Asahi Group Holdings neemt Grolsch over

12 oktober 2016 | Jorien Slager

Asahi Group Holdings is per 11 oktober de nieuwe moedermaatschappij van de merken Grolsch, Peroni en Meantime. Het Japanse Asahi Group Holdings heeft de overname van het Nederlandse Koninklijke Grolsch, het Italiaanse Birra Peroni en het Engelse Meantime afgerond.

Door deze overname is er na een proces van ruim een jaar duidelijkheid gekomen. Bovengenoemde bedrijven zijn bijna 9 jaar onderdeel geweest van SABMiller, de nummer 2 brouwerijgroep ter wereld. In september 2015 kondigde AB Inbev aan SABMiller te willen overnemen, waarmee de Board van SABMiller per 13 oktober 2015 heeft ingestemd. Daarna heeft er een lang proces plaatsgevonden waarin AB Inbev een aantal brouwerijen en operaties van SABMiller voorwaardelijk heeft doorverkocht. Met de finale afronding van de overname van SABMiller door AB Inbev per 11 oktober 2016 is ook de overname van Koninklijke Grolsch, Birra Peroni en Meantime door het Japananse Asahi Group Holdings definitief geworden.

De investering in deze bedrijven en het creëren van de Asahi Europa divisie is een significante ontwikkeling voor de Asahi Group om Europa te veroveren en deze markten verder uit te bouwen.

Akiyoshi Koji, President Asahi Group Holdings: “Vandaag is een gedenkwaardige dag voor de Asahi Group. We zijn trots dat we een unieke aantrekkelijke groep zijn geworden met geliefde merken en veel getalenteerde mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we met samenwerken, in staat zijn om onze markten verder uit te bouwen en  onze klanten en consumenten zelfs nog beter te kunnen bedienen.”

Hector Gorosabel, CEO Asahi Europa: “Vandaag markeert het begin van wat, daar ben ik van overtuigd, een van ’s werelds beste bierbrouwers zal worden. Consumenten en klanten worden steeds kritischer over de kwaliteit en de herkomst van de merken die zij kiezen. Asahi Europa heeft de merken, de flexibiliteit en het belangrijkste, de mensen, om  uitzonderlijke ervaringen voor beide te leveren.”

Andrei Haret, Managing Director Koninklijke Grolsch: “Met trots en respect voor de periode met onze vorige eigenaar SABMiller heeft Grolsch zich als bedrijf de afgelopen 9 jaar sterk kunnen ontwikkelen en haar portfolio en marktaandeel substantieel kunnen uitbreiden. Ik ben ook ontzettend enthousiast over de nieuwe periode in de lange 400 jarige geschiedenis van Grolsch die nu gaat beginnen met Asahi. Deze overname zal ons zeker nieuwe impulsen geven om het Grolsch merk en onze portfolio nog verder uit te bouwen en te versterken. De eerste plannen hiervoor zijn we al aan het maken en ik weet zeker dat we onze klanten en consumenten de komende jaren zullen blijven verrassen met heerlijke nieuwe bieren, sterke merken en fantastische nieuwe concepten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Corona
Horeca Alliantie demonstreert 7 december op Malieveld

Géén enkel horecabedrijf mag nog kopje onder gaan door gebrek aan coronasteun van de overheid. De steunmaatregelen mogen niet verder worden afgebouwd, maar moeten gemaximaliseerd worden! Juist nú, nu de horeca alle reserves heeft opgebruikt en niet langer overleven kan. Dit is d ...

Financieel Ondernemen Digitaal Ondernemen Horeca & Belasting
7 redenen waarom uw administratie digitaal moet

Digitaliseren is de afgelopen jaren een enorme trend. Alles moet tegenwoordig online en in de cloud. Daarnaast streven veel bedrijven naar een clean desk of een paperless office. Maar wat is er eigenlijk mis met een papieren administratie? Veel ondernemers werken nog met mappen. Inkomende facture ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: