Column Monique van Gevelt: moeilijke figuren

12 juni 2018 | Monique van Gevelt

Het is een verademing om een goed team om je heen te hebben waar je op kan bouwen en vertrouwen. Een team dat er samen de schouders onderzet en met plezier werkt. Toch zie je in de horeca ook veel gebrek aan teamwork. Want een goed team samenstellen lijkt tegenwoordig bijna hogere wiskunde. Of dat nou komt door het gebrek aan gekwalificeerde mensen of levensinstelling, het bouwen aan een goed werkend en hecht team is nog niet zo makkelijk. Er zijn mensen van diverse pluimage en je weet niet altijd vooraf wat je in huis haalt.

Zuigers en gevers

Zo heb je ‘zuigers’ en ‘gevers’. Mensen die de kar trekken en mensen die ervoor gaan liggen. Medewerkers die voor je door het vuur gaan of medewerkers die misbruik van je maken. En die laatsten kosten je tijd en energie.
Een zogenaamde ‘rotte appel’ in je team kan intern zorgen voor strubbelingen en frustraties. Het is een gevaar voor de werksfeer en productiviteit. En voordat je het weet steken ze anderen aan met hun gedrag, met alle gevolgen van dien.

Teamverziekers

Als je van die sfeerverziekers in je restaurant hebt werken is er maar één remedie. Je moet de situatie niet laten sudderen, maar het op tijd aanpakken. En ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn. Daarnaast is er geen standaard aanpak voor. Onderstaande voorbeelden maken dat duidelijk. Je herkent er vast een paar.

Betweters, muggenzifters en egotrippers

Van die arrogante werknemers die vol zijn van zichzelf en zich beter voelen dan de rest. Ze zijn meester in het manipuleren en vinden dat ze altijd gelijk hebben. Maar de verantwoording leggen ze toch liever bij een ander.

Vermijd hier de discussie en laat ze ideeën aandragen. Maar kap ze ook op tijd af als ze doordrammen. Kom met goede tegenargumenten in de vorm van vragen. En laat ze hetgeen ze inbrengen in de praktijk brengen. Het probleem wat ze aandragen, kunnen ze meestal prima zelf oplossen.

Ja-zeggers, nee-doeners

Deze medewerkers hebben een soort passief gedrag en gebruiken vaak clichés als ‘komt voor mekaar’, maar uiteindelijk houden ze je aan het lijntje. Ze komen met allerlei smoesjes en uitvluchten en stagneren de boel. Maak het deze mensen makkelijk om hun mening te geven en help ze bij het nemen van een beslissing door de voor- en nadelen tegen elkaar weg te strepen. Maar bevestig wel hun beslissing, zodat ze er niet onderuit komen.

De zwijgende medewerker

Deze mensen houden hun mening voor zich. Ze reageren amper en kunnen als een blad aan een boom omslaan en zich tegen je keren. En dat zie je vaak niet aankomen. Wat niet helpt is een monoloog of preek. Zelf zwijgen is ook geen optie. Beter is het om open vragen te stellen waarop de medewerker wel moet reageren. Open lichaamstaal en geduld zijn hier wel handig.

Waar ligt jouw grens?

Als je wilt dat je medewerkers zich bewust worden van hun gedrag en opstelling, dan zal je ze daarop moeten aanspreken. Want de kans is klein dat je medewerker uit zichzelf verandert. ‘Beloon’ het gedrag van deze medewerker ook niet door ze werk uit handen te nemen of hun problemen op te lossen. Hou ze liever een spiegel voor en nodig ze uit om zelf na te denken over hun functioneren. Ben eerlijk en open over je verwachtingen, maar wees niet gevoelloos.

De vraag blijft hoeveel tijd je wilt steken in deze medewerkers. Want uiteindelijk mag het team en de hardwerkende, welwillende medewerkers niet lijden onder diegenen die de boel verzieken. Daarom is het goed om als ondernemer toch een bepaalde afstand te bewaren. Je kunt nu eenmaal niet ieders vriend zijn. Het is naar om te zeggen, maar medewerkers die je bedrijf kunnen beschadigen moet je isoleren. En dat is jouw taak.

Ik ben een voorstander van coachend leiderschap waar je medewerkers laat groeien in hun ontwikkeling. Deze vorm van leiderschap motiveert, zorgt voor onderling vertrouwen en een goede werksfeer. Medewerkers worden zelfstandiger en nemen eerder verantwoordelijkheid op zich. Maar de praktijk leert dat niet iedereen makkelijk is te coachen. En sommige mensen willen helemaal niet gecoacht worden.

Dit is een bijdrage van Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Achtergronden Culinair
Jubilerend l’Atelier schenkt cheque aan KiKa

Restaurant l’Atelier in Gulpen bestaat 20 jaar. Eigenaren Ellen en Hans Kinkartz hebben dat bijzondere feit zondag 13 januari gevierd. Met een speciale jubileumlunch werd liefst €4500,- opgehaald voor Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij). Er was voor eigenaren Ellen en Hans Kinkartz ma...

Awards Van der Valk
Restaurant Van der Valk Hotel Hoorn is Restaurant van het Jaar 2018

Restaurant Van der Valk Hotel in Hoorn heeft vorige week de VVV Dinercheque 'Restaurant van het Jaar 2018' Award in ontvangst genomen. Deze prijs werd voor het derde jaar op rij uitgereikt door VVV Nederland, de uitgever van de VVV Dinercheque. "Wij zijn heel blij met deze award"...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: