Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)

2 januari 2012 |
Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van location based marketing. De kunst
van het verleiden van de smartphone-bezitter.

Eenvoudig
Location based marketing is een term die bij niet alle horecaondernemers direct een belletje zal doen rinkelen. Toch houdt het gros zich er al mee bezig: via Foursquare, Google of Facebook. Location based marketing is dan ook niets meer of minder dan via Social Media aangeven waar je je daadwerkelijk bevindt. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. Desondanks slaagt het gros van de gebruikers van location based marketing – ook wel mobile marketing genoemd – er bij lange na niet in om het maximale uit de mogelijkheden te halen. Tijd om daarin verandering te brengen, vinden Scholte en Beker.

Twee marketingcomponenten
“Zeven van de tien horecaondernemers zeggen Foursquare te kennen”, stelt Scholte. “De meesten van hen geven zelfs aan al een account te hebben. Maar zich actief bezighouden met het werven van nieuwe klanten en het binden van trouwe klanten blijkt voor de meesten nog een stap te ver. En dat zijn toch de twee marketingcomponenten van Foursquare bij uitstek. Kansen te over dus.”

Mond-tot-mondreclame
Scholte betrapt zichzelf er steeds vaker op even te kijken op Foursquare, met als belangrijkste argument dat ze haar telefoon toch bij de hand heeft. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Bijna vijf miljoen gebruikers van smartphones in Nederland hebben altijd toegang tot internet en dus ook tot Foursquare. Zo kunnen ze eenvoudig vinden waar de lekkerste huisgemaakte appeltaart te koop is. “Door tips van medegebruikers van Foursquare”, verduidelijkt Scholte. “Het zijn immers de gebruikers die informatie delen over locaties en die foto’s plaatsen om potentiële bezoekers te tippen. Location based mond-tot-mondreclame.”

Probleem opgelost
“Je kan als horecaondernemer leuk een bordje voor de deur hebben staan waarop je communiceert de lekkerste appeltaart van de stad te hebben – dat leest iemand die drie straten verderop loopt niet”, zegt Beker. “Foursquare installeren, probleem opgelost. Simpeler kan haast niet.”

Slimme acties
Een van de best practices op het gebied van location based marketing is volgens Scholte en Beker het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. “Starbucks gebruikt de mogelijkheden van Foursquare maximaal”, vindt Scholte. “Het bedrijf heeft ontzettend veel volgers op Foursquare en dat trekt weer nieuw klanten aan. Daarnaast bindt de koffiewinkel ook trouwe klanten aan zich door slimme acties. Voor de meest trouwe klant – via Foursquare eenvoudig te meten door het aantal ‘check-ins’ per periode – is er zelfs de titel ‘burgemeester’.”

Succesvolle actie…
Overigens zijn er inmiddels veel bedrijven die hun gasten meer willen laten doen dan alleen maar binnenwandelen en inchecken. Zo stelde een landelijk opererende lunchroom ooit een latte macchiato in het vooruitzicht voor iedereen die een foto kon laten zien van een bepaald object op een bepaalde plaats. “De actie was succesvol”, weet Beker. “Maar helaas, en dat is een veelvoorkomende fout in Social Media-land, het te fotograferen object werd op een gegeven moment weggehaald, terwijl de actie op de site bleef staan. Honderden mensen werden vervolgens teleurgesteld. Dat lees je dan ook weer direct terug. Daarmee gooi je in één keer het positieve effect van de actie over boord.”

Tips
• Creëer je plek in foursquare en google
• Creëer unieke momenten waarop je relaties voordeel kunnen krijgen
• Bedank mensen voor inloggen met unieke acties
• Verwijder tijdig de momenten als ze eindig zijn
• Wees creatief

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het derde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 9 januari is het vierde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Mensen
Restaurant De Wachter is beste Euro-Toques Restaurant van Nederland

Restaurant De Wachter in Alblasserdam is de winnaar van beste Euro-Toques Restaurant van Nederland. Dit is bekend gemaakt tijdens de eerste beursdag van Gastvrij Rotterdam op maandag 18 september. Naast De Wachter waren ook Het Spijshuys in Boornbergum en De Mandemaaker in Bunschoten-Spakenburg geno...

OTA's Airbnb
Restaurants nu ook te boeken via app Airbnb

Gebruikers van de app van Airbnb kunnen in de Verenigde Staten vanaf nu ook restaurants reserveren. Dit gaat via Resy, een dienst waar Airbnb eerder dit jaar in investeerde. Airbnb begint begint met de dienst in zestien steden, waaronder New York en Los Angeles. In totaal kunnen gebruikers kiezen...

Awards Ondernemen
Drie horecabedrijven winnen online challenge 'Boost je omzet!'

Het Thon Hotel in Rotterdam, restaurant Zeeën van Tijd in Roosendaal en Snackbar Kitsy’s in Alkmaar gaan de uitdaging aan. Zij zijn de drie winnaars van de beursactie van Boost je omzet! op Gastvrij Rotterdam. Van maandag 18 tot en met woensdag 20 september 2017 was het team van deze onli...

SVH
Eerste Leermeesterdag FNV Horeca en SVH groot succes

FNV Horeca en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) hebben 19 september tijdens Gastvrij Rotterdam de eerste editie van de FNV/SVH Leermeesterdag georganiseerd. Een dag met inspirerende sprekers en leerzame workshops (verzorgd door branche-erkende opleiders HSN en Picabia), waarbij het motiveren van...

Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

Events Horeca
Horecabeurs Gastvrij Rotterdam groeit in omvang

Gastvrij Rotterdam kijkt terug op een uitermate succesvolle vijfde editie waarin opnieuw tal van records zijn gebroken. Met 400 exposanten en 150 prestigieuze wedstrijden, uitreikingen, proeverijen en demonstraties konden de 12.736 bezoekers zich drie dagen lang in Rotterdam Ahoy oriënteren op ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: