Amerikaanse fast casual reuzen komen naar Nederland

10 november 2016 | Jorien Slager

Het is je vast niet ontgaan. Het nieuws over enkele grote Amerikaanse ketens die naar Nederland komen. Ketens die in de Verenigde Staten veel succes hebben geboekt en daar inmiddels ‘household names’ zijn. Taco Bell, bijvoorbeeld. Het bedrijf wil in Eindhoven de eerste Nederlandse vestiging openen. In de komende tien jaar moeten er vijftig Taco Bell’s openen in ons land. 

Eind september was er al het nieuws over TGI Fridays, de Amerikaanse franchiseketen van bar en grillrestaurants, dat binnen tien jaar vijftien vestigingen op A1-locaties geopend wil hebben in Nederland. Binnen dit concept wordt een cocktailbar gecombineerd met een grillrestaurant. Binnen het menu ligt de nadruk op kwaliteitsburgers, -steaks en -ribs.

Daarnaast biedt het concept ook pasta’s, salades en ‘eten om te delen’, zoals nacho’s en pizzaslices. Na een dag hard werken, voor een bezoek aan de bioscoop of gewoon even tijdens de lunch; TGI Fridays is er om elkaar te ontmoeten, om te socializen, plezier te hebben en lekker te eten en te drinken. Het eten wordt persoonlijk geserveerd en het zogenoemde ‘flair bartending’ speelt een belangrijke rol in het vermaken van de gasten. De formule is met deze insteek succesvol in inmiddels zestig landen en heeft meer dan 900 restaurants en bijna 74.000 werknemers. 

Ook groei binnen de eigen markt

In de VS is het aantal fast casual ketenrestaurants in 2015 gestegen met vijf procent, naar bijna 20.000 zaken. Het aantal gasten dat de restaurants bezocht steeg zelfs nog harder; met zes procent. Het type horeca vertegenwoordigt slechts tien procent van de totale horeca in de VS, maar sinds 1999 is het aantal fast casual restaurants met 500 procent toegenomen! Kenmerkend voor het succes is het aanbieden van een all day dining concept, met snelle service en aandacht voor verantwoorde alternatieven voor de burger en friet.

Volgens mij zijn we het er over eens dat dezelfde definitie bij de lunchroombranche past. De gemiddelde waarde van een bestelling is bij fastfoodketens vijf dollar, terwijl fast casual zaken twaalf dollar rekenen. De fast casual markt wordt veel bezocht door zakelijke gasten tussen de 35 en 45 die wel kinderen hebben, maar ze niet meenemen tijdens het bezoek. Deze cijfers vonden we in het ‘fast casual industry report 2016’. 

Wat voor soort eten?

De grote Amerikaanse fast casual ketens bieden voornamelijk classics aan, zoals pizza, steaks, burgers en salades. Enkele namen: Newks (voornamelijk broodjes), El Pollo Loco (Mexicaanse kipspecialiteiten), Five Guys (burgers en frieten) en Bruegger’s (bagels).

Tekst: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Achtergronden Gastronomie
De Loohoeve viert 5-jarig jubileum met menuboxen met gastchefs

Jeroen en Marleen Brouwer van hotel en sterrenrestaurant De Loohoeve in het Drentse Schoonloo brengen in maart 2021 speciale jubileummenuboxen uit samen met drie gastchefs. Het gaat om topchefs Soenil Bahadoer van De Lindehof (twee Michelinsterren), Jermain de Rozario van De Rozario (een Michelinste ...

Themamaand energie
Energielabels en keurmerken uitgelegd

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Personeel Gastronomie
Adriaan Visser nieuwe hoofdsommelier Harry's Maastricht

Adriaan Visser is de afgelopen jaren werkzaam geweest in diverse gerenommeerde zaken, waaronder Cordial in Oss en tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze. Hij is de derde Nederlander die in het bezit is van de prestigieuze titel Advanced Sommelier. Bij Harry’s wordt hij eindverantwoordelijke vo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: