Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca

5 oktober 2018 | David Bakker
Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca<

Vandaag is de aftrap van de Dutch Agri Food week. Voor Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hét moment om hun samenwerking te bekrachtigen. KHN en Dutch Cuisine gaan actief aandacht geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’ van de menukaart in de Nederlandse horeca. De 5 principes van Dutch Cuisine staan daarbij centraal: meer plantaardig/minder dierlijk; groenten van het seizoen; lokaal, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt het terugdringen van voedselverspilling ook een rol.

Met deze samenwerking geeft KHN aan dat ze het gedachtegoed van Dutch Cuisine ondersteunt en horecaondernemers wil inspireren om mee te doen. Zo gaan KHN en Dutch Cuisine gezamenlijk inspiratiesessies organiseren voor de leden van KHN. Zoals de sessie “Hoe maak ik groenten lekker?” door Yuri Verbeek bij Koppert Cress waarbij verschillende bereidingstechnieken aan de orde komen. En de inspiratiesessie ‘Verrot Lekker”, over de techniek van het fermenteren van groenten door Dutch Cuisine ambassadeur Christian Weij.

Agnes Holtjer, Landelijk Bestuurslid KHN: “Wij vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Zo stimuleren we onze leden om minder vlees en meer groenten te serveren en geven we praktische tips om voedselverspilling terug te dringen. De principes van Dutch Cuisine sluiten hier mooi bij aan. Door een samenwerking aan te gaan met Dutch Cuisine, waarbij we o.a. inspiratiesessies organiseren, kunnen we onze leden nog meer inspireren”. 

Monique Mulder, dagelijks bestuur Dutch Cuisine: “Wij zijn enorm blij dat we gaan samenwerken met KHN. Als partner vertegenwoordigt KHN meer dan 20.000 horecaondernemers die we als Dutch Cuisine graag willen bereiken. We hebben als doel gesteld om eind 2019 bij 1000 restaurants een Dutch Cuisine menu op de kaart te hebben staan. Dit is een menu met  groente in de hoofdrol en waarbij de uitgangpunten van Dutch Cuisine worden gehanteerd. Denk hierbij aan biologische producten, verse, regionale producten en no waste”.

Dutch Cuisine is een beweging die de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zet en zich daarbij richt op de verduurzaming van onze

voedselconsumptie. In de keuken spelen verse groenten een hoofdrol, en vlees en vis een bijrol. Dutch Cuisine staat voor onverwachte combinaties met regionale en internationale ingrediënten die puur en lekker zijn en naar de natuur smaken. Dutch Cuisine maakt de unieke en creatieve identiteit van de Nederlandse keuken zichtbaar en tastbaar en hanteert daarbij vijf principes die duurzaam zijn voor mens en milieu. Door het gedachtegoed van Dutch Cuisine te omarmen en dit uit te dragen naar hun gasten, kunnen restaurants het goede voorbeeld geven wat lekker, gezond en verantwoord koken en eten is. Restaurants kunnen zich aansluiten als vriend van Dutch Cuisine door één Dutch Cuisine menu op hun kaart te zetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: