Asahi Group Holdings neemt Grolsch over

12 oktober 2016 | Jorien Slager

Asahi Group Holdings is per 11 oktober de nieuwe moedermaatschappij van de merken Grolsch, Peroni en Meantime. Het Japanse Asahi Group Holdings heeft de overname van het Nederlandse Koninklijke Grolsch, het Italiaanse Birra Peroni en het Engelse Meantime afgerond.

Door deze overname is er na een proces van ruim een jaar duidelijkheid gekomen. Bovengenoemde bedrijven zijn bijna 9 jaar onderdeel geweest van SABMiller, de nummer 2 brouwerijgroep ter wereld. In september 2015 kondigde AB Inbev aan SABMiller te willen overnemen, waarmee de Board van SABMiller per 13 oktober 2015 heeft ingestemd. Daarna heeft er een lang proces plaatsgevonden waarin AB Inbev een aantal brouwerijen en operaties van SABMiller voorwaardelijk heeft doorverkocht. Met de finale afronding van de overname van SABMiller door AB Inbev per 11 oktober 2016 is ook de overname van Koninklijke Grolsch, Birra Peroni en Meantime door het Japananse Asahi Group Holdings definitief geworden.

De investering in deze bedrijven en het creëren van de Asahi Europa divisie is een significante ontwikkeling voor de Asahi Group om Europa te veroveren en deze markten verder uit te bouwen.

Akiyoshi Koji, President Asahi Group Holdings: “Vandaag is een gedenkwaardige dag voor de Asahi Group. We zijn trots dat we een unieke aantrekkelijke groep zijn geworden met geliefde merken en veel getalenteerde mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we met samenwerken, in staat zijn om onze markten verder uit te bouwen en  onze klanten en consumenten zelfs nog beter te kunnen bedienen.”

Hector Gorosabel, CEO Asahi Europa: “Vandaag markeert het begin van wat, daar ben ik van overtuigd, een van ’s werelds beste bierbrouwers zal worden. Consumenten en klanten worden steeds kritischer over de kwaliteit en de herkomst van de merken die zij kiezen. Asahi Europa heeft de merken, de flexibiliteit en het belangrijkste, de mensen, om  uitzonderlijke ervaringen voor beide te leveren.”

Andrei Haret, Managing Director Koninklijke Grolsch: “Met trots en respect voor de periode met onze vorige eigenaar SABMiller heeft Grolsch zich als bedrijf de afgelopen 9 jaar sterk kunnen ontwikkelen en haar portfolio en marktaandeel substantieel kunnen uitbreiden. Ik ben ook ontzettend enthousiast over de nieuwe periode in de lange 400 jarige geschiedenis van Grolsch die nu gaat beginnen met Asahi. Deze overname zal ons zeker nieuwe impulsen geven om het Grolsch merk en onze portfolio nog verder uit te bouwen en te versterken. De eerste plannen hiervoor zijn we al aan het maken en ik weet zeker dat we onze klanten en consumenten de komende jaren zullen blijven verrassen met heerlijke nieuwe bieren, sterke merken en fantastische nieuwe concepten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Personalia
Joey de Kruijf geslaagd voor Meesterproef SVH Meestergastheer

Op woensdag 17 april jongstleden is Joey de Kruijf, General Manager en Maître bij Central Park in Voorburg, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meestergastheer. Binnenkort wordt Joey als 44ste SVH Meestergastheer geïnaugureerd en treedt hij officieel toe tot de SVH Meesterfamilie. SV...

Events KHN
SVH officieel partner eerste editie Nationale Horecadag

Dinsdag 21 mei vindt voor het eerst de Nationale Horecadag plaats. Stichting Vakbekwaamheid Horeca is officieel partner geworden van dit evenement. Samen met initiatiefnemer Lennart Maas, manager van hotel Park Plaza Victoria Amsterdam, organiseren Koninklijke Horeca Nederland en SVH deze grootste o...

Bezorgen Interview Longread
Interview Jitse Groen, oprichter Takeaway.com: "Wij zijn een goudmijn voor restaurants"

Lunchbezorging groeit. Eigenlijk groeit de hele bezorgsector van food. Takeaway.com liet onlangs dan ook imposante groeicijfers zien: een toename van 51 procent van het aantal bezorgingen. Jitse Groen (41 jaar oud), oprichter en CEO van het bedrijf, nam de tijd om ons bij te praten over het reilen e...

Opening
Nieuwste Amsterdamse foodhal opent deuren in Magna Plaza

Vanaf vandaag blaast The Food Department officieel nieuw - culinair - leven in het iconische Magna Plaza. Amsterdams nieuwste foodhal in het centrum van de hoofdstad brengt 14 foodstands en 3 bars naar de tweede verdieping van het historische pand. Het menu: een mix van gerenommeerde namen, Amsterda...

Awards Chefs
Deze drie chefs dragen titel 'New Chef on the Block'

Vandaag kennen Gault&Millau en Food Reporter de titel New Chef on the Block toe aan drie jonge, getalenteerde chefs. Alice Colombari van Restaurant Alice, Alex Haupt van 101 Gowrie en Marijn van de Worp van Restaurant Fizzy zijn de eerste drie chefs die de titel mogen dragen. De bekendmaking von...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: