Van der Grinten blogt over BTW verhoging

3 februari 2012 |
Van der Grinten blogt over BTW verhoging

"Hogere BTW op restauratieve diensten: niet doen!" Dit schrijft Lodewijk van der Grinten, directeur van KHN, op zijn weblog. De directeur schrijft op zijn blog wat de verhoging van de BTW voor invloed
heeft op de ondernemers in de horeca, de consument en het vertrouwen in de rekensommen van dit Kabinet. Naast de gevolgen, komt KHN ook met een oplossing. "Alle BTW voor alles en iedereen gewoon via een gemiddeld tarief van 16 procent belasten, met uitzondering van sport en zorg", aldus Van der Grinten op zijn blog.

De werkelijkheid
"De consument zal niet snel meer geld aan horeca, kunnen, uitgeven. Zo'n belastingverhoging levert dus feitelijk €1,3 miljard minder omzet op voor al die restauratieve diensten, die vooral verspreid zijn over de horeca, vrijetijdssector en institutionele catering. De horecabranche krijgt de schuld van hogere prijzen. Er wordt vervolgens minder volume omgezet aan deze diensten, want het besteedbare inkomen van consumenten neemt niet toe."

Bizar scheve concurrentie
"KHN ziet de horecaverkoopprijzen inclusief BTW omhoog gaan, want die moeten inclusief BTW op de menukaart staan. De consument moet meer betalen voor hetzelfde. De consument heeft niet meer geld en koopt dus minder restauratieve diensten. Dat betekent bij gelijke consumptieve bestedingen, en daar ziet het de komende jaren wel naar uit, €800 miljoen minder effectieve omzet bij gelijke restauratieve bestedingen. Ofwel minder omzetvolume. Deze restauratieve ondernemingen moeten hun kosten en verplichtingen daarop aanpassen."

Alternatief
"KHN ziet maar één oplossing. Alle BTW voor alles en iedereen gewoon via een gemiddeld tarief van 16 procent belasten, met uitzondering van sport en zorg. Zo'n tarief kan ook wat hoger, mits de belasting op arbeid dan tegelijkertijd fors omlaag gaat, zodat consumenten meer bestedingsgevoel hebben. Dat is eerlijker. Het behoudt groeipotentie. Bestedingen blijven gestimuleerd. Dat leidt tot consumeren, investeren en werkgelegenheid", aldus Van der Grinten in zijn blog.

Lees de hele blog op de website van "KHN.":http://www.khn.nl/blog-reacties/-/blogs/hogere-btw-op-restauratieve-diensten%3A-niet-doen!/maximized?_33_redirect=http%3A%2F%2Fwww.khn.nl%2Fhome%3Fp_p_id%3D115%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D4%26p_p_col_count%3D6

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: