er in alle soorten en maten; van koelverse producten zoals knoflook, tot de bouillons en fonds van verschillende aanbieders. In sommige gevallen is met producenten van gemaksproducten een samenwerking mogelijk, waarbij het product gezamenlijk (op bestelling) ontwikkeld wordt, zodat het exact past binnen de signatuur van de chef.

Gemaksproducten in de praktijk
Jan-Cees Garvelink is chef van bistro De Rode Kater in Deventer. “Natuurlijk gebruik ik ook gemaksproducten, net als bijna iedere chef. Ik ken wel collega’s die het niet gebruiken, maar dat zijn er weinig. Het is vooral een kwestie van tijd: twee keer in de week trek ik mijn eigen fonds, maar soms lukt het gewoon niet qua tijd. Dan kies je voor een kwalitatief goed gemaksproduct als vervanger, want je wilt je gasten ook geen nee verkopen. Bovendien is de kwaliteit van deze convenienceproducten zeer constant: je krijgt iedere keer precies hetzelfde. Laatst had ik bijvoorbeeld een workshop met sterrenchefs, en daar vertelde een sterrenchef mij dat hij de knoflook niet zelf pelt, maar dat ook hij een ‘mash’ gebruikt uit een potje. Chefs zijn wel over de schaamte heen met betrekking tot gemaksproducten.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Rotterdam
Burgerbar viert vijfjarig bestaan tijdens festival in Rotterdam

Ter Marsch & Co verblijdt 12.000 bezoekers met het grillen en flippen van award winning hamburgers. En omdat zij jarig zijn, delen zij tijdens het festival A Day at the Park op 21 september 2019 VIB (Very Important Burger) bandjes uit. Met zo’n begeerlijk VIB bandje krijg je op vertoon hie...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Food Opening
Fotoreportage: Van stoffige afhaalchinees naar ultieme hotspot

Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaa...

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: