Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

25 september 2020 | redactie

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen in horeca, maar ook in het consumentengedrag. De keuzes die consumenten maken worden namelijk steeds bewuster.

De pinpas wordt minder snel getrokken, ze zitten liever op het terras dan binnen – want minder risico – en zijn selectief in de keuze met wie en waar ze hun tijd doorbrengen. Zo gaf 43% van de Nederlanders eind mei jl. aan ‘het nog even aan te kijken’ of zelfs voorlopig helemaal niet uit eten te gaan. Ze kwamen er immers tijdens de crisis achter dat ze zelf ook redelijk wat kooktalent in huis hebben en er blijft nu ineens ook iets meer op de huisrekening staan. Daarnaast zijn ze ook steeds bewuster bezig met hun gezondheid, nu is gebleken dat dat al een goede stap tegen de richting van COVID-19 in is. En dus vinden de low-abv en 0,0% drankjes gretig aftrek, komen groenten het liefst uit de moestuin van de boer om de hoek en is een eerlijk verhaal ook wenselijk.

Plantaardig en low-abv

Etentjes, borrels en gezellige bijeenkomsten zullen steeds vaker binnenshuis plaatsvinden. Dus als consumenten er dan toch voor kiezen hun veilige bubbel te verlaten, kan het maar beter goed zijn. Ze kiezen voor plekken waar ze ‘echt’ eten krijgen, waar het hetgeen dat op het bord ligt nog steeds lijkt op hetgeen dat ooit gerooid of gevangen is - en ook zo smaakt. Waar de ingrediënten biologisch zijn, duurzaam en lokaal worden ingekocht en waar er genoeg plantaardige opties op de kaart te vinden zijn. Ook zijn ze graag op de hoogte van de herkomst en het verhaal erachter; transparantie wordt steeds belangrijker. Voor goede kwaliteit en een eerlijk verhaal hebben ze dan ook echt iets over. Hetzij een paar tientjes meer, hetzij een fietstocht van een kwartiertje langer.

Cocktails in opmars

Daarnaast vindt er ook een verschuiving plaats in het land der alcoholische drankjes. Het is de consument steeds minder te doen om alcohol an sich, maar steeds meer om de creativiteit, een mooie presentatie en de nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te proberen. 53% van de Nederlanders drinkt dan ook weleens een cocktail en maar liefst 39% daarvan is zelfs geïnteresseerd in een cocktail met minder alcohol. Ook geven ze liever wat meer uit aan een mooie gin & tonic of cocktail, omdat ze daar langer van genieten dan van een biertje. Dit alles blijkt uit een onderzoek dat SpiritsNL begin dit jaar hield met betrekking tot het gedrag van de consument als het aankomt op alcoholconsumptie. De branchevereniging houdt zich bezig met verantwoord alcoholgebruik en verduurzaming van de branche en lanceerde dit jaar voor de tweede keer de oneUNIT-campagne.

OneUNIT zet verantwoorde, licht alcoholische cocktails met maar één unit alcohol op de kaart en doet dit door middel van een landelijke campagne en competitie voor bartenders. Dit jaar vindt er voor het eerst ook een consumentenronde plaats. Het initiatief speelt daarmee ook in op de groeiende vraag van de consument.

Driegangenmenu aan huis

Hoe zullen deze trends zich doorzetten de komende tijd? Niet alleen hebben we van de afgelopen periode geleerd, dat je voor gezelligheid, goed eten en dito drankje niet per se de hort op hoeft, ook het bestedingspatroon verandert. Iets moet het dus waard zijn geld aan uit te geven. Uitgaan is niet zomaar meer ergens iets eten of een drankje doen. Het gaat om de beleving, de kwaliteit en het verhaal. Daarnaast zal de vraag naar meer keuzemogelijkheden groter worden. Low-abv, plantaardig, biologisch, lokaal; de menukaart hoeft niet ellenlang te zijn, maar wel gevarieerd genoeg iedereen te kunnen ontvangen. Ook zal de trend die bestellen en afhalen heet gestaag doorzetten. En helaas, een kapsalon of curry volstaat niet meer met dank aan alle fantastische initiatieven die tijdens de ‘lock down’ ontstonden. De consument wil dat luxe gevoel van een mooi driegangenmenu nu binnenshuis – gezellig aan de keukentafel. Met een mooie cocktail erbij dus.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Personeel Gastronomie
Adriaan Visser nieuwe hoofdsommelier Harry's Maastricht

Adriaan Visser is de afgelopen jaren werkzaam geweest in diverse gerenommeerde zaken, waaronder Cordial in Oss en tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze. Hij is de derde Nederlander die in het bezit is van de prestigieuze titel Advanced Sommelier. Bij Harry’s wordt hij eindverantwoordelijke vo ...

Wet- en regelgeving Corona
Minister: geen ruimte voor heropening van terrassen

Minister Bas van 't Wout (Economische Zaken) heeft vrijdag nog eens gemeld dat er op dit moment "echt geen ruimte is om meer te doen." Hij sprak uit dat de "huidige rotsituatie dan alleen maar langer voort al duren." Op 8 maart wil hij de situatie nog eens bekijken in de hoop ...

Gastronomie Corona
Toprestaurants doen niet mee aan horeca-protest

De meeste toprestaurants in Nederland doen niet mee aan het horeca-protest, waarbij op dinsdag 2 maart de terrassen weer voor publiek open worden gesteld. Ruim 130 ondernemers, verenigd in de G4 (Gastronomische 4) en te samen goed voor driekwart van de Michelin-sterren in Nederland, distantieren zic ...

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Corona of niet, dit stel opende deze week hun nieuwe zaak

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: