Alles wat je moet weten over frisdranken

28 juni 2016 | Christel Tuin

De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen liet vorig jaar een onderzoek uitvoeren naar het gebruik en de waardering van frisdrank. De onderzoekers richtten zich op 1066 Nederlanders van 18 jaar en ouder die frisdrank (koolzuurhoudende en koolzuurvrije) dronken. Ook sportdranken en energiedranken worden onder frisdrank geschaard, vruchtendranken en sappen niet. We presenteren je de belangrijkste resultaten.

Algemene frisdrankfeiten
Bijna de helft van de Nederlanders drinkt vijf of meer dagen per week frisdrank, de smaak is het belangrijkste bij de keuze voor een frisdrank en als er geen fris gedronken wordt, kiezen frisdrankdrinkers het liefst voor warme dranken en water. Bij mannen staan cola regular (35 procent), cola light (19 procent) en ijsthee regular (9 procent) respectievelijk op plaats één, twee en drie. Bij vrouwen bestaat de top drie uit dezelfde dranken, maar met een andere volgorde: cola light (24 procent), cola regular (20 procent) en ijsthee regular (12 procent). Cola light is voornamelijk populair onder frisdrankdrinkers van 35 tot en met 44 jaar (31 procent). IJsthee is vooral populair onder de jongste groep van 18 tot en met 24 jaar (20 procent). De oudste groep, 55 tot en met 65 jaar kiest overall vaker voor andere soorten frisdrank dan regular cola (16 procent).

Waar drinken Nederlanders het liefst frisdrank?
Vrouwen drinken vaker een glas fris in de horeca. Zo’n 38 procent van de vrouwen bestelt weleens fris in de horeca ten opzichte van 22 procent van de mannen. Op het terras kiest 33 procent van de dames voor fris, bij de mannen is dit 11 procent. Het zijn voornamelijk jongeren tot en met 34 jaar die in een café frisdrank drinken. Bij de dames is dit 37 procent, bij de heren 38 procent. 

Hoe zit het met light frisdranken?
Vrouwen kiezen vaker dan mannen voor light omdat zij deze lekkerder vinden dan regular (24 procent versus 17 procent). Het innemen van minder calorieën is voor de jongste groep beduidend minder belangrijk (39 procent) en blijkt belangrijker te zijn naarmate men ouder is. Ook suiker speelt een minder belangrijke rol voor deze groep (50 procent), voor frisdrankdrinkers van 25 tot en met 34 jaar is dit argument veel belangrijker (68 procent). De jongste groep kiest vaker ‘gedwongen’ voor light. Zo laten zij zich meer leiden door vrienden en familieleden (19 procent) en door het gebrek aan keuze (14 procent).

Trend: alcoholvrije mojito
In de huidige gezondheidstrend passen alcoholvrije cocktails perfect. Serveer bijvoorbeeld eens deze alcoholvrije mojito.

Ingrediënten (per persoon):

25 centiliter Canada Dry of Sprite
Een halve limoen
2 takjes verse munt
1 eetlepel rietsuiker
IJsblokjes
Eventueel: alcoholvrije rumsiroop

Bereiding
Haal de muntblaadjes van de takjes, breek ze in stukjes en plet ze samen met de suiker en een kwart van een limoen in een glas. Pers een vierde van de limoen en giet het sap in het glas. Voeg eventueel de alcoholvrije rumsiroop toe. Vul het glas met ijsblokjes en de Canada Dry of Sprite. Versier met wat muntblaadjes.

Restauranthoudster Paula Aalderink van Bar-Bistro De Rode Kater in Deventer over fris:

In het winterseizoen bedraagt de omzet uit frisdrank bij De Rode Kater zo’n twintig procent van de gehele drankenomzet, in de zomer is dit zo’n veertig procent. Paula serveert haar frisdrank altijd in flesjes. “Flesjes hebben een veel mooiere uitstraling dan post-mix. Gasten zien wat ze bestellen en het staat professioneel. Post-mix is bij ons qua volume niet interessant, maar ook al zou dat het geval zijn, dan zou ik er nog niet voor kiezen. Vaak is de prik al uit de drank en bovendien vind ik de uitstraling veel minder.” Heeft de restauranthoudster nog trends gesignaleerd op frisgebied? “Wat mij vooral opvalt, is dat ook frisdrank meegaat in de gezondheidstrend. Zo is ice tea green erg populair. Sapjes als appelsap, cranberrysap en vlierbessensap doen het ook goed. Verder lijkt de light-trend voorbij. Na alle onderzoeken over de ongezonde stoffen die erin zitten, bestellen veel gasten liever de regular-variant.” Aalderink maakt overigens voor haar frisdranken gebruik van het Vrumona-pakket. De sappen zijn afkomstig van Schulp. Paula herkent zich in het frisdrankonderzoek.  “Cola en ice-tea zijn het populairst, de verhouding is bij mij 50/50. Ook merk ik dat 55-plussers juist andere frisdranken bestellen als tonic, bitter lemon en rivella.” Tenslotte valt het haar op dat alcoholvrij bier in opkomst is. “Alcoholvrije speciaalbieren zouden een gat in de markt zijn. Er is veel vraag naar, maar helaas is het aanbod nog gering. Ik serveer bijvoorbeeld alcoholvrije Weizen Franziskaner, maar dat is gelijk een halve liter en voor veel gasten te veel. Het is helaas moeilijk om aan andere alcoholvrije speciaalbieren te komen. Gasten willen namelijk vaak eens iets anders dan Radler.”


 


 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: