Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

25 september 2020 | redactie

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen in horeca, maar ook in het consumentengedrag. De keuzes die consumenten maken worden namelijk steeds bewuster.

De pinpas wordt minder snel getrokken, ze zitten liever op het terras dan binnen – want minder risico – en zijn selectief in de keuze met wie en waar ze hun tijd doorbrengen. Zo gaf 43% van de Nederlanders eind mei jl. aan ‘het nog even aan te kijken’ of zelfs voorlopig helemaal niet uit eten te gaan. Ze kwamen er immers tijdens de crisis achter dat ze zelf ook redelijk wat kooktalent in huis hebben en er blijft nu ineens ook iets meer op de huisrekening staan. Daarnaast zijn ze ook steeds bewuster bezig met hun gezondheid, nu is gebleken dat dat al een goede stap tegen de richting van COVID-19 in is. En dus vinden de low-abv en 0,0% drankjes gretig aftrek, komen groenten het liefst uit de moestuin van de boer om de hoek en is een eerlijk verhaal ook wenselijk.

Plantaardig en low-abv

Etentjes, borrels en gezellige bijeenkomsten zullen steeds vaker binnenshuis plaatsvinden. Dus als consumenten er dan toch voor kiezen hun veilige bubbel te verlaten, kan het maar beter goed zijn. Ze kiezen voor plekken waar ze ‘echt’ eten krijgen, waar het hetgeen dat op het bord ligt nog steeds lijkt op hetgeen dat ooit gerooid of gevangen is - en ook zo smaakt. Waar de ingrediënten biologisch zijn, duurzaam en lokaal worden ingekocht en waar er genoeg plantaardige opties op de kaart te vinden zijn. Ook zijn ze graag op de hoogte van de herkomst en het verhaal erachter; transparantie wordt steeds belangrijker. Voor goede kwaliteit en een eerlijk verhaal hebben ze dan ook echt iets over. Hetzij een paar tientjes meer, hetzij een fietstocht van een kwartiertje langer.

Cocktails in opmars

Daarnaast vindt er ook een verschuiving plaats in het land der alcoholische drankjes. Het is de consument steeds minder te doen om alcohol an sich, maar steeds meer om de creativiteit, een mooie presentatie en de nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te proberen. 53% van de Nederlanders drinkt dan ook weleens een cocktail en maar liefst 39% daarvan is zelfs geïnteresseerd in een cocktail met minder alcohol. Ook geven ze liever wat meer uit aan een mooie gin & tonic of cocktail, omdat ze daar langer van genieten dan van een biertje. Dit alles blijkt uit een onderzoek dat SpiritsNL begin dit jaar hield met betrekking tot het gedrag van de consument als het aankomt op alcoholconsumptie. De branchevereniging houdt zich bezig met verantwoord alcoholgebruik en verduurzaming van de branche en lanceerde dit jaar voor de tweede keer de oneUNIT-campagne.

OneUNIT zet verantwoorde, licht alcoholische cocktails met maar één unit alcohol op de kaart en doet dit door middel van een landelijke campagne en competitie voor bartenders. Dit jaar vindt er voor het eerst ook een consumentenronde plaats. Het initiatief speelt daarmee ook in op de groeiende vraag van de consument.

Driegangenmenu aan huis

Hoe zullen deze trends zich doorzetten de komende tijd? Niet alleen hebben we van de afgelopen periode geleerd, dat je voor gezelligheid, goed eten en dito drankje niet per se de hort op hoeft, ook het bestedingspatroon verandert. Iets moet het dus waard zijn geld aan uit te geven. Uitgaan is niet zomaar meer ergens iets eten of een drankje doen. Het gaat om de beleving, de kwaliteit en het verhaal. Daarnaast zal de vraag naar meer keuzemogelijkheden groter worden. Low-abv, plantaardig, biologisch, lokaal; de menukaart hoeft niet ellenlang te zijn, maar wel gevarieerd genoeg iedereen te kunnen ontvangen. Ook zal de trend die bestellen en afhalen heet gestaag doorzetten. En helaas, een kapsalon of curry volstaat niet meer met dank aan alle fantastische initiatieven die tijdens de ‘lock down’ ontstonden. De consument wil dat luxe gevoel van een mooi driegangenmenu nu binnenshuis – gezellig aan de keukentafel. Met een mooie cocktail erbij dus.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Internationaal Coronacrisis
Ook België sluit de horeca

Ook in België moeten cafés en restaurants vanaf vandaag (maandag) vier weken de deuren sluiten. De Belgen gaan zelfs iets verder dan wij, want er gaat een avondklok gelden van middernacht tot 05.00 uur 's ochtends. In België is thuiswerken weer de standaard en worden ook de soci ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Horecaondernemers vechten sluiting van de horeca aan bij de rechter

De door het kabinet opgelegde sluiting van de horeca wordt door de Haagse bodega De Posthoorn aangevochten middels een een kort geding aan tegen de Nederlandse staat. Dinsdag komt de zaak voor de rechter en inmiddels hebben zich veel horecazaken bij het intiatief aangesloten, zo verklaart horecaonde ...

Columns
Column Sico de Moel: Lockdown Deal

"Ik heb straks een deal voor je!" Mijn gasten waren net in onze straat komen wonen en ze waren blij met een leuk restaurantje zo vlak in de buurt. Leuk, nieuwe buren. Het was de avond dat Rutte zijn tweede lockdown afkondigde; een horeca-lockdown deze keer. Veel onbegrip bij mij en b ...

Personalia
Bob Hutten draagt leiding Hutten over aan Drees Peter van den Bosch

Algemeen directeur Bob Hutten geeft de leiding van Hutten per 1 januari 2021 uit handen. Na 91 jaar en drie generaties komt de aansturing van het familiebedrijf nu in handen van Drees Peter van den Bosch, momenteel Innovatiemanager bij Foodsquad en Hutten. “In Drees zie ik iemand met heel veel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: