"Een concept bewaken vergt scherpte"

14 februari 2020 | Redactie
"Een concept bewaken vergt scherpte"<

Een ijzersterk concept bepaalt het bestaansrecht van je horecaonderneming. De concurrentie in de horeca is moordend. Om te overleven is een eigen identiteit, DNA en karakter noodzakelijk. Een goed concept neerzetten en bewaken is een voortdurend proces, voor iedere ondernemer.

De manier waarop Vincent van der Zalm, voormalig chef de cuisine van Restaurant Parkheuvel, zijn onderneming draait is een unieke: culinair duizendpoot Vincent is culinair adviseur, ondernemer, chef en veel meer. Direct na zijn tijd bij Parkheuvel nam Vincent een stap terug om te ontdekken wat hij echt graag wilde doen. In die periode liet hij zich inspireren door culinaire reizen en volgde hij een aantal cursussen en trainingen. Hij volgde de training 'Conceptontwikkeling voor de horeca', aangeboden door de HM Academy. “Het is verstandig om verder te kijken dan de eigen bekende kringen. Zo ga je anders naar je eigen handelingen kijken.”

Scherpte

Tijdens de eendaagse cursus wordt er helder en duidelijk door de trainers verteld welke inzichten nodig zijn. “Het prettige is dat de training een heldere opbouw heeft en iedereen begrijpt wat er wordt gevraagd. Tijdens de training krijg je tools aangereikt die je doen laten inzien hoe je je doelgroep wilt bereiken en hoe je dat kan vertalen binnen je concept. Een concept neerzetten en bewaken is ontzettend lang proces en voornamelijk het bewaken van dat concept vergt scherpte en een kritische blik naar de eigen onderneming.”

Een jaar geleden volgde Vincent de training, met de intentie om een eigen restaurant te openen. Dat liep anders. Toch past hij de opgedane ervaring tijdens de training toe in zijn dagelijkse werkzaamheden als culinair adviseur. “Met een helikopterview kijken naar de kracht van een concept. Dat gaat nu makkelijker. De training helpt ondernemers een goed beeld te creëren wat het concept van hun onderneming is en hoe ze ervoor zorgen dat ze bereiken waar ze naartoe willen.”

Op 23 september biedt de HM Academy de eendaagste training Conceptontwikkeling voor de horeca wegens succes opnieuw aan, inschrijven kan hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog
Blog Jeannine Sok: Terras

Het Pinksterweekend 2020 is een hele bijzondere, een moment om voor altijd in mijn herinnering mee te dragen. Een mooi weekend op een van mijn favoriete eilanden: Ameland. We zijn naar dit eiland gekomen voor een speciale gebeurtenis en als cadeau ging ook, na ruim twee maanden, de horeca weer open....

Opening
Insight Beach Brabant: ijzersterk horecaconcept in hartje Eindhoven

Een groep ambitieuze ondernemers presenteert deze zomer Insight Beach: een gloednieuw city beach concept dat de horeca en culturele sector bij elkaar brengt. De hardwerkende mensen in deze sectoren brengen leven in de brouwerij en moeten zo snel mogelijk weer aan de slag, vinden de initiatiefnemers....

Opening
Swijnenburg opent twee restaurants

Swijnenburg | meet & celebrate opent deze zomer twee tijdelijke restaurants op bijzondere locaties, die normaal gesproken alleen geopend zijn voor besloten evenementen. Op landgoed Buitenplaats Sparrendaal (Driebergen) opent pop-up restaurant Bentinck haar deuren en bij Kasteel Amerongen (Ame...

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

Columns
Column Sico de Moel: Mijn eerste dag

'Hi Sico, mijn vrouw is jarig en we willen bij je komen eten. Vijf personen inclusief mijn oude vader. Heb je plek?' Mijn buurman deed de eerste reservering sinds de lockdown. Hoe zat het ook alweer? Maximaal 2 of 4, uit hetzelfde huishouden of hoefde dat toch niet? Tegen het einde va...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: