Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca

5 oktober 2018 | David Bakker
Dutch Cuisine en KHN werken samen aan duurzame menu’s in de horeca

Vandaag is de aftrap van de Dutch Agri Food week. Voor Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hét moment om hun samenwerking te bekrachtigen. KHN en Dutch Cuisine gaan actief aandacht geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’ van de menukaart in de Nederlandse horeca. De 5 principes van Dutch Cuisine staan daarbij centraal: meer plantaardig/minder dierlijk; groenten van het seizoen; lokaal, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt het terugdringen van voedselverspilling ook een rol.

Met deze samenwerking geeft KHN aan dat ze het gedachtegoed van Dutch Cuisine ondersteunt en horecaondernemers wil inspireren om mee te doen. Zo gaan KHN en Dutch Cuisine gezamenlijk inspiratiesessies organiseren voor de leden van KHN. Zoals de sessie “Hoe maak ik groenten lekker?” door Yuri Verbeek bij Koppert Cress waarbij verschillende bereidingstechnieken aan de orde komen. En de inspiratiesessie ‘Verrot Lekker”, over de techniek van het fermenteren van groenten door Dutch Cuisine ambassadeur Christian Weij.

Agnes Holtjer, Landelijk Bestuurslid KHN: “Wij vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Zo stimuleren we onze leden om minder vlees en meer groenten te serveren en geven we praktische tips om voedselverspilling terug te dringen. De principes van Dutch Cuisine sluiten hier mooi bij aan. Door een samenwerking aan te gaan met Dutch Cuisine, waarbij we o.a. inspiratiesessies organiseren, kunnen we onze leden nog meer inspireren”. 

Monique Mulder, dagelijks bestuur Dutch Cuisine: “Wij zijn enorm blij dat we gaan samenwerken met KHN. Als partner vertegenwoordigt KHN meer dan 20.000 horecaondernemers die we als Dutch Cuisine graag willen bereiken. We hebben als doel gesteld om eind 2019 bij 1000 restaurants een Dutch Cuisine menu op de kaart te hebben staan. Dit is een menu met  groente in de hoofdrol en waarbij de uitgangpunten van Dutch Cuisine worden gehanteerd. Denk hierbij aan biologische producten, verse, regionale producten en no waste”.

Dutch Cuisine is een beweging die de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zet en zich daarbij richt op de verduurzaming van onze

voedselconsumptie. In de keuken spelen verse groenten een hoofdrol, en vlees en vis een bijrol. Dutch Cuisine staat voor onverwachte combinaties met regionale en internationale ingrediënten die puur en lekker zijn en naar de natuur smaken. Dutch Cuisine maakt de unieke en creatieve identiteit van de Nederlandse keuken zichtbaar en tastbaar en hanteert daarbij vijf principes die duurzaam zijn voor mens en milieu. Door het gedachtegoed van Dutch Cuisine te omarmen en dit uit te dragen naar hun gasten, kunnen restaurants het goede voorbeeld geven wat lekker, gezond en verantwoord koken en eten is. Restaurants kunnen zich aansluiten als vriend van Dutch Cuisine door één Dutch Cuisine menu op hun kaart te zetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: