Waddengastronomie moet culinaire toerist naar waddengebied halen

26 maart 2021 | Redactie

Het Waddenfonds heeft vandaag groen licht gegeven voor het programma ‘Waddengastronomie versterkt Werelderfgoedbeleving’. Een samenwerking tussen NHL Stenden, Visit Wadden, Stichting Waddengroep en een netwerk van zo’n 300 groene ondernemers om de komende vijf jaar de Waddengastronomie op de kaart te zetten. Hiermee willen ze een culinaire waddentraditie creëren en het groenbewuste en culinair toerisme naar Werelderfgoed Waddenzee, -eilanden en -kuststrook in Noord-Holland, Friesland en Groningen aanwakkeren.

Receptuur en Waddenschijf van Vijf

Eén van de activiteiten in het programma is het creëren van een receptuurbank. Recepten gemaakt door topkoks en culinaire experts en vrij te gebruiken door koks, consumenten en culinaire gasten. Ingrediënten voor deze receptuur zijn afkomstig van lokale vissers op de Waddenzee en Noordzee en boeren van de zeeklei aan de Waddenkust en de zandgronden van de Waddeneilanden. Voorbeelden zijn vis, schaal- en schelpdieren, lamsvlees, schapenkaas, zilte groentes, duindoorn en cranberry. Daarnaast gaan ze ook kennis verspreiden over gezonde voeding dat past bij de kernwaarden van Waddenzee Werelderfgoed. Zo creëren ze een ‘Waddenschijf van Vijf’. 12 productgroepen afkomstig uit het hele waddengebied. De Waddenschijf is gebaseerd op vis, vlees, zuivel, granen, fruit- en peulvruchten, aardappelen en maakt afwisselend in het jaar ecologisch en seizoensgebonden gebruik van waddenvoedsel mogelijk.

Vijftig Waddenfoodroutes en online marktplaatsen

Verder gaat het samenwerkingsverband een vijftigtal waddenfoodroutes ontwikkelen als ontdekkingstocht naar lokale voedselproducenten, culinaire hoogtepunten in de plaatselijke horeca en andere trekpleisters. De routes zetten ze uit in kustgebied en eilanden van Noord-Holland, Friesland en Groningen en zorgt voor verbindingen tussen lokale ondernemers. Ook vaarroutes voor de bruine vloot nemen ze erin op. Toeristen, maar ook bewoners van het gebied kunnen zo kennis maken met de streek en haar culinaire parels. Ook het opzetten van online marktplaatsen is onderdeel van het programma. Regionale webwinkels waarin waddenproducenten samenwerken om verkoop van streekproducten toegankelijker te maken.

Inter- en nationale bekendheid & Maand van het Waddenmenu

Visit Wadden gaat de activiteiten voor het voetlicht brengen. Daaraan voegen ze ook de ‘Maand van het Waddenmenu’ toe. Een nieuwe ‘reason to travel’ naar het ‘Nederlandse Waddenwereld Erfgoed’ binnen de verhaallijn ‘Smaak van de Wadden’ van Visit Wadden. Het moet Waddengastronomie in de markt positioneren als trekker van culinair toerisme.

Versterking netwerk van groene ondernemers & korte ketens

Het programma stimuleert actief de samenwerking tussen honderden boeren, vissers, tuinders, horeca, winkels en toeristische ondernemers in de Waddenregio. Bedrijven die op een bewuste manier met de omgeving omspringen en korte regionale ketens nastreven. “Het netwerk draagt zo een steentje bij aan een gezonde toekomst en zorgt dat na die vijf jaar Waddengastronomie blijvend wordt gedragen door lokale ondernemers, bewoners en toeristen”, aldus Annette van Ruitenburg namens het samenwerkingsverband Waddengastronomie.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: