European 50 Best Restaurants is onzin

15 januari 2013 |
European 50 Best Restaurants is onzin<

In 'The European 50 Best Restaurants' over 2012 stijgt De Librije van plek 23 naar 13. Oud Sluis gaat van 18 naar 22. Lof voor alle hardwerkende brigades die zijn opgenomen, maar deze top-50 is kolder.

Je hoeft er niet gegeten te hebben...
Momenteel is de stemronde voor de ranglijst over 2013 geopend. Iedereen met een computer en internetverbinding (en wie heeft dat niet?) kan stemmen op zijn favoriete restaurant. Er wordt niet om een registratie gevraagd, of om een aantoonbaar bewijs dat men bij het restaurant waar men op stemt heeft gegeten (desnoods middels een gastrecensie). Per computer kan eenmaal worden gestemd, maar wel op meerdere restaurants. Het restaurant dat de meeste internetstemmen krijgt komt domweg op nummer één.

De lijst van orang-oetangs
'De stem van het volk moet klinken in plaats van de mening van een handvol recensenten en experts', zo is de gedachte van de organisatie achter de lijst die qua uiterlijk en lettertype bovendien verdomd veel lijkt op de The World's Best 50 Restaurants van het Britse Restaurant Magazine. Hoe geloofwaardig is deze 'Europese tegenhanger', als hij bij wijze van spreken kan zijn samengesteld door internettende orang-oetangs?

Bedrijf opgeheven
Een zoektocht door de database van de Britse evenknie van onze Kamer van Koophandel levert op dat het bedrijf achter de lijst, 50BEST.COM LTD uit Londen in 2011 is opgeheven Onderaan de website zijn 'privacy policy' en 'terms & conditions' niet aanklikbaar. Daar gaat het laatste beetje vertrouwen dat we nog hadden. Navraag bij Koninklijke Horeca Nederland en een aantal chefs leert dat men de lijst niet kent, dan wel sterk wantrouwt. Dat komt dus niet overeen met de "website van de ranglijst":http://www.theeuropean50best.com/ waarop staat te lezen: "The European 50 Best.com brand is internationally respected as a symbol of quality".
Frank Lindner, hoofdredacteur De RestaurantKrant

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: