Gemaksproducten? Onmisbaar!

14 april 2015 |
Gemaksproducten? Onmisbaar!

Gemaksproducten zijn niet meer weg te denken uit de professionele keuken. Toegegeven, een chef zet niet op de kaart dat
de fond van ‘merk X’ is gebruikt, maar in de praktijk levert het gebruik van deze producten tijdsbesparing, lagere kosten en minder afval op. De kwaliteit van veel gemaksproducten is zo goed, dat er maar weinig argumenten zijn om ze niet te gebruiken.

Foto: Jan-Cees Garvelink van Bistro De Rode Kater in Deventer

Gebrek aan goede koks
Een andere reden om gemaksproducten te gebruiken, is het gebrek aan goede koks. Vooral kleine of middelgrote zaken willen weleens zonder goede chef komen te zitten, omdat deze door een ander is ‘weggekaapt’. Er zijn zaken die grotendeels met gemaksproducten werken, maar de meeste chefs kiezen ervoor om een eigen signatuur aan de gerechten te geven. Dat is logisch, zeer zeker met het oog op het verhaal dat je kunt vertellen bij een gerecht. Toch zal, met het oog op kostenbesparing, het aandeel van gemaksproducten binnen het menu alleen maar toenemen.

Zelfs België gaat overstag
In België is door Filip Vanheusden aangekondigd dat de horeca in ‘overlevingsmodus’ moet gaan. Dit door de komst van de ‘witte kassa’. Hij riep horecaondernemers op om het personeelsbestand in te krimpen en meer met gemaksproducten te werken. In België tot op heden een doodzonde, maar ook hier dringt het besef door dat het een ideale manier van kostenbesparing is, zonder op kwaliteit in te leveren. Voor restaurants met een kleine keuken is het gebruik van gemaksproducten zelfs een bittere noodzaak; de ruimte dwingt de chef om creatief te zijn. Creatief met gemaksproducten in dit geval.

Aanbieders
Gemaksproducten zijn er in alle soorten en maten; van koelverse producten zoals knoflook, tot de bouillons en fonds van verschillende aanbieders. In sommige gevallen is met producenten van gemaksproducten een samenwerking mogelijk, waarbij het product gezamenlijk (op bestelling) ontwikkeld wordt, zodat het exact past binnen de signatuur van de chef.

Gemaksproducten in de praktijk
Jan-Cees Garvelink is chef van bistro De Rode Kater in Deventer. “Natuurlijk gebruik ik ook gemaksproducten, net als bijna iedere chef. Ik ken wel collega’s die het niet gebruiken, maar dat zijn er weinig. Het is vooral een kwestie van tijd: twee keer in de week trek ik mijn eigen fonds, maar soms lukt het gewoon niet qua tijd. Dan kies je voor een kwalitatief goed gemaksproduct als vervanger, want je wilt je gasten ook geen nee verkopen. Bovendien is de kwaliteit van deze convenienceproducten zeer constant: je krijgt iedere keer precies hetzelfde. Laatst had ik bijvoorbeeld een workshop met sterrenchefs, en daar vertelde een sterrenchef mij dat hij de knoflook niet zelf pelt, maar dat ook hij een ‘mash’ gebruikt uit een potje. Chefs zijn wel over de schaamte heen met betrekking tot gemaksproducten.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: