Gemaksproducten? Onmisbaar!

14 april 2015 |
Gemaksproducten? Onmisbaar!<

Gemaksproducten zijn niet meer weg te denken uit de professionele keuken. Toegegeven, een chef zet niet op de kaart dat
de fond van ‘merk X’ is gebruikt, maar in de praktijk levert het gebruik van deze producten tijdsbesparing, lagere kosten en minder afval op. De kwaliteit van veel gemaksproducten is zo goed, dat er maar weinig argumenten zijn om ze niet te gebruiken.

Foto: Jan-Cees Garvelink van Bistro De Rode Kater in Deventer

Gebrek aan goede koks
Een andere reden om gemaksproducten te gebruiken, is het gebrek aan goede koks. Vooral kleine of middelgrote zaken willen weleens zonder goede chef komen te zitten, omdat deze door een ander is ‘weggekaapt’. Er zijn zaken die grotendeels met gemaksproducten werken, maar de meeste chefs kiezen ervoor om een eigen signatuur aan de gerechten te geven. Dat is logisch, zeer zeker met het oog op het verhaal dat je kunt vertellen bij een gerecht. Toch zal, met het oog op kostenbesparing, het aandeel van gemaksproducten binnen het menu alleen maar toenemen.

Zelfs België gaat overstag
In België is door Filip Vanheusden aangekondigd dat de horeca in ‘overlevingsmodus’ moet gaan. Dit door de komst van de ‘witte kassa’. Hij riep horecaondernemers op om het personeelsbestand in te krimpen en meer met gemaksproducten te werken. In België tot op heden een doodzonde, maar ook hier dringt het besef door dat het een ideale manier van kostenbesparing is, zonder op kwaliteit in te leveren. Voor restaurants met een kleine keuken is het gebruik van gemaksproducten zelfs een bittere noodzaak; de ruimte dwingt de chef om creatief te zijn. Creatief met gemaksproducten in dit geval.

Aanbieders
Gemaksproducten zijn er in alle soorten en maten; van koelverse producten zoals knoflook, tot de bouillons en fonds van verschillende aanbieders. In sommige gevallen is met producenten van gemaksproducten een samenwerking mogelijk, waarbij het product gezamenlijk (op bestelling) ontwikkeld wordt, zodat het exact past binnen de signatuur van de chef.

Gemaksproducten in de praktijk
Jan-Cees Garvelink is chef van bistro De Rode Kater in Deventer. “Natuurlijk gebruik ik ook gemaksproducten, net als bijna iedere chef. Ik ken wel collega’s die het niet gebruiken, maar dat zijn er weinig. Het is vooral een kwestie van tijd: twee keer in de week trek ik mijn eigen fonds, maar soms lukt het gewoon niet qua tijd. Dan kies je voor een kwalitatief goed gemaksproduct als vervanger, want je wilt je gasten ook geen nee verkopen. Bovendien is de kwaliteit van deze convenienceproducten zeer constant: je krijgt iedere keer precies hetzelfde. Laatst had ik bijvoorbeeld een workshop met sterrenchefs, en daar vertelde een sterrenchef mij dat hij de knoflook niet zelf pelt, maar dat ook hij een ‘mash’ gebruikt uit een potje. Chefs zijn wel over de schaamte heen met betrekking tot gemaksproducten.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Ondernemen Coronacrisis
Tips voor restaurants: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 6 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: 'Thuiskunstenaars'

Afgelopen zaterdagavond knalden we alle driegangenmenu’s eruit. Het was prachtig! Toen wij om een uur of acht klaar waren met alle pakketten uitgeven en bezorgen, kreeg ik direct de eerste appjes binnen met filmpjes en foto’s van mensen die de gerechten zelf hadden opgemaakt. In de &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: