Controles Inspectie SZW bij fastfoodketens en hotels

19 juli 2018 | Thijs Jacobs

De grote fastfoodketens hebben hun schoonmaak het afgelopen jaar veel beter georganiseerd. De intensieve controles van de Inspectie SZW en de Belastingdienst de afgelopen jaren en intensieve gesprekken met de fastfoodsector hebben een duidelijk effect gehad. Bij een groot deel van de fastfoodvestigingen is afscheid genomen van malafide schoonmaakbedrijven en is de schoonmaak in eigen beheer gekomen. Schoonmakers worden nu niet meer onderbetaald en werken niet te lang. Ook controleren de fastfoodbedrijven beter wie er bij ze aan het werk zijn.

Schoonmaakbedrijven

In de afgelopen jaren zijn de schoonmaakbedrijven bij de fastfoodketen zeer frequent geïnspecteerd. De grootste controle was in 2015 waar bij 19 fastfoodfilialen controles werden gehouden. Uitkeringsfraude, belastingfraude, te lange werktijden en onderbetaling werden geconstateerd. Naast de controles ging de Inspectie SZW in gesprek met de hoofdvestigingen. Zij zagen in dat de schoonmaak op een andere, eerlijke manier, gedaan moest worden. Daar is nu werk van gemaakt en de Inspectie SZW constateert dat bij de eigen vestigingen geen meldingen meer binnenkomen van mogelijke fraude of overtredingen.

Hotels

De Inspectie SZW hanteert een vergelijkbare aanpak bij schoonmaakbedrijven die werken in hotels in onder andere het betere segment. Enige jaren geleden kreeg een bekende hotelketen voor ruim 300.000 euro boetes omdat zij niet aannemelijk konden maken dat de medewerkers die de kamers schoonmaakten voldoende werden betaald. Vorig jaar is door de Inspectie SZW weer gecontroleerd op de schoonmaak in hotels. Het fenomeen van onderbetaling, fraude, fictieve dienstverbanden en te lange werktijden, bleek nog steeds aanwezig. Binnen de sector is een hoge mate van concurrentie, waardoor de prijs onder druk staat. Hierdoor bezuinigen sommige bedrijven op de personeelskosten en overtreden zij moedwillig de wet. De schoonmaakbedrijven, en vaak ook hun opdrachtgevers, kunnen zo op oneerlijke wijze goedkoper werken. 

In 2017 kreeg de Inspectie 91 meldingen binnen van schoonmakers over werkdruk, intimidatie, te lagen lonen en|of lange werkdagen. Hiervan waren 50 meldingen dermate concreet dat er een onderzoek is ingesteld. De meeste onderzoeken lopen nog, maar een aantal zijn al afgerond en daarin werden overtredingen van de wet minimumloon, arbeidstijdenwet en de wet arbeid vreemdelingen geconstateerd. Daarnaast zijn er nog 21 inspecties geweest waarbij in ruim 60% overtredingen zijn geconstateerd. 

Voortzetting controles bij hotels

De controles bij de hotels zal de komende periode worden voortgezet. Daarnaast worden er ook gesprekken gevoerd met hotelketens over de misstanden die de Inspectie ziet binnen de schoonmaaksector. Deze aanpak heeft binnen de fastfoodsector tot resultaten geleid. De Inspectie SZW vindt dat de hotels en de schoonmaakbedrijven samen verantwoordelijk zijn voor eerlijk en veilig werken. De eerste gesprekken die gevoerd zijn met de hotelketens stemmen hoopvol. Zo is één hotelketen al gestopt met het schoonmaakbedrijf dat het niet zo nauw nam met de wet- en regelgeving. 

Om de misstanden in de schoonmaaksector zo effectief mogelijk aan te pakken, werkt de Inspectie SZW samen met de Belastingdienst, UWV, IND en individuele gemeenten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends
Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren gele...

Economie KHN
KHN in actie tegen boete op tijdelijk werk

‘Zo werkt het niet’. Onder dat motto komen ondernemers uit de horeca en andere branches vanaf vandaag in actie tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet maakt tijdelijk werk, en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, duurder. Seizoensarbeid of ...

Awards F&B
De 10 genomineerden voor AF&BM F&B Professional of the Year

Jaarlijks gaat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) op zoek naar dé F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer/-vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij/zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Columns Starten in de horeca
Audio-column: Verslavend Genieten

Monique van Gevelt schrijft al enige tijd columns voor onze website, waarbij ondernemen centraal staat. De horeca is immers een business die niet voor iedereen weggelegd is, en zeker niet op zakelijk vlak. Voor onze websites spreekt Monique ook audio-columns in. Dit keer met het onderwerp 'Ve...

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Amsterdam Achtergronden
De Gouden Reael: al 200 jaar een begrip in Amsterdam

De Gouden Reael is al jaren een begrip, maar voor veel Amsterdammers nog een echte 'hidden gem'. Het restaurant is gevestigd in een prachtig zeventiende-eeuws pand en gelegen op het historisch Realeneiland in Amsterdam. Sinds deze zomer heeft De Gouden Reael twee nieuwe eigenaren. Doel is om...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: