Unilever kookt met sterren

7 september 2010 |
Unilever kookt met sterren<

Unilever Foodsolutions heeft flink uitgepakt voor de introductie van haar samenwerking met topchefs Onno Kokmeijer (Executive Chef bij restaurant Ciel Bleu en goed voor twee sterren) en Peter Goossens (van driesterren-restaurant Hof van Cleve in het Belgische Kruishoutem). Op maandag 6 september verzamelden 500 chefkoks, leveranciers en andere culinair betrokkenen in het Okura Hotel in Amsterdam. Na een kopje koffie of thee zwaaien de deuren van de Grand Ballroom open.


500 Chefs, leveranciers en andere culinair betrokken hebben zich verzameld in het Okura Hotel

Belang voor Unilever
Op een podium met kookeiland verwelkomt Hans Steenbergen het publiek. Managing Director Gerard van der Krogt vertelt zijn gasten waarom het een goed idee is om met de nieuwe convenience producten van Unilever in zee te gaan. Het levert de chefs meer tijd voor de gast en vernieuwing in de keuken op. Vervolgens stipt hij het belang van de samenwerking met sterrenkoks voor Unilever aan, de topchefs hebben veel expertise waardoor Unilevers basissausen nog beter ontwikkelt kunnen worden.


Gerard van der Krogt en Hans Steenbergen

Juiste definitie duurde een jaar
Na een vermakelijk optreden van stand-up comedian Tom Sligting schuift Edwin van Gent, van het Chef Team van Unilever Foodsolutions, aan. Hij is samen met sterrenchefs Goossens en Kokmeijer op zoek gegaan naar een uitgebalanceerde jus. Van Gent: "Het duurde een jaar om de juiste definitie van jus te vinden. Je moet de beste ingrediënten en de juiste technologie bij elkaar vinden voor je tot een goede jus komt. Daarnaast is het van belang dat je je creativiteit nooit in de weg laat staan door het argument 'dat kan niet'. Als ik dat had gedaan was ik nooit geweest waar ik nu ben", aldus Van Gent.

Goede samenwerking
Goossens die drie Michelin sterren aan de gevel van Hof van Cleve laat schitteren "staat 100% achter het product, dat tot stand gekomen is door een goede samenwerking en ontwikkeling". Hij geeft aan dat jus vooral een natuurlijk product op hoog niveau voor de consument moet zijn. Hij vindt het belangrijk dat "de maaltijd juist in verzorgings- en ziekenhuizen lekker is. Die mensen liggen de hele dag te wachten op een maaltijd, dan moeten ze er echt van kunnen genieten." Van Gent is erg content met de expertise van Goossens: "Er was een incidentje met de kreeftenjus, volgens de Spanjaarden moest daar een scheutje ammoniak bij in. Goossens stelde dat we die er toch echt uit moesten krijgen. Door de goede samenwerking is het Unilever gelukt om drie uitgebalanceerde basissausen (naast de kreeften- zijn er de kalfs- en kippenjus) te creëren."


Van der Krogt met op de achtergrond de drie nieuwe jus

Twee gerechten in 1000 seconden
Vervolgens haast Van Gent zich met Kokmeijer, die ook op het podium is verschenen, naar het kookeiland. Daar ligt voor hen de pittige taak om in 1000 seconden twee gerechten te bereiden die door Goossens, Steenbergen, culinair saisonnier Norbert Koreman en Patrick van Zuiden van Restaurant Hotel & Spa Savarin worden beoordeeld.


Kokmeijer, Van Zuiden, Koreman, Goossens en Steenbergen genieten van de heerlijke gerechten

Wel of geen convenience?
Terwijl overheerlijke geuren van het kookeiland de zaal in stromen bespreken de heren het gebruik van convenience producten in de restaurantkeuken. Oud-journalist Koreman geeft aan voorheen nooit adverteerders 'waar hij niet achter stond' in zijn blad op te nemen. Unilever was daar tien jaar geleden een van, dat is nu wel anders. Koreman: "Nu sta ik er helemaal achter, anders had ik niet op dit podium gezeten." Van Zuiden vraagt zich af wat tegenwoordig verstaan wordt onder convenience: "Bij elke chef worden geschilde aardappelen binnen gebracht, is dat convenience?" De heren zijn het erover eens dat je inspiratie moet hebben voor nieuwe dingen en hoewel veel chefkoks daar vroeger geen convenience producten bij wilden gebruiken is dat nu, met de komst van kwalitatief sterk verbeterde producten, helemaal veranderd. Goossens: "We moeten erin mee, het gaat erom dat wat op het bord ligt uiteindelijk lekker is." En dat wat op het bord ligt kan dus ook erg goed met convenience producten bereid zijn.

Saus moet geil zijn
Over de jus stelt Goossens dat hij is gemaakt als in topkeukens. Koreman vindt het jammer dat er tegenwoordig een druppeltjescultuur heerst in topkeukens. Koreman: "Je mag blij zijn als de kok uitschiet, zodat er een vierde druppeltje jus op je bord ligt. Ik houd van lekkere geile sausen." Volgens Goossens is de saus 'de ziel van een gerecht'. Kokmeijer en Van Gent slaken een zucht van verlichting. Na iets meer dan duizend seconden kokkerellen op het kookeiland staan twee heerlijke gerechten op tafel. Helemaal volgens de laatste 'shared dining' trend nuttigen de heren de maaltijd.


Kokmeijer, Van Zuiden, Koreman en Goossens luisteren met ieder een fles bijzondere champagne voor zich naar de afsluiting van Steenbergen.

Nieuwe trends
Daarbij blikken ze nog even vooruit, zullen de Japanse stokjes volgend jaar verstoten worden door de nieuwe 'fingerfood-trend'? De meningen zijn verdeeld wat dit onderwerp betreft. Waar ze het wel over eens zijn is dat de gerechten van Van Gent en Kokmeijer voortreffelijk smaken. De beurt is vervolgens aan de 500 genodigden. In de hal van het Okura staat hen een buffet van heerlijke hapjes met kalfswang, sashimi, een bouillabaisse, crème brûlée en veel meer lekkers te wachten. Alle aanwezigen zullen het erover eens zijn: We waren getuige van een zeer geslaagd sterren-event.


Eline Dragt

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Mensen
Restaurant De Wachter is beste Euro-Toques Restaurant van Nederland

Restaurant De Wachter in Alblasserdam is de winnaar van beste Euro-Toques Restaurant van Nederland. Dit is bekend gemaakt tijdens de eerste beursdag van Gastvrij Rotterdam op maandag 18 september. Naast De Wachter waren ook Het Spijshuys in Boornbergum en De Mandemaaker in Bunschoten-Spakenburg geno...

OTA's Airbnb
Restaurants nu ook te boeken via app Airbnb

Gebruikers van de app van Airbnb kunnen in de Verenigde Staten vanaf nu ook restaurants reserveren. Dit gaat via Resy, een dienst waar Airbnb eerder dit jaar in investeerde. Airbnb begint begint met de dienst in zestien steden, waaronder New York en Los Angeles. In totaal kunnen gebruikers kiezen...

Awards Ondernemen
Drie horecabedrijven winnen online challenge 'Boost je omzet!'

Het Thon Hotel in Rotterdam, restaurant Zeeën van Tijd in Roosendaal en Snackbar Kitsy’s in Alkmaar gaan de uitdaging aan. Zij zijn de drie winnaars van de beursactie van Boost je omzet! op Gastvrij Rotterdam. Van maandag 18 tot en met woensdag 20 september 2017 was het team van deze onli...

SVH
Eerste Leermeesterdag FNV Horeca en SVH groot succes

FNV Horeca en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) hebben 19 september tijdens Gastvrij Rotterdam de eerste editie van de FNV/SVH Leermeesterdag georganiseerd. Een dag met inspirerende sprekers en leerzame workshops (verzorgd door branche-erkende opleiders HSN en Picabia), waarbij het motiveren van...

Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

Events Horeca
Horecabeurs Gastvrij Rotterdam groeit in omvang

Gastvrij Rotterdam kijkt terug op een uitermate succesvolle vijfde editie waarin opnieuw tal van records zijn gebroken. Met 400 exposanten en 150 prestigieuze wedstrijden, uitreikingen, proeverijen en demonstraties konden de 12.736 bezoekers zich drie dagen lang in Rotterdam Ahoy oriënteren op ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: