Column Monique van Gevelt: moeilijke figuren

12 juni 2018 | Monique van Gevelt

Het is een verademing om een goed team om je heen te hebben waar je op kan bouwen en vertrouwen. Een team dat er samen de schouders onderzet en met plezier werkt. Toch zie je in de horeca ook veel gebrek aan teamwork. Want een goed team samenstellen lijkt tegenwoordig bijna hogere wiskunde. Of dat nou komt door het gebrek aan gekwalificeerde mensen of levensinstelling, het bouwen aan een goed werkend en hecht team is nog niet zo makkelijk. Er zijn mensen van diverse pluimage en je weet niet altijd vooraf wat je in huis haalt.

Zuigers en gevers

Zo heb je ‘zuigers’ en ‘gevers’. Mensen die de kar trekken en mensen die ervoor gaan liggen. Medewerkers die voor je door het vuur gaan of medewerkers die misbruik van je maken. En die laatsten kosten je tijd en energie.
Een zogenaamde ‘rotte appel’ in je team kan intern zorgen voor strubbelingen en frustraties. Het is een gevaar voor de werksfeer en productiviteit. En voordat je het weet steken ze anderen aan met hun gedrag, met alle gevolgen van dien.

Teamverziekers

Als je van die sfeerverziekers in je restaurant hebt werken is er maar één remedie. Je moet de situatie niet laten sudderen, maar het op tijd aanpakken. En ik weet uit ervaring hoe lastig dat kan zijn. Daarnaast is er geen standaard aanpak voor. Onderstaande voorbeelden maken dat duidelijk. Je herkent er vast een paar.

Betweters, muggenzifters en egotrippers

Van die arrogante werknemers die vol zijn van zichzelf en zich beter voelen dan de rest. Ze zijn meester in het manipuleren en vinden dat ze altijd gelijk hebben. Maar de verantwoording leggen ze toch liever bij een ander.

Vermijd hier de discussie en laat ze ideeën aandragen. Maar kap ze ook op tijd af als ze doordrammen. Kom met goede tegenargumenten in de vorm van vragen. En laat ze hetgeen ze inbrengen in de praktijk brengen. Het probleem wat ze aandragen, kunnen ze meestal prima zelf oplossen.

Ja-zeggers, nee-doeners

Deze medewerkers hebben een soort passief gedrag en gebruiken vaak clichés als ‘komt voor mekaar’, maar uiteindelijk houden ze je aan het lijntje. Ze komen met allerlei smoesjes en uitvluchten en stagneren de boel. Maak het deze mensen makkelijk om hun mening te geven en help ze bij het nemen van een beslissing door de voor- en nadelen tegen elkaar weg te strepen. Maar bevestig wel hun beslissing, zodat ze er niet onderuit komen.

De zwijgende medewerker

Deze mensen houden hun mening voor zich. Ze reageren amper en kunnen als een blad aan een boom omslaan en zich tegen je keren. En dat zie je vaak niet aankomen. Wat niet helpt is een monoloog of preek. Zelf zwijgen is ook geen optie. Beter is het om open vragen te stellen waarop de medewerker wel moet reageren. Open lichaamstaal en geduld zijn hier wel handig.

Waar ligt jouw grens?

Als je wilt dat je medewerkers zich bewust worden van hun gedrag en opstelling, dan zal je ze daarop moeten aanspreken. Want de kans is klein dat je medewerker uit zichzelf verandert. ‘Beloon’ het gedrag van deze medewerker ook niet door ze werk uit handen te nemen of hun problemen op te lossen. Hou ze liever een spiegel voor en nodig ze uit om zelf na te denken over hun functioneren. Ben eerlijk en open over je verwachtingen, maar wees niet gevoelloos.

De vraag blijft hoeveel tijd je wilt steken in deze medewerkers. Want uiteindelijk mag het team en de hardwerkende, welwillende medewerkers niet lijden onder diegenen die de boel verzieken. Daarom is het goed om als ondernemer toch een bepaalde afstand te bewaren. Je kunt nu eenmaal niet ieders vriend zijn. Het is naar om te zeggen, maar medewerkers die je bedrijf kunnen beschadigen moet je isoleren. En dat is jouw taak.

Ik ben een voorstander van coachend leiderschap waar je medewerkers laat groeien in hun ontwikkeling. Deze vorm van leiderschap motiveert, zorgt voor onderling vertrouwen en een goede werksfeer. Medewerkers worden zelfstandiger en nemen eerder verantwoordelijkheid op zich. Maar de praktijk leert dat niet iedereen makkelijk is te coachen. En sommige mensen willen helemaal niet gecoacht worden.

Dit is een bijdrage van Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije* (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ne...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Awards Culinair
Mart Oude Luttikhuis wint kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs

De kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2020 van Chaîne des Rôtisseurs is gewonnen door Mart Oude Luttikhuis. De pas 20-jarige chef van sterrestaurant De Bloemenbeek in De Lutte plaatst zich hiermee voor de internationale wedstrijd in Parijs later dit jaar. In Leerh...

Events Marketing
Wat doe jij met Nationale Pannenkoekendag?               

Op 20 maart vieren wij met zijn allen de ‘Nationale Pannenkoekendag’. Dit is de dag waarop pannenkoeken maken en het eten ervan centraal staat. Veel basisscholen vieren deze dag doormiddel van het bakken van pannenkoeken voor opa’s, oma’s en ouderinstellingen. Deze basisschol...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: