Column: Haal die laptopzombie binnen!

28 maart 2019 | David Bakker

Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Het aantal zzp’ers groeide van ruim 630 duizend in 2003 naar 1,1 miljoen in 2018. Dat meldde het CBS vorige maand. Dat zijn ruim drie miljoen potentiele gasten.

Steeds meer zelfstandigen en flexwerkers kiezen ervoor om hun werkzaamheden te verrichten in de lokale horeca. Goede koffie, prettige werksfeer en niet de afleidingen van thuis of het kantoor. Alle ‘hipsterlifeveganproofrestaurants' vullen zich met latte macchiato-drinkende dertigers. Er zijn horecaondernemers die deze ‘laptopzombies’ weigeren. Dat is natuurlijk iedereen z’n goed recht, maar ik ga je proberen te overtuigen om ze wél binnen te laten.

Eerst de nadelen. Gezellig is het niet echt, natuurlijk. Hersenloze volwassenen die staren naar hun hagelwitte MacBook Pro, of even hun ogen de rust gunnen en doelloos naar buiten turen. Veel geld geven ze al helemaal niet uit: die twee koppen koffie die ze nuttigen tijdens hun vier uur durende sessie is nou niet echt iets waar je als ondernemer vrolijk van wordt. Vrolijk zijn die flexwerkers overigens zelf ook niet. Deadlines en zeurende bazen zorgen niet echt voor een goed humeur.

Nu begrijp ik dat ik met wel erg sterke argumenten moet komen om je ervan te overtuigen dat je ze wel binnen moet laten. Laat ik beginnen met ‘elke euro is er één’. Maar misschien nog belangrijker: de zaak oogt vol en dat zien voorbijgangers. Niemand gaat in een lege zaak zitten. Geef deze zzp’ers een prominente plek in je zaak, zodat voorbijgangers én gasten die binnenkomen een volle zaak ervaren.

Er is een reden waarom ze jouw zaak bezoeken. De sojamelk, gemberthee, vegancheesecake, de sfeer of het modern Scandinavische design, of gewoon simpelweg de locatie. Een instagram-story is zo gepost en gratis reclame is toch wel erg lekker. In het wereldje van zzp’ers gaat dit als een lopend vuurtje en voor je het weet zit je zaak vol met marketingmanagers en redacteuren. Nogmaals: de vraag is of je het wil, maar veel horecazaken faciliteren de zzp’er wel door ruimte en stopcontacten aan te bieden of een arrangement met onbeperkt koffie en thee voor een passelijke prijs toe te voegen aan het menu.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Achtergronden Gastronomie
De Loohoeve viert 5-jarig jubileum met menuboxen met gastchefs

Jeroen en Marleen Brouwer van hotel en sterrenrestaurant De Loohoeve in het Drentse Schoonloo brengen in maart 2021 speciale jubileummenuboxen uit samen met drie gastchefs. Het gaat om topchefs Soenil Bahadoer van De Lindehof (twee Michelinsterren), Jermain de Rozario van De Rozario (een Michelinste ...

Themamaand energie
Energielabels en keurmerken uitgelegd

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Personeel Gastronomie
Adriaan Visser nieuwe hoofdsommelier Harry's Maastricht

Adriaan Visser is de afgelopen jaren werkzaam geweest in diverse gerenommeerde zaken, waaronder Cordial in Oss en tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze. Hij is de derde Nederlander die in het bezit is van de prestigieuze titel Advanced Sommelier. Bij Harry’s wordt hij eindverantwoordelijke vo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: