Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)

2 januari 2012 |
Verleid 5 miljoen smartphone-users (3/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van location based marketing. De kunst
van het verleiden van de smartphone-bezitter.

Eenvoudig
Location based marketing is een term die bij niet alle horecaondernemers direct een belletje zal doen rinkelen. Toch houdt het gros zich er al mee bezig: via Foursquare, Google of Facebook. Location based marketing is dan ook niets meer of minder dan via Social Media aangeven waar je je daadwerkelijk bevindt. Dat klinkt eenvoudig en dat is het ook. Desondanks slaagt het gros van de gebruikers van location based marketing – ook wel mobile marketing genoemd – er bij lange na niet in om het maximale uit de mogelijkheden te halen. Tijd om daarin verandering te brengen, vinden Scholte en Beker.

Twee marketingcomponenten
“Zeven van de tien horecaondernemers zeggen Foursquare te kennen”, stelt Scholte. “De meesten van hen geven zelfs aan al een account te hebben. Maar zich actief bezighouden met het werven van nieuwe klanten en het binden van trouwe klanten blijkt voor de meesten nog een stap te ver. En dat zijn toch de twee marketingcomponenten van Foursquare bij uitstek. Kansen te over dus.”

Mond-tot-mondreclame
Scholte betrapt zichzelf er steeds vaker op even te kijken op Foursquare, met als belangrijkste argument dat ze haar telefoon toch bij de hand heeft. Ze is niet de enige die er zo over denkt. Bijna vijf miljoen gebruikers van smartphones in Nederland hebben altijd toegang tot internet en dus ook tot Foursquare. Zo kunnen ze eenvoudig vinden waar de lekkerste huisgemaakte appeltaart te koop is. “Door tips van medegebruikers van Foursquare”, verduidelijkt Scholte. “Het zijn immers de gebruikers die informatie delen over locaties en die foto’s plaatsen om potentiële bezoekers te tippen. Location based mond-tot-mondreclame.”

Probleem opgelost
“Je kan als horecaondernemer leuk een bordje voor de deur hebben staan waarop je communiceert de lekkerste appeltaart van de stad te hebben – dat leest iemand die drie straten verderop loopt niet”, zegt Beker. “Foursquare installeren, probleem opgelost. Simpeler kan haast niet.”

Slimme acties
Een van de best practices op het gebied van location based marketing is volgens Scholte en Beker het Amerikaanse koffieconcern Starbucks. “Starbucks gebruikt de mogelijkheden van Foursquare maximaal”, vindt Scholte. “Het bedrijf heeft ontzettend veel volgers op Foursquare en dat trekt weer nieuw klanten aan. Daarnaast bindt de koffiewinkel ook trouwe klanten aan zich door slimme acties. Voor de meest trouwe klant – via Foursquare eenvoudig te meten door het aantal ‘check-ins’ per periode – is er zelfs de titel ‘burgemeester’.”

Succesvolle actie…
Overigens zijn er inmiddels veel bedrijven die hun gasten meer willen laten doen dan alleen maar binnenwandelen en inchecken. Zo stelde een landelijk opererende lunchroom ooit een latte macchiato in het vooruitzicht voor iedereen die een foto kon laten zien van een bepaald object op een bepaalde plaats. “De actie was succesvol”, weet Beker. “Maar helaas, en dat is een veelvoorkomende fout in Social Media-land, het te fotograferen object werd op een gegeven moment weggehaald, terwijl de actie op de site bleef staan. Honderden mensen werden vervolgens teleurgesteld. Dat lees je dan ook weer direct terug. Daarmee gooi je in één keer het positieve effect van de actie over boord.”

Tips
• Creëer je plek in foursquare en google
• Creëer unieke momenten waarop je relaties voordeel kunnen krijgen
• Bedank mensen voor inloggen met unieke acties
• Verwijder tijdig de momenten als ze eindig zijn
• Wees creatief

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het derde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 9 januari is het vierde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Overig nieuws

Economie Food
Franchising in horeca neemt toe in Nederland

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%). De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met mind...

Food Awards
Beste hamburgermaker van Nederland wil prijzen winnen met kipburger

Tijdens National Hamburger Day op zondag 28 mei 2017 viert de Familie Ter Marsch haar hamburgersuccessen van de afgelopen jaren. Tevens blikt zij vooruit met een voorproefje op de World Food Championships in Alabama, Amerika, bij Café Ter Marsch. Op zondag 28 mei serveren zij voor bij de b...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Video
Video: waarom bezoekers de Europa League finale niet in de horeca bekijken

Irritante gasten, betweters, pseudo-kenners, negatievelingen en een barman die liever voetbal kijkt dan biertjes tapt... Voetbal kijken is leuk, maar soms kun je je ergeren aan de kleinste dingen wanneer de gemoederen hoog oplopen. In deze video zie je waarom bepaalde mensen de finale van de Euro...

Interieur Advertorial
Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in ...

Opening Restaurant
MasterChef-winnaar opent eigen restaurant

Wie altijd al eens aan heeft willen schuiven bij MasterChef Bart van Berkel, kan vanaf deze zomer zijn hart ophalen in de binnenstad van Haarlem. De winnaar van het tv-programma MasterChef opent daar op 10 augustus de deuren van zijn eigen restaurant. Nadat hij MasterChef won, ging Bart van Berke...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: