Column: Haal die laptopzombie binnen!

28 maart 2019 | David Bakker

Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Het aantal zzp’ers groeide van ruim 630 duizend in 2003 naar 1,1 miljoen in 2018. Dat meldde het CBS vorige maand. Dat zijn ruim drie miljoen potentiele gasten.

Steeds meer zelfstandigen en flexwerkers kiezen ervoor om hun werkzaamheden te verrichten in de lokale horeca. Goede koffie, prettige werksfeer en niet de afleidingen van thuis of het kantoor. Alle ‘hipsterlifeveganproofrestaurants' vullen zich met latte macchiato-drinkende dertigers. Er zijn horecaondernemers die deze ‘laptopzombies’ weigeren. Dat is natuurlijk iedereen z’n goed recht, maar ik ga je proberen te overtuigen om ze wél binnen te laten.

Eerst de nadelen. Gezellig is het niet echt, natuurlijk. Hersenloze volwassenen die staren naar hun hagelwitte MacBook Pro, of even hun ogen de rust gunnen en doelloos naar buiten turen. Veel geld geven ze al helemaal niet uit: die twee koppen koffie die ze nuttigen tijdens hun vier uur durende sessie is nou niet echt iets waar je als ondernemer vrolijk van wordt. Vrolijk zijn die flexwerkers overigens zelf ook niet. Deadlines en zeurende bazen zorgen niet echt voor een goed humeur.

Nu begrijp ik dat ik met wel erg sterke argumenten moet komen om je ervan te overtuigen dat je ze wel binnen moet laten. Laat ik beginnen met ‘elke euro is er één’. Maar misschien nog belangrijker: de zaak oogt vol en dat zien voorbijgangers. Niemand gaat in een lege zaak zitten. Geef deze zzp’ers een prominente plek in je zaak, zodat voorbijgangers én gasten die binnenkomen een volle zaak ervaren.

Er is een reden waarom ze jouw zaak bezoeken. De sojamelk, gemberthee, vegancheesecake, de sfeer of het modern Scandinavische design, of gewoon simpelweg de locatie. Een instagram-story is zo gepost en gratis reclame is toch wel erg lekker. In het wereldje van zzp’ers gaat dit als een lopend vuurtje en voor je het weet zit je zaak vol met marketingmanagers en redacteuren. Nogmaals: de vraag is of je het wil, maar veel horecazaken faciliteren de zzp’er wel door ruimte en stopcontacten aan te bieden of een arrangement met onbeperkt koffie en thee voor een passelijke prijs toe te voegen aan het menu.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: