Waar zitten m'n gasten? Op social media!

7 oktober 2013 |
Waar zitten m'n gasten? Op social media!<

Horecaondernemers die hun gasten en potentiële klandizie willen bereiken, doen er goed aan om zich actief op social media te begeven. In ons land maakte ongeveer 90 procent van de Nederlanders
van 12 jaar en ouder vorig jaar gebruik van internet. Van de internetgebruikers was 70 procent actief op sociale media, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Uitgaande van 16,7 inwoners, is dat een doelgroep van 10,5 miljoen potentiële gasten.

Twitter en Facebook domineren
Sociale netwerken als Facebook en Twitter zijn het meest populair. Het gebruik is sterk leeftijdsgebonden. Hoe jonger, hoe actiever men is op social media. Hoe ouder, hoe minder men aan social media doet. Van de 12- tot 18-jarigen is 93 procent actief op sites als Facebook en Twitter. Van de 18- tot 25-jarigen is dat zelfs 98 procent. Daarna loopt het percentage geleidelijk terug naarmate men in hogere leeftijdscategorieën komt (18 procent voor de groep 75 jaar en ouder).

Europees koploper
Nederland is Europees gezien social media-koploper. Uit de meest actuele cijfers van Eurostat (uit 2011) maakt 60 procent van alle Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 75 jaar gebruik van social media. We worden op de voet gevolgd door de Zweden en Denen. Duitsers en Belgen blijven met rond de 40 procent (het Europees gemiddelde) achter.

Een dringend advies aan horecaondernemers die nog niet aan social media doen: ga het doen, want op social media websites, daar zitten uw gasten van morgen. Met het aanbieden van gratis wifi doet u uw gast een grote dienst en door actief in te spelen op tweets en facebookberichten krijgt u meer mensen naar uw zaak.

Geen marketingtool
In het recente nummer van Hospitality Management schreef voormalig NHTV-student Tim Schimmel een artikel over social media in de horeca. Schimmel concludeert dat sociale media vanuit een typisch marketingperspectief bekijken een doodzonde is en dat een goede content-strategie belangrijk is. Plan vooruit wat u met volgers wilt delen. Download hier het nummer Het artikel begint op pagina 30.
Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: