Utrechtse Lijnmarkt blijft in trek: ook speciaalzaak Strovaii opent haar deuren

4 maart 2021 | Redactie

De Utrechtse Lijnmarkt blijft onverminderd populair onder eigenaren van speciaalzaken. Medio maart opent traiteur en streekwinkel Strovaii haar deuren aan Lijnmarkt 27. Het is de zoveelste foodspeciaalzaak die een winkelruimte huurt in de straat. Utrechter Rob van de Bergh, kok en eigenaar van Strovaii, gaat het monumentale pand optimaal benutten. Hoe anders is het beeld in het ‘gouden’ winkelrondje in de binnenstad, waar leegstaande winkels de overhand nemen.

Strovaii staat voor vers, lekker, eerlijk en duurzaam. Dat wat het leven nét een beetje aangenamer maakt. De traiteur heeft dagelijks een vitrine vol vers bereide maaltijden voor elk moment van de dag: ontbijt, lunch, diner, borrel en alle eetmomenten tussendoor. De streekwinkel heeft een ruim assortiment aan delicatessen en andere producten uit stad en streek. In de drankenkelder vind je een mooie selectie aan Nederlandse wijnen, maar ook Utrechtse bieren zoals van Haring en Vandestreek en ciders van Elegast en Mister Tree. Dat Van de Bergh de zaak opent in de Lijnmarkt, is geen toeval. ,,De Lijnmarkt zit vol met unieke, leuke winkels met een gemêleerd aanbod met food en non-food”, zegt Van de Bergh.

Het kaf van het koren

De ongeveer honderdvijftigmeter lange Lijnmarkt is in de middeleeuwen ontstaan. De straat was onderdeel van handelswijk Stathe waar onder meer ambachten en markten zich vestigden. Elke handelsmarkt had zijn eigen thema. Zo komen de pleinen Vismarkt en Varkensmarkt aan hun naam. In de Lijnmarkt was vermoedelijk een markthal te vinden waar koren werd verkocht. ,,Waar men in de middeleeuwen genoot van orde en transparantie in de stad, is er tegenwoordig een diversiteit aan winkels te vinden”, vertelt Jeroen Brouwer van Makelaardij JB Retail. ,,Modezaken zijn er de laatste jaren de overheerser. Dit is het gevolg van veranderende demografie, consumentgedrag, distributieroutes en de komst van supermarkten in de vorige eeuw. De huurprijzen stegen en de speciaalzaken verhuisden naar de rand van de stad of verdwenen.”

Goed voorbeeld doet volgen

Brouwer ziet echter iets bijzonders gebeuren in de Lijnmarkt: de straat is in trek bij speciaalzaken. ,,In en rondom de Lijnmarkt is de laatste tijd een indrukwekkend aantal ‘kruidenieren’ gekomen”, vertelt Brouwer. Inmiddels zitten er chocolateries, traiteurs, een bakkerij en een kaaswinkel. ,,Winkels als Hop & Stork, Stach, Bond & Smolders en Oil & Vinegar zitten er al jaren. Samen met de gevestigde bistro’s hebben zij de culinaire weg ingezet voor debutanten Zuivelhoeve, Vis-a-Vis en Puccini. Of corona daar een subtitel in verdient of alleen maar een voetnoot, is twijfelachtig. We denken dat het een combinatie van factoren is.” De komende tijd wordt het lijstje aangevuld met de Kaasbar Utrecht, sapjeswinkel Juicebrothers en traiteur en streekwinkel Strovaii. Brouwer snapt dat de zaken kiezen voor de Lijnmarkt. ,,Een winkelier zoekt een straat, die past bij haar identiteit en wat ze wil uitstralen. In het geval van de Lijnmarkt een ambachtstraat met kleine (lokale) speciaalzaken in het historische winkelgebied van Utrecht met weinig tot geen leegstand. En dit is op zijn beurt op de lange termijn ook zeer goed voor de vastgoedeigenaren in de straat.”

Een straat met een sterk imago

De Lijnmarkt is een goed voorbeeld van hoe een straat kan opleven als het een identiteit weet te bemachtigen. ,,De straat bestaat voornamelijk uit kleinere (monumentale) panden”, zegt Brouwer. ,,Hierdoor zijn de huurprijzen van winkelruimtes ook lager. Kleine boetiekjes en bistro’s vind je hier meer dan in andere winkelstraten. Dit trekt ook andere soortgelijke winkeliers en restaurants aan. Ook de ligging vlakbij de Dom trekt toeristen aan. Daarnaast zijn de jonge generaties - in een tijd waar alles ‘one click away’ is – op zoek naar authenticiteit, transparantie en kwaliteit.”

Dat blijkt ook uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN Amro. Driekwart van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere kwaliteit en ambachtelijke producten. Meer dan de helft van de consumenten gaat naar een speciaalzaak vanwege de hogere kwaliteit. Zo’n veertig procent vindt het ambachtelijke karakter van huisgemaakte producten belangrijk en 35 procent vindt het prettig er eten of drinken voor een speciale gelegenheid te kopen. En niet te vergeten dat – naast supermarkten - vooral voedingsspeciaalzaken nu profiteren van de gesloten horeca. Mede omdat veel mensen nu thuiswerken herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen. Van de Bergh verwacht dan ook dat zijn zaak een succes gaat worden en kan niet wachten totdat Strovaii de deuren opent. ,,De Lijnmarkt is de perfecte plek voor een winkel die zich op de locals wil richten. Strovaii sluit daar mooi op aan.”

Alle speciaalzaken en restaurants in en rondom de Lijnmarkt:

1.    Hop & Stork, Lijnmarkt 1

2.    Oil & Vinegar, Lijnmarkt 8

3.    Bond & Smolders, Lijnmarkt 9

4.    Kaasbar Utrecht, Lijnmarkt 12

5.    Vis-a-Vis, Lijnmarkt 13

6.    Zuivelhoeve, Lijnmarkt 20

7.    Guillotine, Lijnmarkt 26

8.    Strovaii, Lijnmarkt 27

9.    Juicebrothers, Choorstraat 33

10. Puccini Bomboni, Lijnmarkt 36

11. Stach, Choorstraat 42

12. Bistronome Des Arts, Lijnmarkt 48

Foto: JB Retail

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: