11 tips om je zaak te verbouwen

9 maart 2017 | Thijs Jacobs

Het aanpakken van een bestaande horecalocatie doe je niet zomaar. Kies je ervoor om een tijdje te sluiten of pak je de werkzaamheden gefaseerd aan? Betreft het enkel een optische renovatie of worden ook bouwtechnische zaken aangepakt? En hoe zit het met de routing? We geven je enkele tips en suggesties voor een prachtige nieuwe zaak!

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Allereerst moet de styling van je dagzaak passen bij het type zaak. Hoe vaak zie je niet een net iets te trendy interieur dat niet past bij de doelgroep en de locatie? Juist, inrichting is een vak. Een Zuid-Amerikaans concept vraagt om warme tinten en sprekende kleuren, terwijl een lunchroom met een Scandinavisch tintje beter voor een minimalistische uitstraling kan gaan. 

Muren
Ja, de bakstenen of betonnen wand is populair. Buizen die niet weggewerkt zijn, barsten in de wand en verwijzingen naar een industrieel verleden zijn mega-populair. Toch past die industriële look niet bij iedere horecagelegenheid en dan bieden voorzetwanden, schilderijen, muurbeschilderingen of foto's uitkomst. 

Gefaseerd of alles ineens?
Wanneer je je zaak in één keer een metamorfose wilt laten ondergaan, dan moet de zaak even dicht. Kies een periode die traditioneel wat rustiger is, zoals in januari. Daarbij kun je je vaste medewerkers inzetten om bijvoorbeeld sloopwerkzaamheden te verrichten; dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Wil je gefaseerd verbouwen? Dan zul je je waarschijnlijk beperken tot het aanpassen van de inrichting of de klussen laten uitvoeren op dagen en tijden dat de zaak gesloten is. In de meeste gevallen zullen lunchroomeigenaren besluiten om te sluiten tijdens de verbouwing.

Routing en inrichting
De routing in je zaak is belangrijk. Veel belangrijker dan menigeen denkt. We geven je een aantal tips die omzetverhogend kunnen werken en de efficiëntie verbeteren.

1. Stelletjes niet bij de wc plaatsen

Je kunt grotere groepen beter dichtbij het toilet plaatsen. Zij hebben daar waarschijnlijk weinig moeite mee, want ze willen gewoon bij elkaar kunnen zitten. Daarentegen is een stelletje niet gecharmeerd van een plekje naast de ingang van de wc.

2. Deel je zaak 'spannend' in

Net als in een goed boek of een prachtige film moet je niet alles in één keer weggeven. Wanneer de gast de zaak in één keer kan overzien, is er geen ruimte voor verrassingen. Wanneer er echter ruimtes en hoekjes zijn die de gast kan ontdekken, dan creëer je beleving. Bovendien moet het overal in je zaak leuk zijn om te gaan zitten.

3. Keuken en grote groepen

Wist je dat je grote groepen het beste dichtbij de keuken kan placeren? Dit verkort de looptijd van het personeel en bij het uitserveren boek je tijdwinst. 

4. Bar

Heb je een bar? Plaats deze dan dicht bij de ingang. Barkeepers zijn over het algemeen de meest joviale types binnen de horeca en stralen gastvrijheid uit. 

5. Geluid

Heb je apparaten die veel geluid produceren, zoals een espressomachine? Dan willen zakelijke gasten daar waarschijnlijk niet pal naast gaan zitten. Creëer rustige hoekjes.

6. Leestafel

Voor gasten die alleen komen is de leestafel van groot belang. Je zult zien dat je met het bieden van een leestafel een doelgroep bereikt die je zaak anders links had laten liggen...

7. Oplaadpunten

Meer dan ooit is het aanbieden van oplaadpunten voor mobiele apparaten van belang. Je kunt ook oplaadpunten met usb-ingangen installeren. 

8. Open keuken

Een open keuken zorgt voor meer beleving bij de gast en voorziet in de behoefte aan meer contact tussen de kok en de gast. Nu moet je vervolgens wel keukenpersoneel aannemen dat communicatief sterk is. Wie dat vergeet, heeft geen belang bij een open keuken. 

9. Drempels

Voor mindervaliden zijn drempels uiteraard een flink obstakel. Ga eens na of je horecazaak goed toegankelijk is voor mensen die aangewezen zijn op een rolstoel of slecht ter been zijn.

10. Naar binnen kijken

Voordat je een zaak binnengaat, kijk je meestal eerst even door het raam om te kijken hoe de ambiance is. Toch zie je lunchrooms die de ramen met logo’s en belettering afplakken, zodat je van buiten niet kunt zien hoe de sfeer binnen is. Dat is af te raden.

11. Plekjes voor kinderen

Kinderen zijn de toekomst. Geef ze een goed gevoel bij je zaak door leuke speelhoekjes te creëren, door spelletjes aan te beiden en kleurplaten en stiften aan te bieden. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Amsterdam Personalia
Hotel Arena stelt nieuwe F&B manager aan

Luuk Rijnders gaat met ingang van 14 januari aan de slag als nieuwe F&B Manager in het viersterren Hotel Arena én het bijbehorende PARK Café-Restaurant in Amsterdam. Rijnders’ motivatie, enthousiasme en oog voor service en gastvrijheid gaat het café-restaurant naar een...

Amsterdam Culinair
Richard Ekkebus na 33 jaar terug in de Nederlandse keuken

Chef Richard Ekkebus is even terug op Nederlandse bodem om op 26 en 27 januari te koken met Joris Bijdendijk in RIJKS®, het restaurant van het Rijksmuseum. Richard Ekkebus, afkomstig uit Vlissingen, werd opgeleid door enkele van de grootste driesterrenchefs in Frankrijk waaronder, Pierre Gagnair...

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Achtergronden Culinair
Jubilerend l’Atelier schenkt cheque aan KiKa

Restaurant l’Atelier in Gulpen bestaat 20 jaar. Eigenaren Ellen en Hans Kinkartz hebben dat bijzondere feit zondag 13 januari gevierd. Met een speciale jubileumlunch werd liefst €4500,- opgehaald voor Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij). Er was voor eigenaren Ellen en Hans Kinkartz ma...

Awards Van der Valk
Restaurant Van der Valk Hotel Hoorn is Restaurant van het Jaar 2018

Restaurant Van der Valk Hotel in Hoorn heeft vorige week de VVV Dinercheque 'Restaurant van het Jaar 2018' Award in ontvangst genomen. Deze prijs werd voor het derde jaar op rij uitgereikt door VVV Nederland, de uitgever van de VVV Dinercheque. "Wij zijn heel blij met deze award"...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: