11 tips om je zaak te verbouwen

9 maart 2017 | Thijs Jacobs

Het aanpakken van een bestaande horecalocatie doe je niet zomaar. Kies je ervoor om een tijdje te sluiten of pak je de werkzaamheden gefaseerd aan? Betreft het enkel een optische renovatie of worden ook bouwtechnische zaken aangepakt? En hoe zit het met de routing? We geven je enkele tips en suggesties voor een prachtige nieuwe zaak!

DOWNLOAD HIER GRATIS DE MAARTEDITIE VAN LUNCHROOM!

Allereerst moet de styling van je dagzaak passen bij het type zaak. Hoe vaak zie je niet een net iets te trendy interieur dat niet past bij de doelgroep en de locatie? Juist, inrichting is een vak. Een Zuid-Amerikaans concept vraagt om warme tinten en sprekende kleuren, terwijl een lunchroom met een Scandinavisch tintje beter voor een minimalistische uitstraling kan gaan. 

Muren
Ja, de bakstenen of betonnen wand is populair. Buizen die niet weggewerkt zijn, barsten in de wand en verwijzingen naar een industrieel verleden zijn mega-populair. Toch past die industriële look niet bij iedere horecagelegenheid en dan bieden voorzetwanden, schilderijen, muurbeschilderingen of foto's uitkomst. 

Gefaseerd of alles ineens?
Wanneer je je zaak in één keer een metamorfose wilt laten ondergaan, dan moet de zaak even dicht. Kies een periode die traditioneel wat rustiger is, zoals in januari. Daarbij kun je je vaste medewerkers inzetten om bijvoorbeeld sloopwerkzaamheden te verrichten; dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Wil je gefaseerd verbouwen? Dan zul je je waarschijnlijk beperken tot het aanpassen van de inrichting of de klussen laten uitvoeren op dagen en tijden dat de zaak gesloten is. In de meeste gevallen zullen lunchroomeigenaren besluiten om te sluiten tijdens de verbouwing.

Routing en inrichting
De routing in je zaak is belangrijk. Veel belangrijker dan menigeen denkt. We geven je een aantal tips die omzetverhogend kunnen werken en de efficiëntie verbeteren.

1. Stelletjes niet bij de wc plaatsen

Je kunt grotere groepen beter dichtbij het toilet plaatsen. Zij hebben daar waarschijnlijk weinig moeite mee, want ze willen gewoon bij elkaar kunnen zitten. Daarentegen is een stelletje niet gecharmeerd van een plekje naast de ingang van de wc.

2. Deel je zaak 'spannend' in

Net als in een goed boek of een prachtige film moet je niet alles in één keer weggeven. Wanneer de gast de zaak in één keer kan overzien, is er geen ruimte voor verrassingen. Wanneer er echter ruimtes en hoekjes zijn die de gast kan ontdekken, dan creëer je beleving. Bovendien moet het overal in je zaak leuk zijn om te gaan zitten.

3. Keuken en grote groepen

Wist je dat je grote groepen het beste dichtbij de keuken kan placeren? Dit verkort de looptijd van het personeel en bij het uitserveren boek je tijdwinst. 

4. Bar

Heb je een bar? Plaats deze dan dicht bij de ingang. Barkeepers zijn over het algemeen de meest joviale types binnen de horeca en stralen gastvrijheid uit. 

5. Geluid

Heb je apparaten die veel geluid produceren, zoals een espressomachine? Dan willen zakelijke gasten daar waarschijnlijk niet pal naast gaan zitten. Creëer rustige hoekjes.

6. Leestafel

Voor gasten die alleen komen is de leestafel van groot belang. Je zult zien dat je met het bieden van een leestafel een doelgroep bereikt die je zaak anders links had laten liggen...

7. Oplaadpunten

Meer dan ooit is het aanbieden van oplaadpunten voor mobiele apparaten van belang. Je kunt ook oplaadpunten met usb-ingangen installeren. 

8. Open keuken

Een open keuken zorgt voor meer beleving bij de gast en voorziet in de behoefte aan meer contact tussen de kok en de gast. Nu moet je vervolgens wel keukenpersoneel aannemen dat communicatief sterk is. Wie dat vergeet, heeft geen belang bij een open keuken. 

9. Drempels

Voor mindervaliden zijn drempels uiteraard een flink obstakel. Ga eens na of je horecazaak goed toegankelijk is voor mensen die aangewezen zijn op een rolstoel of slecht ter been zijn.

10. Naar binnen kijken

Voordat je een zaak binnengaat, kijk je meestal eerst even door het raam om te kijken hoe de ambiance is. Toch zie je lunchrooms die de ramen met logo’s en belettering afplakken, zodat je van buiten niet kunt zien hoe de sfeer binnen is. Dat is af te raden.

11. Plekjes voor kinderen

Kinderen zijn de toekomst. Geef ze een goed gevoel bij je zaak door leuke speelhoekjes te creëren, door spelletjes aan te beiden en kleurplaten en stiften aan te bieden. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Rotterdam krijgt er een PizzaBar di Vicini bij

Op 6 maart 2020 opent PizzaBar di Vicini haar deuren in het Rotterdamse Kralingen en is - naast Osteria Vicini en Fratelli - de jongste van de drie. PizzaBar di Vicini wordt een plek voor een spontane ontmoeting aan de bar, rijk gevulde tafels of een lekker afhaalmaal. Met ovenverse pizza’s en...

Opening Rotterdam
Tres: intimate dining in Rotterdam

Na een carrière in Zeeland, Melbourne en Kopenhagen zijn Emy Koster en Michael van der Kroft terug in de havenstad waar zij horen. In het monumentale Entrepotgebouw op de Kop van Zuid vindt het onafscheidelijke duo een thuis – in een voormalige jazzkelder - voor het kersverse Tres. Een ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: