Controles Inspectie SZW bij fastfoodketens en hotels

19 juli 2018 | Thijs Jacobs

De grote fastfoodketens hebben hun schoonmaak het afgelopen jaar veel beter georganiseerd. De intensieve controles van de Inspectie SZW en de Belastingdienst de afgelopen jaren en intensieve gesprekken met de fastfoodsector hebben een duidelijk effect gehad. Bij een groot deel van de fastfoodvestigingen is afscheid genomen van malafide schoonmaakbedrijven en is de schoonmaak in eigen beheer gekomen. Schoonmakers worden nu niet meer onderbetaald en werken niet te lang. Ook controleren de fastfoodbedrijven beter wie er bij ze aan het werk zijn.

Schoonmaakbedrijven

In de afgelopen jaren zijn de schoonmaakbedrijven bij de fastfoodketen zeer frequent geïnspecteerd. De grootste controle was in 2015 waar bij 19 fastfoodfilialen controles werden gehouden. Uitkeringsfraude, belastingfraude, te lange werktijden en onderbetaling werden geconstateerd. Naast de controles ging de Inspectie SZW in gesprek met de hoofdvestigingen. Zij zagen in dat de schoonmaak op een andere, eerlijke manier, gedaan moest worden. Daar is nu werk van gemaakt en de Inspectie SZW constateert dat bij de eigen vestigingen geen meldingen meer binnenkomen van mogelijke fraude of overtredingen.

Hotels

De Inspectie SZW hanteert een vergelijkbare aanpak bij schoonmaakbedrijven die werken in hotels in onder andere het betere segment. Enige jaren geleden kreeg een bekende hotelketen voor ruim 300.000 euro boetes omdat zij niet aannemelijk konden maken dat de medewerkers die de kamers schoonmaakten voldoende werden betaald. Vorig jaar is door de Inspectie SZW weer gecontroleerd op de schoonmaak in hotels. Het fenomeen van onderbetaling, fraude, fictieve dienstverbanden en te lange werktijden, bleek nog steeds aanwezig. Binnen de sector is een hoge mate van concurrentie, waardoor de prijs onder druk staat. Hierdoor bezuinigen sommige bedrijven op de personeelskosten en overtreden zij moedwillig de wet. De schoonmaakbedrijven, en vaak ook hun opdrachtgevers, kunnen zo op oneerlijke wijze goedkoper werken. 

In 2017 kreeg de Inspectie 91 meldingen binnen van schoonmakers over werkdruk, intimidatie, te lagen lonen en|of lange werkdagen. Hiervan waren 50 meldingen dermate concreet dat er een onderzoek is ingesteld. De meeste onderzoeken lopen nog, maar een aantal zijn al afgerond en daarin werden overtredingen van de wet minimumloon, arbeidstijdenwet en de wet arbeid vreemdelingen geconstateerd. Daarnaast zijn er nog 21 inspecties geweest waarbij in ruim 60% overtredingen zijn geconstateerd. 

Voortzetting controles bij hotels

De controles bij de hotels zal de komende periode worden voortgezet. Daarnaast worden er ook gesprekken gevoerd met hotelketens over de misstanden die de Inspectie ziet binnen de schoonmaaksector. Deze aanpak heeft binnen de fastfoodsector tot resultaten geleid. De Inspectie SZW vindt dat de hotels en de schoonmaakbedrijven samen verantwoordelijk zijn voor eerlijk en veilig werken. De eerste gesprekken die gevoerd zijn met de hotelketens stemmen hoopvol. Zo is één hotelketen al gestopt met het schoonmaakbedrijf dat het niet zo nauw nam met de wet- en regelgeving. 

Om de misstanden in de schoonmaaksector zo effectief mogelijk aan te pakken, werkt de Inspectie SZW samen met de Belastingdienst, UWV, IND en individuele gemeenten.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: