Crisis voorbij, champagne vloeit weer

24 juli 2010
Crisis voorbij, champagne vloeit weer

Na een terugloop in de champagne-consumptie als gevolg van de economische crisis, lopen de verkopen van dure champagne-merken momenteel weer op. De kurk is weer van de fles, zeggen de Franse producenten Rémy Cointreau en Vranken-Pommery Monopole. Beide makers van champagne rapporteerden vorige week forse stijgingen van hun omzetcijfers in het tweede kwartaal.

*Meer omzet*
Rémy Cointreau, producent van Piper-Heidsieck, boekte een omzetstijging van 23 procent tot 16,7 miljoen euro. Vranken-Pommery rapporteerde een omzetstijging van 52 procent, tot 66 miljoen euro. Eerder deze week maakte champagneproducent Laurent-Perrier al melding van een omzetstijging van 17 procent, tot 36,8 miljoen.

*Markt in beweging*
De stijgende verkopen van het luxeproduct duiden op een "einde aan de crisis voor champagne", verklaarde Vranken-Pommery. "Wegens de crisis stapten consumenten tijdelijk over op goedkopere merken", aldus topman Paul-François Vranken . "Dat verschijnsel is nu op zijn retour. We zien een beweging terug naar de grote merken en prestigieuze varianten."

*Met name in Frankrijk*
Ook Rémy Cointreau ziet nieuwe groei in de markt voor champagne, met name in Frankrijk en de rest van Europa. Het bedrijf, met een marktwaarde van 2,2 miljard euro, haalt ongeveer tien procent van zijn omzet uit champagne. Het merendeel van de verkopen van Rémy Cointreau is in cognac. In dat segment maakte het bedrijf melding van een omzetgroei van 43 procent, vooral dankzij toenemende vraag in China.

*Duurdere flessen*
Laurent-Perrier zag ook exporten van champagne naar de Verenigde Staten en Aziatische landen stijgen. Het bedrijf verwacht dat de vraag naar duurdere flessen in de komende periode verder zal toenemen. Twee andere grote producenten van champagne, Pernod Ricard en LVMH, komen binnenkort met kwartaalcijfers.


~Frank Lindner~

Overig nieuws