Alles wat je moet weten over frisdranken

28 juni 2016 | Christel Tuin

De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren naar het gebruik en de waardering van frisdrank. De onderzoekers richtten zich op 1066 Nederlanders van 18 jaar en ouder die frisdrank (koolzuurhoudende en koolzuurvrije) dronken. Ook sportdranken en energiedranken worden onder frisdrank geschaard, vruchtendranken en sappen niet. We presenteren je de belangrijkste resultaten.

Algemene frisdrankfeiten
Bijna de helft van de Nederlanders drinkt vijf of meer dagen per week frisdrank, de smaak is het belangrijkste bij de keuze voor een frisdrank en als er geen fris gedronken wordt, kiezen frisdrankdrinkers het liefst voor warme dranken en water. Bij mannen staan cola regular (35 procent), cola light (19 procent) en ijsthee regular (9 procent) respectievelijk op plaats één, twee en drie. Bij vrouwen bestaat de top drie uit dezelfde dranken, maar met een andere volgorde: cola light (24 procent), cola regular (20 procent) en ijsthee regular (12 procent). Cola light is voornamelijk populair onder frisdrankdrinkers van 35 tot en met 44 jaar (31 procent). IJsthee is vooral populair onder de jongste groep van 18 tot en met 24 jaar (20 procent). De oudste groep, 55 tot en met 65 jaar kiest overall vaker voor andere soorten frisdrank dan regular cola (16 procent).

Waar drinken Nederlanders het liefst frisdrank?
Vrouwen drinken vaker een glas fris in de horeca. Zo’n 38 procent van de vrouwen bestelt weleens fris in de horeca ten opzichte van 22 procent van de mannen. Op het terras kiest 33 procent van de dames voor fris, bij de mannen is dit 11 procent. Het zijn voornamelijk jongeren tot en met 34 jaar die in een café frisdrank drinken. Bij de dames is dit 37 procent, bij de heren 38 procent. 

Hoe zit het met light frisdranken?
Vrouwen kiezen vaker dan mannen voor light omdat zij deze lekkerder vinden dan regular (24 procent versus 17 procent). Het innemen van minder calorieën is voor de jongste groep beduidend minder belangrijk (39 procent) en blijkt belangrijker te zijn naarmate men ouder is. Ook suiker speelt een minder belangrijke rol voor deze groep (50 procent), voor frisdrankdrinkers van 25 tot en met 34 jaar is dit argument veel belangrijker (68 procent). De jongste groep kiest vaker ‘gedwongen’ voor light. Zo laten zij zich meer leiden door vrienden en familieleden (19 procent) en door het gebrek aan keuze (14 procent).

Trend: alcoholvrije mojito
In de huidige gezondheidstrend passen alcoholvrije cocktails perfect. Serveer bijvoorbeeld eens deze alcoholvrije mojito.

Ingrediënten (per persoon):

25 centiliter Canada Dry of Sprite
Een halve limoen
2 takjes verse munt
1 eetlepel rietsuiker
IJsblokjes
Eventueel: alcoholvrije rumsiroop

Bereiding
Haal de muntblaadjes van de takjes, breek ze in stukjes en plet ze samen met de suiker en een kwart van een limoen in een glas. Pers een vierde van de limoen en giet het sap in het glas. Voeg eventueel de alcoholvrije rumsiroop toe. Vul het glas met ijsblokjes en de Canada Dry of Sprite. Versier met wat muntblaadjes.

Restauranthoudster Paula Aalderink van Bar-Bistro De Rode Kater in Deventer over fris:

In het winterseizoen bedraagt de omzet uit frisdrank bij De Rode Kater zo’n twintig procent van de gehele drankenomzet, in de zomer is dit zo’n veertig procent. Paula serveert haar frisdrank altijd in flesjes. “Flesjes hebben een veel mooiere uitstraling dan post-mix. Gasten zien wat ze bestellen en het staat professioneel. Post-mix is bij ons qua volume niet interessant, maar ook al zou dat het geval zijn, dan zou ik er nog niet voor kiezen. Vaak is de prik al uit de drank en bovendien vind ik de uitstraling veel minder.” Heeft de restauranthoudster nog trends gesignaleerd op frisgebied? “Wat mij vooral opvalt, is dat ook frisdrank meegaat in de gezondheidstrend. Zo is ice tea green erg populair. Sapjes als appelsap, cranberrysap en vlierbessensap doen het ook goed. Verder lijkt de light-trend voorbij. Na alle onderzoeken over de ongezonde stoffen die erin zitten, bestellen veel gasten liever de regular-variant.” Aalderink maakt overigens voor haar frisdranken gebruik van het Vrumona-pakket. De sappen zijn afkomstig van Schulp. Paula herkent zich in het frisdrankonderzoek.  “Cola en ice-tea zijn het populairst, de verhouding is bij mij 50/50. Ook merk ik dat 55-plussers juist andere frisdranken bestellen als tonic, bitter lemon en rivella.” Tenslotte valt het haar op dat alcoholvrij bier in opkomst is. “Alcoholvrije speciaalbieren zouden een gat in de markt zijn. Er is veel vraag naar, maar helaas is het aanbod nog gering. Ik serveer bijvoorbeeld alcoholvrije Weizen Franziskaner, maar dat is gelijk een halve liter en voor veel gasten te veel. Het is helaas moeilijk om aan andere alcoholvrije speciaalbieren te komen. Gasten willen namelijk vaak eens iets anders dan Radler.”


 


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Fernando Jonker: Autodidact in de keuken

“Sucre, sucre!”, riep ik keihard toen ik voor het eerst voet zette op Nederlands bodem. Ik had nog nooit van mijn leven sneeuw gezien en dacht dat het hele land bestrooid was met suiker. Mijn eerste ontmoeting met Nederland associeerde ik dus onbewust met eten: de rode draad in mijn leve...

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: