Wiedewietsaus van Ter Marsch daadwerkelijk in productie

4 april 2017 | Thijs Jacobs

Familie Ter Marsch lanceert een nieuwe ambachtelijke sauzenlijn in hun drie horecazaken. Om dit onder de aandacht te brengen bij het publiek bedachten ze de spraakmakende Wiedewietsaus op basis van biologische cannabis die op de eerste zaterdag van april, 1 april, werd gelanceerd. Een ode aan Amsterdam en de Hollandse wietcultuur. De enthousiaste reacties die deze vermeende productlancering met zich meebracht waren overweldigend. Hetgeen de ondernemers alsnog deed besluiten om de Wiedewietsaus daadwerkelijk op de markt te brengen, naast de nieuwe Lookmayo en Truffelmayo. Vanaf half april zijn alle drie de sauzen verkrijgbaar bij de horecazaken van de Ter Marsch familie.

Ter Marsch & Co ambachtelijke sauzen
De ambachtelijke sauzen van de familie Ter Marsch worden dagelijks gebruikt in hun restaurants en worden bereid volgens de smaak en tradities van vroeger in een moderne uitvoering. De sauzen zijn vrij van conserveringsmiddelen, kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. De Ter Marsch & Co Lookmayo en de Truffelmayo zijn inmiddels echte klassiekers bij de burger en de friet en nu tevens verkrijgbaar voor thuisgebruik.

Lookmayo & Truffelmayo
De knoflook in de Lookmayo wordt op lage temperatuur gekonfijt zodat de suikers van de knoflook langzaam karamelliseren en de saus een mooie ronde smaak geeft. De Zaanse mosterd zorgt voor een pittige smaak. Een topmayonaise voor bij de friet, salades en in een dressing.

De wintertruffel in de Truffelmayo wordt geraspt en op lage temperatuur getrokken zodat de olie een mooie aardse smaak van de truffel krijgt. In combinatie met scharreleieren ontstaat een volle, krachtige truffelmayonaise die uitstekend combineert met friet, salades en carpaccio van vlees of vis.

Wiedewietsaus
“De Wiedewietsaus is gemaakt op basis van de Cannabis Sativa plant”, verteld meneer Ter Marsch. “We hebben ons laten inspireren door de Hollandse wietcultuur en de opkomst van superfood. De hennepplant is namelijk van doorslaggevend belang geweest voor de mensheid voor duizenden jaren. Niet alleen is de plant gebruikt als genotsmiddel door onze voorouders, maar hennepzaden bleken tevens een geneeskrachtige werking te hebben. Rauwe cannabis bladeren worden steeds meer gebruikt in huishoudens en geven een unieke smaak aan dressings en pesto's. Ook hebben supermarkten in de afgelopen tien jaar een toestroom van hennep voedingsproducten gezien. Met goede reden ook; hennep zit vol met essentiële voedingsstoffen.”

De biologische Wiedewietsaus wordt gemaakt op basis van limoenmayonaise met hennepzaad, hennepzaadolie en rauwe cannabis bladeren. De romige, frisse limoenmayonaise combineert goed met de nootachtige hennepextracten en het hennepzaad zorgt voor een bite. Wiedewietsaus is een verrassend relaxte saus voor bij de friet, hamburger, in de salade en dressing en is vanaf half april daadwerkelijk te proeven.

De sauzen zijn te bestellen in het restaurant en te koop als ‘to go’ in flesjes van 250 ml voor €4,95 (Lookmayo) en €5,95 (Truffelmayo) en €9,50 (Wiedewietsaus).

Over de familie Ter Marsch
Het burgerconcept Ter Marsch & Co werd begin 2014 gelanceerd in de Witte de Withstraat in Rotterdam. Toen tijdens de verbouwing van het pand een glas in lood raam tevoorschijn kwam met daarop Ter Marsch & Co, een ambachtelijke vleeshouwerij die er ooit was gevestigd, was de naam een feit. Kort na de opening won Ter Marsch & Co de eerste prijs voor zijn hamburgers: de Gouden Burger Spatel, op de voet gevolgd door de titels ‘Beste Hamburger van Rotterdam’ en ‘Beste Burger van Nederland’ door horecavakbeurs Horecava. Daarnaast werd het restaurant gevraagd om deel te nemen aan de World Food Championship in Florida waar zij als 12e van de wereld eindigde.

In maart 2016 opende in hartje Amsterdam een pop-up versie van Ter Marsch & Co op de hoek van de Vijzelstraat / Bloemenmarkt. Deze zaak werd door Esquire uitgeroepen tot ‘Beste Burgerbar van Amsterdam’. De jongste telg in de familie is Café Ter Marsch die zich vanaf begin dit jaar tevens in de Witte de Withstraat in Rotterdam bevindt. Een hotspot voor lunch, diner en borrel met klassieke cocktails en de befaamde kippetjes van de houtskoolgrill.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sligro lanceert herstartcampagne voor heel horeca-Nederland

Na een bizar jaar ligt er, met de aangekondigde opening van de terrassen op 28 april, een nieuw begin in het verschiet. Dat we elkaar weer mogen ontmoeten en samen kunnen genieten. Sligro wil op een hartverwarmende manier heel horeca-Nederland laten weten dat ze er voor ze zijn en graag met ze optre ...

Achtergronden Corona
15 procent Nederlanders bezoekt minder vaak horeca vanwege contactformulieren

Nu de terrassen weer gedeeltelijk heropend worden, zullen horecaondernemers hun bezoekers ook opnieuw moeten vragen om contactgegevens voor bron- en contactonderzoek. 14,9 procent van de Nederlanders bezoekt echter minder horeca vanwege de vraag om contactgegevens achter te laten. Dit en meer blijkt ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Internationaal Mensen
Naft bier wint gold award op internationale bierverkiezing

Het Gentse Naft bier, gebrouwen door Brandstof, een nieuwe brouwerij gestart door 2 jonge ondernemers uit Gent, valt in de prijzen op de Frankfurt International Trophy. De internationale bier- en wijnverkiezing - die jaarlijks plaatsvindt in Frankfurt in Duitsland - heeft uit meer dan 3800 bieren, w ...

KHN
KHN wil horeca volledig open voor 1 juni

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat de horeca sneller en onbeperkt open moet. Dat laat de brancheveniging weten middels een persbericht. KHN-voorzitter Robèr Willemsen vindt het openen van de terrassen onvoldoende. “Bij de aangekondigde versoepelingen per 28 april, wil KHN d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: