Column: Haal die laptopzombie binnen!

28 maart 2019 | David Bakker

Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Het aantal zzp’ers groeide van ruim 630 duizend in 2003 naar 1,1 miljoen in 2018. Dat meldde het CBS vorige maand. Dat zijn ruim drie miljoen potentiele gasten.

Steeds meer zelfstandigen en flexwerkers kiezen ervoor om hun werkzaamheden te verrichten in de lokale horeca. Goede koffie, prettige werksfeer en niet de afleidingen van thuis of het kantoor. Alle ‘hipsterlifeveganproofrestaurants' vullen zich met latte macchiato-drinkende dertigers. Er zijn horecaondernemers die deze ‘laptopzombies’ weigeren. Dat is natuurlijk iedereen z’n goed recht, maar ik ga je proberen te overtuigen om ze wél binnen te laten.

Eerst de nadelen. Gezellig is het niet echt, natuurlijk. Hersenloze volwassenen die staren naar hun hagelwitte MacBook Pro, of even hun ogen de rust gunnen en doelloos naar buiten turen. Veel geld geven ze al helemaal niet uit: die twee koppen koffie die ze nuttigen tijdens hun vier uur durende sessie is nou niet echt iets waar je als ondernemer vrolijk van wordt. Vrolijk zijn die flexwerkers overigens zelf ook niet. Deadlines en zeurende bazen zorgen niet echt voor een goed humeur.

Nu begrijp ik dat ik met wel erg sterke argumenten moet komen om je ervan te overtuigen dat je ze wel binnen moet laten. Laat ik beginnen met ‘elke euro is er één’. Maar misschien nog belangrijker: de zaak oogt vol en dat zien voorbijgangers. Niemand gaat in een lege zaak zitten. Geef deze zzp’ers een prominente plek in je zaak, zodat voorbijgangers én gasten die binnenkomen een volle zaak ervaren.

Er is een reden waarom ze jouw zaak bezoeken. De sojamelk, gemberthee, vegancheesecake, de sfeer of het modern Scandinavische design, of gewoon simpelweg de locatie. Een instagram-story is zo gepost en gratis reclame is toch wel erg lekker. In het wereldje van zzp’ers gaat dit als een lopend vuurtje en voor je het weet zit je zaak vol met marketingmanagers en redacteuren. Nogmaals: de vraag is of je het wil, maar veel horecazaken faciliteren de zzp’er wel door ruimte en stopcontacten aan te bieden of een arrangement met onbeperkt koffie en thee voor een passelijke prijs toe te voegen aan het menu.

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Opening Utrecht
Liemès Food District zoekt gepassioneerde chefs

Dit najaar opent Liemès Food District haar deuren in het iconische gebouw The Wall in Utrecht. Hier bereiden gepassioneerde chefs van elf verschillende keukens de lekkerste gerechten. Voor dit nieuwe horecaconcept is Liemès op zoek naar ambitieuze chefs met een passie voor goed eten. Z...

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: