Blog Gabriella Esselbrugge: de wittebroodsweken

1 februari 2017 | Thijs Jacobs

Na de opening van ons Holland Giethoorn Restaurant in het Chinese Dafeng ging het allemaal voorspoedig. De keuken draaide overuren om ook onze trolleys op het park te vullen met Hollandse lekkernijen en de gasten waren tevreden. Maar de tulpen waren bijna uitgebloeid en zouden de gasten ook alleen voor de Hollandse entourage en gastvrijheid komen?

In de Chinese-dip

Na de eerste drukke maanden kwam er een dip. We hadden wel campagnes voor bedrijven gedaan waarbij ze het restaurant konden afhuren om trainingen te geven, workshops te doen, te lunchen of dineren, maar er kwamen maar een paar reserveringen van bedrijven binnen. Gelukkig hadden we een overeenkomst met de lokale overheid die vouchers voor hun team en relaties hadden en regelmatig kwamen lunchen of vergaderen. Een aantal families had ons als stamrestaurant gekozen en daar maakten we ook telkens een feest van. Naast de grote festiviteiten op het park, moesten we gaan nadenken over andere evenementen die we konden organiseren. Voor de Chinezen in de omgeving van het park was het inmiddels wel duidelijk dat we van een feestje houden, want er stond regelmatig iets in de lokale media over een mini-event of feestelijkheid bij het Holland Giethoorn Restaurant.

Dating

Tijdens een brainstormsessie met ons team noemde iemand dat daten zo populair was en een ander kwam met het idee om afhaaleten te gaan presenteren op een app als Eleme (zie ook  ele.me, dit betekent ‘heb je trek?’) of Meituan.com die vouchers verkoopt van restaurants met mooie aanbiedingen. Ook als je in het restaurant zit, kun je hiermee bestellen of een bioscoopkaartje kopen voor na je diner. Ontzettend handig: alles in één app en je kunt gelijk betalen. Het laatste zetten we even on hold omdat onze keuken het op piekmomenten al niet aankon.

Het team zocht een samenwerking met een datingapp die populair was, namelijk Baihe, en keek wat het potentieel was in onze regio. We organiseerden daarna een paar datingevenementen die ontzettend hilarisch en succesvol waren. Vooral de afstandelijkheid tussen de date-kandidaten viel op. Door optredens werd iedereen iets losser, maar er bleef echt een mannen- en vrouwenkamp. Het overschot aan mannen maakt de Chinese vrouw heel kritisch. Ondertussen probeerden wij met onze gerechten de romantische sfeer erin te houden. De lekkernijen werden gedecoreerd met hartjes, rozen en teksten als love. Zelfs koekhappen (met een andere koek dan onze ontbijtkoek - want die smaakt volgens Chinezen namelijk naar Chinese medicijnen - deed het goed!

Chinees gerecht

Onze chef kwam met het idee om iedere dag toch een Chinees gerecht te serveren, zodat ook de 'help!-westers-eten-lust-ik-niet-gasten' aan hun trekken konden komen. Hoewel het niet bij onze filosofie paste, maakten we een dagspecial met een Chinees gerecht. We zochten verder ook nog contact met touroperators die naar andere parken en attracties in de regio gaan om te proberen een vaste gastenstroom te krijgen.

Tijdelijke contracten

Om de kosten iets te drukken dacht ik dat het beter was om afscheid te nemen van een gedeelte van het team. Tijdelijke contracten zijn niet gebruikelijk in China, dus moesten we - vond ik - op pad om te kijken of we een aantal mensen elders konden onderbrengen. We spraken met een paar hotels in de regio en de overheid en hadden geluk dat ze meerdere mensen konden overnemen. De afscheidsgesprekken die ik voerde waren niet gemakkelijk, maar het feit dat ze gelijk ergens anders aan de slag konden, zorgde voor een fijne afloop. 

Een kater is een goed teken

Je doet zaken vanuit vertrouwen in China, dus acquisitie is arbeidsintensief omdat er veel uren in gaan zitten als je relaties beter wilt leren kennen. Tijdens een lunch of diner praat je met name over elkaars cultuur en andere ditjes en datjes, maar niet over zaken. Uiteindelijk wordt er, als er voldoende vertrouwen is, wel geproost op een samenwerking. Bij ons is het netjes dat als je proost op een fijne samenwerking je elkaar even aankijkt. Maar in China is dat lange aankijken niet netjes. Ik benoem dat soort zaken altijd even om uit te leggen waarom ik zo dom zit te staren. Ook mijn alcoholconsumptie is niet goed voor het zakendoen in China. Ik drink namelijk geen alcohol en meld dit altijd tevoren of neem iemand mee die voor me kan drinken. Zo ontstaat er toch een gezonde competitie. In China is een kater een goed teken, namelijk een businessdeal.

Ministraatje

Voor de drukke periodes ontwikkelden we iets om de keuken te ontlasten. Om de dipmomenten door te komen is het handig om buffers te maken als er heel veel gasten op het park zijn. Tegenover ons restaurant openden we kleine F&B-outlets in een ministraatje met een Hollands pannenkoekenhuisje, een Holland snackhuisje, een Holland drinks, een Holland friethuisje en Holland-smoothies. Onder de klanken van Nederlandse artiesten waan je je op een soort van braderie.

Het is in China gebruikelijk om zaken te delen, dus hebben we overal porties van en serveren we niet een zak patat, maar een plateau met snacks en frites zodat gasten kunnen delen. Dat geeft ook gelijk een hoop gezelligheid. Voor het inrichten van de outlets moesten we nieuwe keukenapparatuur aanschaffen. Hiervoor gingen we naar een horeca-keukenwinkel in de dichtstbijzijnde grote plaats. Na een korte wandeling door het bedrijf hadden we alle zaken op een rijtje en vroegen we een van de verkopers met ons mee te lopen. We kregen een prijs voorgeschoteld die niet mals was, althans voor Chinese begrippen. Omdat ik van Jack, mijn Chinese zakenpartner, inmiddels had geleerd dat weglopen helpt tijdens het onderhandelen, deden we een bod en toen ze deze weigerden, liepen we weg. Nog geen twee stappen buiten, werden we weer naar binnen gehaald en zeiden ze dat ze de apparatuur voor de geboden prijs konden leveren. Yes! We zijn ruim binnen het budget gebleven en kunnen voor de aankleding nog wat mooie spullen bestellen.

In het volgende blog meer over mijn toenemende expansiedrift in China?
 

PS: Hieronder zie je een afbeelding van de fantastische Fa Fa Showdancers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Rotterdam
Burgerbar viert vijfjarig bestaan tijdens festival in Rotterdam

Ter Marsch & Co verblijdt 12.000 bezoekers met het grillen en flippen van award winning hamburgers. En omdat zij jarig zijn, delen zij tijdens het festival A Day at the Park op 21 september 2019 VIB (Very Important Burger) bandjes uit. Met zo’n begeerlijk VIB bandje krijg je op vertoon hie...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Food Opening
Fotoreportage: Van stoffige afhaalchinees naar ultieme hotspot

Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaa...

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: