Zwolle wederom goedkoopste terrasstad, Amsterdam de duurste

24 juli 2019 | David Bakker

Zwolle is wederom de goedkoopste terrasstad in Nederland en Amsterdam de duurste, mede doordat hier de grootste prijsstijging was. De verhoging van 7,8% betekent dat de consument voor een rondje drank op het terras in de hoofdstad € 27,05 kwijt is (gemiddeld € 3,40 per drankje).

Ter vergelijking: een rondje in Zwolle kost gemiddeld € 21,88. Landelijk steeg dit jaar de prijs voor een rondje terras gemiddeld met 3,1% naar € 23,35, mede beïnvloed door de verhoging van het BTW-tarief. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden.

Deze resultaten zijn afkomstig van de 13de editie van het terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Uit het jaarlijks rondje langs de terrassen in de grote steden blijkt dat prijs voor een rondje (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) in Amsterdam voor het vijfde jaar op rij het duurste is. Een rondje kost daar € 27,05, 16% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Dit is niet verrassend aangezien de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land, bovendien is de stad het meest populair onder de toeristen. Het verschil valt overigens nog mee als we het vergelijken met de hotelprijzen, die liggen al jaren circa 23% hoger. De tweede plek op de ranglijst is voor Den Haag, gevolgd door Haarlem en ’sHertogenbosch. Opvallend: Zoetermeer klom 4 plekken en completeert de top vijf.

Verhoging BTW-tarief zorgt voor relatief hoge stijging.

Een stijging van boven de 3% kwam de afgelopen jaren niet voor tijdens het onderzoek, toch komt het niet helemaal uit de lucht vallen. De verhoging van het BTW-tarief van 6% naar 9% is terug te zien in de prijzen.

Deze alcoholvrije dranken stegen met 3,8% tegenover 2,6% voor bier en wijn. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden.

Zonder de verhoging van BTW kwam het rondje terras uit op gemiddeld € 23,07, wat neerkomt op een stijging van 1,9%: de laagste in vijf jaar tijd. Inkoop- & verkoopprijzen bier Uit onderzoek blijkt dat de stijging van de inkoopprijs van bier niet volledig wordt doorberekend aan de Nederlandse consument. Het afgelopen jaar steeg de inkoopprijs van bier met circa 3,7%. De horecaondernemers verhoogde de prijs voor een fluitje met 3,3%. Over de afgelopen tien jaar steeg de inkoopprijs van bier met 46% terwijl de prijs in de horeca met 28% werd verhoogd.

Stijgers & dalers

De grootste stijgers dit jaar zijn Zoetermeer, Eindhoven en Apeldoorn. Zij stegen vier plekken. In Zoetermeer is men 5,3% duurder uit dan vorig jaar, in Eindhoven 4,3% en in Apeldoorn 5%. Geen van deze steden kon echter tippen aan de 7,8% prijsstijging in Amsterdam.

De voordeligste steden

In Zwolle is een rondje terras wederom het goedkoopst. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 5,18, wat neerkomst op 0,65 cent per drankje. Liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle en Dordrecht, waar de gemiddelde prijs € 3,69 bedraagt. Het traditionele fluitje is het goedkoopst in Almere (€ 2,40) en in Arnhem kan er voor € 2,21 relatief goedkoop koffie gedronken worden.  Naar Enschede ga je toe voor frisdrank, een glaasje cola kost daar € 2,40.

Terraskoopkracht in Amsterdam het laagst

De ‘terraskoopkracht’ is dit jaar het laagst in Amsterdam. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Amsterdam hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 20 rondjes per week. Breda heeft, net als vorig jaar, de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 25,7 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 22,2 rondjes per week.

Trends op het terras

De twee trends die dit jaar voornamelijk gesignaleerd worden op de Nederlandse terrassen zijn redelijk tegenstrijdig: speciaalbieren en alcoholvrijbieren. De specialbieren worden al enkele jaren genoemd als trend op het terras en hebben hun plek op de menukaart inmiddels veroverd. De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een vlucht gemaakt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Starten in de horeca
Column: wat is jouw toekomstperspectief?

Is het in jouw horecabedrijf weer 'business as usual'? Vermoedelijk niet. Ook al ziet de zomer er voor velen niet slecht uit, één derde van de horecaondernemers denkt het niet te redden dit jaar. Het is een tijd waar het neerkomt op uitzonderlijk ondernemerschap, een hele lange...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: