Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter

25 februari 2011 |
Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter

In het jaar 2015 zal de wereldbevolking 26,1 miljard liter wijn drinken. Dat becijfert Global Industry Analysts (GIA) in de nieuwste versie van hun marktverkenning 'Wine: A Global Strategic Business Report'. Hoewel deze hoeveelheid aan de hoge kant lijkt is voorzichtigheid met de cijfers geboden. In een eerdere versie van het rapport uit 2008 schatte GIA de totale wijnconsumptie in de wereld voor het jaar 2010 op 26,2 miljard liter.

Groei (nog) niet bewezen
In plaats van te spreken over 'groei' zou 'stabilisatie' een betere conclusie zijn wanneer de beide uitgaven met elkaar worden vergeleken, hoewel de cijfers over 2010 nog niet definitief zijn. De consumptiecijfers over de jaren tussen 2005 en 2010 laten een jaarlijkse groei zien van iets meer dan 1 procent per jaar. Hoewel zeer constant, is dit percentage niet schrikbarend te noemen.

Wat gaat er gebeuren?
Uiteraard staat buiten kijf dat in opkomende economieën zoals China en India veel afzetpotentieel ligt. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat de wereldwijde wijnconsumptie hierdoor al een 'boost' heeft gekregen. Met een verwachte consumptie in 2015 die gelijk is aan die van 2010 mag je je afvragen wat er in de tussenliggende jaren staat te gebeuren. Absolute groei zal er niet zijn als we de cijfers van GIA mogen geloven, want de hoeveelheden liggen beide op hetzelfde niveau.

Drijvende krachten zelfde als afgelopen jaren
Het nieuwste rapport van GIA uit 2011, online te koop op verschillende websites voor tussen de 3.900 en 4.950 dollar, noemt dezelfde redenen als in de uitgave van 2008 als drijvende krachten achter het potentieel van wijn. Dit zijn; de bewezen gezondheidseffecten bij matige inname van wijn, de opkomst van nieuwe wijnlanden en de veranderende levensstijl van de middenklasse in opkomende economieën (meer geld te besteden door economische voorspoed, dus betere/luxere dranken aanschaffen).

Jonge consument wil wijn
Nieuw is dat het soort consument en diens voorkeuren in de nieuwe afzetmarkten aan het veranderen is. Waar tot voor kort in landen als China, India en Rusland de belangstelling in wijn vooral iets was voor mensen van middelbare leeftijd, is het tegenwoordig een groeiende groep jonge consumenten die duidelijk wijn liever wijn in plaats van andere alcoholische dranken.

Online wijnmarketing
Het is de categorie jonge wijnliefhebbers die zich meer en meer laat inspireren door marketingcampagnes en informatie via het internet. Hierdoor is er een sprong van het toepassen van e-commerce onder de wijnmakers waar te nemen.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: