Alcoholvrij bier in opmars

1 juli 2014 |
Alcoholvrij bier in opmars<

Voor Nederlandse bierdrinkers is alcoholvrij bier al lang niet meer onbekend terrein. Uit de bierconsumptiecijfers 2013 blijkt opnieuw groei in dit segment. Inmiddels drinkt vier op de tien bierdrinkers wel
eens alcoholvrij bier. En dat is niet alleen omdat men moet rijden. Pils is nog wel altijd veruit de meest favoriete biersoort. Daarbij is de supermarkt dé plek waar men bier koopt. Men drinkt het bier namelijk het vaakst thuis en het liefst met vrienden. Deze en meer feiten staan in het tiende Nationaal Bieronderzoek onder meer dan 500 bierdrinkende Nederlanders.

Steeds breder aanbod alcoholvrij
De bierconsumptiecijfers laten zien dat de totale bierafzet Nederlandse markt in 2013 11,7 miljoen hectoliter bedroeg. Dit is een daling van 3,6% ten opzichte van 2012 (12,1 miljoen hl), waar Nederlandse Brouwers ook al eerder over berichtte. Een stijging is echter wel te zien in de binnenlandse afzet van alcoholvrij- en alcoholarm bier. Dit segment steeg voor het tweede jaar oprij in totaal met 13,6% tot 190.000 hectoliter in 2013. Voor mensen die alcoholvrij bier drinken zijn de redenen vooral gelegen in het feit dat men de BOB is en dus nog moet rijden (64%), dat men even geen alcohol wil (36%) of gewoon omdat men het lekker vindt (21%), blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2014. Vrouwen drinken overigens vaker alcoholvrij bier dan mannen.

Opmars
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Het is positief dat alcoholarm en alcoholvrij bier aan een opmars bezig blijft. Het is een innovatief segment, waarin steeds meer variatie in smaken wordt aangeboden. Alcoholarm- en alcoholvrij bier is daarmee niet alleen maar een alternatief voor momenten dat je geen alcoholhoudend bier mag drinken. De ruime keuze en de smaak worden gewaardeerd en hiermee heeft alcoholvrij en alcoholarm bier echt een eigen plaats binnen de totale bierafzet gekregen.”

Bier drinken sociaal fenomeen
Bierdrinkers kopen hun bier massaal in de supermarkt (93%). Men let hierbij het meest op het merk (50%), prijs (49%) en de smaak (38%). Lokaal gebrouwen bier valt in de smaak. Bijna een kwart (23%) koopt liever lokaal gebrouwen bier indien men de keuze heeft. Bier drinken blijft overigens een sociaal fenomeen. Bier wordt het liefst met vrienden (72%) gedronken, gevolgd door familie (42%). Bier drinken met de eigen partner (38%) staat op drie. Opvallend is dat vrouwen liever hun bier drinken met hun partner dan mannen (58% versus 31% bij de mannen). En men nuttigt het bier bovendien voornamelijk thuis. Van alle glazen bier die men drinkt komt wordt de meerderheid thuis geconsumeerd (6 van de 10).

Ideale bier
Het ideale bier heeft volgens de bierdrinker een verhouding van 84% bier en 16% schuim. Het type glas waarin het bier wordt gedronken vindt men ook belangrijk. Voor het nuttigen van een bier vindt bijna driekwart (74%) het belangrijk dat het bier in een bijpassend glas wordt geschonken. Ook een bredere variëteit van biersoorten in de horeca wordt door een ruime meerderheid (73%) gewaardeerd. Bij bierconsumptie in de horeca vindt meer dan vier op de tien bierdrinkers (43%) het leuk om bieradvies te krijgen.

Trots op Nederlands bier
De Nederlandse bierdrinker is tevens heel trots op het Nederlands bier. Eén op de vijf bierdrinkers kiest in het buitenland voor een Nederlands biermerk als deze beschikbaar is. 55% van de bierdrinkers kiest in het buitenland voor een biermerk uit het land waar men verblijft.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Nederlandse economie krimpt historisch met 8,5 procent

Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2020 met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke krimp is niet eerder door het CBS gemeten. De daling van het bbp in h...

Opening Utrecht
Liemès Food District zoekt gepassioneerde chefs

Dit najaar opent Liemès Food District haar deuren in het iconische gebouw The Wall in Utrecht. Hier bereiden gepassioneerde chefs van elf verschillende keukens de lekkerste gerechten. Voor dit nieuwe horecaconcept is Liemès op zoek naar ambitieuze chefs met een passie voor goed eten. Z...

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: