Van sterrenrestaurant naar belevingsconcept

17 september 2015 |
Van sterrenrestaurant naar belevingsconcept

Wat ooit begon met Sterrenrestaurant Olivio in het voormalige Agnietenklooster aan de rand van de historische Vischmarkt in
Harderwijk is uitgegroeid tot een compleet culinair belevingsconcept. Wim en Tina Zwaart, hij een Meesterkok en zij een vinologe, bruisen naar eigen zeggen van de culinaire ideeën.

Eerste Michelinster in Harderwijk
Samen runden Wim en Tina 10 jaar lang Sterrenrestaurant Olivio. In 2002 haalden zij de eerste Michelinster naar Harderwijk. Als echte pioniers hadden ze als één van de eersten een eigen website, een eigen kookboek en zelfs pop-up restaurants. In 2006 besloten zij restaurant Olivio te verkopen en volledig te focussen op hun tweede zaak Bistro Ratatouille. De naam Ratatouille legt niet alleen de link naar de klassieke Franse keuken, ook het werken met verrassende groenten is voor hen belangrijk. Door de samenwerking met een biologische zorgboerderij komt de nadruk steeds meer op gezond te liggen. Het keukenteam zorgt voor verrassende smaakcombinaties met veelal eerlijke ingrediënten. Hun motto van toen telt nog steeds; 'Het leven is een feest met het restaurant als theater en gasten moeten als blije aardbeien de deur uit gaan’.

Buitenlocatie het Koetshuis
Terwijl Ratatouille steeds meer een begrip werd in Harderwijk en omstreken lonkte er een nieuwe uitdaging! Sinds 2008 wonen zij in het Koetshuis in Hulshorst en zetten zij deze buitenlocatie in voor culturele evenementen, feesten, diners, huwelijken en kookworkshops. Van private dining tot BBQ of spetterend feest, de stijl en de wens van de gast staan hierin voor het horecakoppel naar eigen zeggen altijd centraal.

Sharing diner en Apéro
Het culinaire brein van Wim en Tina staat nooit stil, aldus het duo. In 2014 startten ze met het Sharingconcept en Apéro. Samen genieten van een goed glas wijn en verschillende kleine gerechtjes delen of gaan voor het Ratatouille-menu en kiezen voor 10 gangen. Het is helemaal aan de gast en afhankelijk van de tijd, het moment, het gezelschap of de gelegenheid. Daarnaast werd er een start gemaakt met een rollende keuken, de ‘Rollin’ Cuisine’. Een omgebouwde oude Peugeot-bus die ingezet wordt op festivals en feesten. Dit om de smaak van Ratatouille aan een breed publiek te presenteren maar zeker ook omdat het volgens de ondernemers ‘waanzinnig’ leuk is!



Kooklokaal, Culiwinkel en Wijnkelder
Wim en Tina keken ook uit naar een passende aanvulling op het culinaire totaalconcept. Inmiddels hebben ze het historische pand Vischmarkt 4 gelegen naast Ratatouille omgebouwd tot Kooklokaal met Culiwinkel en Wijnkelder. Het Kooklokaal biedt de gast de mogelijkheid om zelf te koken. Samen met collega’s of vrienden een menu bereiden met de smaak van Ratatouille. Of genieten van een heerlijke ‘Uit in de keuken’. In de Wijnkelder liggen niet alleen de met zorg geselecteerde wijnen, er is ook ruimte voor een vergadering, een wijnproeverij of een Wijn en Spijs diner. Alles wat lekker, mooi, grappig ofwel culinair vernieuwend is vinden gasten volgens de ondernemers in de Culiwinkel.

Stadslogement
Wat nog ontbreekt aan het belevingsconcept is de mogelijkheid om te overnachten. Maar ook daar wordt hard aan gewerkt. De aanvraag voor het realiseren van een heus Stadslogement ligt bij de gemeente. Het appartement gelegen op de bovenetage van het Kooklokaal moet ruimte gaan bieden aan twee tot vier personen en is gelegen aan de historische Vischmarkt.

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: