"Een concept bewaken vergt scherpte"

14 februari 2020 | Redactie
"Een concept bewaken vergt scherpte"

Een ijzersterk concept bepaalt het bestaansrecht van je horecaonderneming. De concurrentie in de horeca is moordend. Om te overleven is een eigen identiteit, DNA en karakter noodzakelijk. Een goed concept neerzetten en bewaken is een voortdurend proces, voor iedere ondernemer.

De manier waarop Vincent van der Zalm, voormalig chef de cuisine van Restaurant Parkheuvel, zijn onderneming draait is een unieke: culinair duizendpoot Vincent is culinair adviseur, ondernemer, chef en veel meer. Direct na zijn tijd bij Parkheuvel nam Vincent een stap terug om te ontdekken wat hij echt graag wilde doen. In die periode liet hij zich inspireren door culinaire reizen en volgde hij een aantal cursussen en trainingen. Hij volgde de training 'Conceptontwikkeling voor de horeca', aangeboden door de HM Academy. “Het is verstandig om verder te kijken dan de eigen bekende kringen. Zo ga je anders naar je eigen handelingen kijken.”

Scherpte

Tijdens de eendaagse cursus wordt er helder en duidelijk door de trainers verteld welke inzichten nodig zijn. “Het prettige is dat de training een heldere opbouw heeft en iedereen begrijpt wat er wordt gevraagd. Tijdens de training krijg je tools aangereikt die je doen laten inzien hoe je je doelgroep wilt bereiken en hoe je dat kan vertalen binnen je concept. Een concept neerzetten en bewaken is ontzettend lang proces en voornamelijk het bewaken van dat concept vergt scherpte en een kritische blik naar de eigen onderneming.”

Een jaar geleden volgde Vincent de training, met de intentie om een eigen restaurant te openen. Dat liep anders. Toch past hij de opgedane ervaring tijdens de training toe in zijn dagelijkse werkzaamheden als culinair adviseur. “Met een helikopterview kijken naar de kracht van een concept. Dat gaat nu makkelijker. De training helpt ondernemers een goed beeld te creëren wat het concept van hun onderneming is en hoe ze ervoor zorgen dat ze bereiken waar ze naartoe willen.”

Op 23 september biedt de HM Academy de eendaagste training Conceptontwikkeling voor de horeca wegens succes opnieuw aan, inschrijven kan hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: